Van Lynx tot Puma

Ontwikkeling van Lynx tot Puma

Eind 1993 speelde Ford voor het eerst met het idee van de Puma.

In 1994 kwam Ford met de Ghia Arioso concept. Deze was gebaseerd op de Mondeo.
Een veel grotere auto maar  stijlelementen die later in de Puma verwerkt zijn, zijn duidelijk herkenbaar.
Ondanks dat dit meer een Ford voor de Amerikaanse markt zou zijn.

De Ford Chia Arioso concept car.

 

 

 

 

 

 

Document met informatie

De Fiesta kreeg zulk goede reacties dat president directeur, Jac Nasser, en hoofd Ford small and medium vehicle design, Claude Lobo, de mogelijkheid bespraken om iets anders te doen met het Fiesta chassis.
Waarom een dergelijk goed chassis alleen gebruiken voor een eenvoudige hatch back?

Dit was het startschot om een sexy sport coupé te ontwikkelen op basis van de Fiesta mk 4.
Nadat Ford de rechten voor de naam van de Braziliaanse sportwagen bouwer Puma
(verhaal van de Braziliaanse Puma) gekocht had (in 1995), duurde het nog 2 jaar voordat men het idee verder echt uitwerkte.
Dit kwam vooral doordat er geen productieruimte beschikbaar was voor een nieuw model.

Onder de code naam SE161 startte het project.
SE; ‘S’; Special car for
‘E’; Europe en het is het
‘161’ ste project nadat Ford met deze codering gestart was met DE1/Scorpio 10 jaar eerder in 1983.
 
De ontwerpers kregen de vrije hand om hun ideeën van een 2+2 coupé uit te werken. Binnen 2 dagen lagen er 50 schetsen op het bureau van Claude Lobo.

Met alleen drie dimensionale computer animaties, dus zonder schaal model, kreeg het team groen licht. De Puma is waarschijnlijk de eerste auto die binnen 135 dagen van een grove schets tot haar definitieve vorm uitgroeide. 4 maanden, 20 weken of 135 dagen!
De Puma is ook het eerste Ford model dat uitsluitend op de computer ontworpen is. Dit gebeurde met het programma Paintbox.

 

 

 

 

 

 

 

Van de 50 schetsen werden er 6 verder uitgewerkt. Daaruit werden er 2 gekozen. Het ‘rode’ en het ‘blauwe’ design.

afbeelding3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voordat de Puma in productie ging werden er testen met, uiteraard gecamoufleerde, prototype gemaakt.
Deze foto’s zijn 29 februari 1996, gemaakt boven de Poolcirkel in Finland. Met een van de eerste SE161 prototypes.
De foto’s zijn van de Engelsman John Bull rechts op de foto, destijds senior engineer/test driver voor Ford performance vehicles.  
Links op de foto Gerrit Mingneau, destijds voorman op het Ford testcentrum in Lommel (B)                         

         

In 1996 werd op de autosalon van Genève de Lynx concept car getoond. Dit om de reacties van pers en publiek te polsen. Dus om te kijken of er interesse was voor een kleine sport coupé van Ford. De reacties waren zeer enthousiast. De grove lijnen van de Puma zijn duidelijk herkenbaar, maar de Lynx concept was nog ver verwijderd van de echte Puma.

De Ford Lynx concept car

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Een schitterend filmpje van de Puma concept car The Lynx, met de Puma op het testcircuit van Ford in Lommel (B).                                                              

 

Video van de concept Puma

Het ontwerp van exterieur ontwerper, Chris Svensson, ook de ontwerper van de Ka, werd uiteindelijk gekozen.
Door gebrek aan ruimte in de Ford ontwerp studio’s werd het klei model gemaakt door  Ian Callum   van de TWR Studio’s.
Ian Callum is ook de designer van o.a. de Aston Martin Vanquish en de Jaguar c-x16 !

Ian’s eerste auto welke hij volledig zelf ontwiepr was de Aston Martin DB7, de Puma was de tweede.
“I’m not sure I met the brief of designing a mini DB7!”

 

 

 

 

 

 

 

De Puma evolueerde behoorlijk t.o.v. van de eerste grove ontwerpschets.
Maar het ontwerp team bleef het originele idee toch trouw.
Normaal gesproken worden er diverse schaalmodellen gemaakt om aan de aerodynamische en veiligheidseisen te voldoen.
Bij de Puma werd er maar één klei schaalmodel gemaakt; nr. 0000 000.

afbeelding1

 

 

afbeelding2

 

Toen deze klaar was kon het echte werk beginnen.
Uit de eerste windtunnel testresultaten bleek dat de ronde gladde achterkant van het gele model de Puma te onstabiel maakte. Voor de ontwerpers was een spoiler uitgesloten omdat die het ontwerp te veel zou doen veranderen.

De geïntegreerde achterspoiler en de aangepaste dikke bumper losten dit probleem op zonder het ontwerp geweld aan te doen.

afbeelding6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

afbeelding5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook het interieur moest iets bijzonders worden, maar door tijdsgebrek werd er voor een aangepast Fiesta dashboard gekozen. Een drie spaaks lederen stuur, alupedalen, een midden console en ringen rond de meters haalden het niet. De nieuw ontworpen stoelen en de aluminium pookknop daarentegen wel.
Ook de aluminium tankdop moest helaas onder tijdsdruk wijken.

