Ford Familientag, Ford Fabriek Köln-Niehl 1 oktober

keulen

80 Jaar Ford in Keulen
Köln met iets meer dan 1 miljoen inwoners de 4de grote stad van Duitsland
Naast ‘Der Dom’, Eau de cologne, Kölsch bier, ‘Die Geisböcke’ en Carnaval is Keulen bij autoliefhebbers voornamelijk bekend om de Ford Fabrieken.

Op 2 oktober 1930 Legde Henry Ford ‘himself’ de 1e steen voor de fabriek in Keulen.
Ondanks een slechte start, in 1932 moest de fabriek sluiten vanwege de economische crisis en ook WO II had grote gevolgen, groeiden de fabrieken uit tot een van de grootste autofabrieken in Europa.

Om het 80 jarig bestaan in Keulen te vieren organiseerde Ford voor hun medewerkers een Familiedag.
De organisatie had het idee om alle in Keulen geproduceerde modellen te tonen. Aangezien ook de Puma hier van de band is gerold kregen wij als Pumadrivers ook een uitnodiging.
Om negen uur gingen de poorten open voor de bezoekers, maar wij werden al om half 8 verwacht bij Tor 1, een van de vele ingangen van het immense terrein. Uitslapen was er deze zaterdag dus niet bij.
Na onze toegangskaarten ontvangen te hebben, werden we door de organisatie naar onze plaats geleidt.
Gelukkig stonden we het 1e deel van de dag in de schaduw want het zou een erg warme dag worden.
Na dat bijna iedereen zijn puma nog een beetje had opgepoetst werd er besloten om maar een blokje te gaan lopen.
Dat blokje bleek uiteindelijk een soort kennedymars te worden.
In de diversen hallen was een wandelroute uitgezet van 6KM lengte, deze hallen liggen toch aardig uit elkaar, want het Ford terrein is ruim 1,5km in lengte en ruim 800mtr breed.
Ford had niks aan het toeval overgelaten, want er stonden overal eet en drinktentjes (jammer genoeg geen alcohol op het terrein toegestaan) en aan beide uiteinden van het terrein 2 enorme podia waar de hele dag artiesten optraden.
Van het eigen Fordkoor, en de Ford Big Band tot aan de Keulse topbands Brings en Bläck Fööss toe.
Tsja en waar moet je beginnen.

Wij besloten om richting het hoofdkantoor te lopen.
Hier stond een opengewerkte Focus C max opgesteld waarbij je duidelijk kon zien hoe de veiligheidsvoorzieningen in moderne auto’s eruit zien. Daarnaast was er een quiz waarbij je negen vragen kreeg over het hele gebeuren van het produceren van een auto. o.a. Het controleren van de lak (in welke van de 4 frontjes zit de fout) en natuurlijk enkele vragen voor de cijferliefhebbers.
Bij Ford Keulen komen wekelijks 2 schepen met onderdelen binnen.
Voor de nieuwe Fiesta zijn maar liefst 9 verschillende type spiegels te verkrijgen (hierbij zijn de diversen kleuren nog niet meegeteld) En het meest bizarre, in de nieuwe Mondeo zit bijna 5km aan kabels!!!.
Uiteraard hadden wij de vragen vrijwel foutloos en kregen we een leuk presentje.

Na een wandeling over de laad- en loskade aan de Rijn waar ook vele verschillende Fordjes aanschouwd konden worden, besloten we de hal in te gaan waar de geschiedenis van Ford in Duitsland werd beschreven.
Erg bijzonder dat Ford ook de periode in en rond WOII beschreef. Ford was overigens de enige fabrikant die zowel voor Nazi Duitsland als voor de geallieerden materiaal leverde.
Daarna naar de naastgelegen hal (Ford Classic) waar de bijzondere modellen worden onderhouden. Hier stonden vele modellen uit de rijke historie van Ford in de autosport tentoongesteld.
Van Formule Ford bolide en Focus WRC tot aan een Puma uit de Pumacup toe. Daarnaast nog een replica van het allereerste voertuig dat Henry Ford heeft ontworpen. Erg bijzonder dat dit voertuig GEEN!!! Remmen had.
De temperatuur begon aardig op te lopen dus werd er besloten om maar eens in de productiehallen te gaan kijken.