Het verhaal achter het Puma logo;
Het Puma Logo moest twee dingen doen;
Vat de laaghangende, katachtige behendigheid van de auto samen. En totaal anders zijn dan het logo van het sportkledingbedrijf Puma. Ontwerper Simon Luton ging de uitdaging aan en creëerde dit gehurkte logo dat naar rechts springt terwijl het andere merk Puma naar links springt.
Kijk goed en je ziet een Puma kop en een dreigende staart aan de rechterkant.
Toen iemand de leesbaarheid in twijfel trok, antwoordde Simon: “Het wordt alleen gelezen door iemand die weet wat er staat!”.
Het logo werd ongewijzigd gelaten en aangebracht op de B-stijl, waar elke eigenaar het elke dag kon zien.

 

9 juni 1997 (officiële productie start) liep de eerste Puma van de band in Keulen.
De productie stopte definitief op 11 december 2001 (officiële productie stop) 

Geplande productie van 160 exemplaren, maar met een top van 220 stuks per dag.
Een totaal productie van uiteindelijk 133.000 stuks.
Ford ging in eerste instantie uit van een totaal productie van 105.000 eenheden.
Op de eerste foto  zie je dat de Puma op de zelfde band samen met de Fiesta geproduceerd werd. 

puma1

 

 

 

 

 

 

 

puma3

 

 

 

 

 

 

Omdat het onderstel van de Puma bijna gelijk is aan dat van de Fiesta 4, werd hij in de fabriek (Hal Y) in Keulen grotendeels op dezelfde productielijn gebouwd.  Alleen in de carrosserieafwerking waren aparte productielijnen te vinden waar de delen handmatig opgebouwd werden. De deuren werden bijvoorbeeld grotendeels handmatig gemonteerd.
De Puma heeft een hoog aandeel van handarbeid van ongeveer 40 %. 

De ‘blanke’ Karosserie van een Puma op de productieband in de Ford Fabriek Köln/Niehl

 

                      
Ook een deel van het laswerk werd handmatig gedaan, net als de dwarsbalk boven de c-stijl.

         

(Opmerkelijk is dat we deze 3 foto’s van alamy pas in april 2020 op het internet vonden) 

Lak controle voor de eindmontage

De karosserie in ‘handen’ van de lasrobots. 


                                                                   

 

 

 

 

Op dit punt in het productieproces werd iedere karosserie op de juiste maten gecontroleerd

 


Klik hier voor een ingescand tijdschrift over de Ford Puma (Duitstalig)

Aerodynamica-test Ford Puma, met een Cw-Waarde van 0,346 

puma-aerodynamica

 

 

 

 

 

 

 

 

Op deze foto zie je een pré-productie Puma in de geluidsruimte waar het motorgeluid geanalyseerd en geoptimaliseerd werd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook werd de Puma aan extreem lage temperaturen bloot gesteld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De Puma is en blijft een uitzonderlijk ontworpen sport coupé met sublieme rijeigenschappen, die nog steeds zeer modern oogt en een genot is om in te rijden. Dit vond men bij Top Gear ook, in 1997 werd de Puma Car of the Year!

 

 

 

 

 

 

 

 

Uiteraard werd de Puma ook uitgebreid op de Ford LPG ( Ford Lommel Prouving Ground) getest.

                

                 

           

Foto’s december 2020 van Ford LPG gekregen, met dan aan Jo Declercq. Manager Public Affairs Ford Motor Company 

De tv commercial is net zo bijzonder en opmerkelijk dan de Puma zelf !

racing_puma5                 

                 

Ook bij de Ford dealers werd er een zeer opvallende en dynamische video getoond, waarin de Puma werd voorgesteld.
Ook deze twee schitterende video’s vind je onder de knop ‘Ford Puma Filmpjes’.

De Puma vierde tijdens de auto salon van Genève in 1997 haar wereld primeur, ook het Duitse Ford tuning magazine ‘Drive international’, bestede daar uitgebreid aandacht aan.

afbeelding15 afbeelding16

afbeelding17 afbeelding18

afbeelding19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De designers en ingenieurs zijn er uitermate goed in geslaagd om de opdracht “ontwerp een sexy 2+2 sport coupé met sublieme rijeigenschappen op basis van de Fiesta” in de praktijk te brengen.
Ook de ‘New Edge’ lijnen, die Ford in de jaren negentig hanteerde, zijn duidelijk herkenbaar.
Alle Puma’s werden gebouwd in de Ford fabriek Köln-Niehl in Duitsland, ook de rechts gestuurde voor Engeland.
Ook de Puma’s voor de FRP werd in Keulen gebouwd en daarna naar Tickford in Engeland verscheept.
Daar werden ze omgebouwd tot Ford Racing Puma.
Onder de knop ‘Ford Racing Puma’ vind je meer info over de FRP en de ‘ombouw’.  

afbeelding20

De Ford Puma; ’betaalbare exclusiviteit’ en een ding is zeker, de Puma is een klassieker van de toekomst.

Ford Puma, A Driver’s Dream