De 1e hal bleek de pershal te zijn. Hier worden de staalrollen gevormd tot oa deuren en zijpanelen.
Ondanks dat er maar 2 van de 5 persen in gebruik waren kregen we toch een indruk met hoeveel geweld dit gebeurd.
Inmiddels was de groep enigszins uit elkaar gevallen en besloten Harry, Pa Cordang en Sjoerd de straat van de Ford Freizeit Organisation te bezoeken, de personeelsvereniging van Ford.
Van Tennis, tot Judo. En van Filmclub tot Zeilvereniging. In elke tak heeft Ford wel een club speciaal voor de medewerkers. In deze straat konden deze clubs zich tonen en konden de liefhebbers aan diversen activiteiten deelnemen.
Na een korte koffiestop in de bedrijfskantine (waar de Evos stond opgesteld) werd besloten richting de Westkant van het terrein te gaan.
Even een hapje eten tussen de vele Ford Mustangs en genieten van het optreden van Brings.
Kort daarna viel ons een hal op waar een groot Aston Martin logo opstond.
Normaal is deze hal, net als een groot deel van de andere hallen, verboden terrein voor vreemden. Maar vandaag stonden de deuren wagenwijd open. Een unieke kans om dit eens van dichtbij te aanschouwen, niet elke dag kun je immers de geboorte van een Aston Martin motor van dichtbij bekijken.
Het in elkaar zetten van de motor gebeurd door 100 man speciaal opgeleidt personeel. De hal was zo schoon dat het haast leek als of je in een operatiekamer rondliep. Erg bijzonder om te zien met hoeveel precisie zo iets in elkaar gezet wordt. Uiteraard werd ook de hal waar de ‘gewone’ motoren voor Ford geproduceerd worden met een bezoekje vereerd. Tov vroeger worden de motoren steeds kleiner en de prestaties steeds beter.
Harry was hier zo van onder de indruk dat hij zelfs vergat om foto’s te nemen. Aansluitend werd er naar de smederij gegaan. Hier wordt het letterlijk gloeiend hete staal omgevormd tot bv versnellingsbakken. Ook de hal waar de deuren en zijpanelen voor de diversen Fords worden geproduceerd werd met een bezoekje vereerd. Als laatste werd er weer richting Oostelijke richting van het terrein gegaan. Ondanks de enorme rij wilde we een bezoek brengen aan Halle Y, de hal waar vroeger de Puma van de band liep. Bijzonder om te zien hoe de onderdelen, links, rechts, voor, achter en boven je passeren en langzaam maar zeker tot een Fiesta of Fusion samen komen. Het is moeilijk om dit proces te beschrijven maar indrukwekkend was het zeker.

Hier stond ook een Moondust Zilvere Puma, naast enkele Fiesta modellen, ten toon gesteld. Uiteraard hebben we deze grondig bekeken!!, zo goed als nieuw. Deze Puma komt waarschijnlijk maar hoogst zelden van het Ford terrein af.
In deze Puma lag een formulier met daarop het officiële productie aantal van de Puma; 134.000 Stuks !!

Na een hapje eten werd er nog even bij gepraat over de vele indrukken die ons deze dag ten deel vielen. Helaas was het al veel te snel zes uur en was de deze unieke dag bij Ford afgelopen.
Blijkbaar was Ford zo onder de indruk dat we daar waren, dat we in 1e instantie niet het terrein afkonden. Poort 1, waar we door naar buiten moesten bleek afgesloten, maar niemand was op de hoogte wie de sleutel zou hebben. Gelukkig ging in de verte een poort open, waardoor onze puma’s voor de 2e keer in hun ‘leven’ de poorten van de Ford fabrieken achter zich lieten.

Sjoerd102

Een ‘Danke Schön’ aan Ford Deutschland (Mevr. Helga Müller) voor de uitnodiging van Pumadrivers is zeer zeker op zijn plaats. Het was een unieke ervaring om zo uitgebreid in de Ford keuken te mogen kijken, op plaatsen waar je ook tijdens de officiële rondleidingen niet kunt of mag komen. Doordat de productie stil lag was dit nu, eenmalig, mogelijk.
Een hele eer dat wij daar als Pumadrivers (met 7 Puma’s) bij mochten zijn. Een dag die door maar liefst 75.000 mensen bezocht werd.

Martin
Voorzitter Pumadrivers


http://www.youtube.com/watch?v=qnj0tRxLv0w
http://www.youtube.com/watch?v=G9IoR8iGlzM (op 10 seconden Pumadrivers al in beeld)
http://www.youtube.com/watch?v=_DZAw8F26OU (Geschiedenis 80 jaar Ford Keulen)