Ford Puma Cup

Ford Puma Cup 1998-2002

Ford heeft de puma gebruikt als sportief uithangbord in de Puma cup, een zogenaamde merken cup. Er werden 150 cup puma’s door de Ford fabriek in Keulen gebouwd.

Maagdelijk witte cup Puma´s staan klaar om bij de teams afgeleverd te worden.

Teams zoals, Team Truman, Team Panhuis en Team Borbet. Alle teams werden ondersteund door een Ford dealer.

Als basis diende de 1.7 motor die door ACS in Düsseldorf ontwikkeld en omgebouwd werd tot race motor. Ook de versnellingsbak werd in Düsseldorf  omgebouwd.

Pumadrivers leden hebben, in 2010, bij ACS een bezoek gebracht, ook vandaag worden er nog Puma motoren gereviseerd en getuned.

De 1.7 motor was uiteraard een 4 cylinder met een inhoud van 1.679 cc., maar zonder VCT! Maximaal toerental van 7.200 tpm en max koppel van 160 nm bij 5.300 tpm. Wat resulteerde in max vermogen van 107 KW-145 PK. De Katalisator en het spruitstuk waren van Remus.

De versnellingsbak was een bewerkte Ford IB5 versnellingsbak, met een sportkoppeling 1R Sachs 400nm met verkorte overbrenging.

Dit zijn onderdelen van een 1.7 Ford Puma motor, oa de beide krukassen links op de foto (gemaakt bij ACS in 2010).

Uiteraard verschilde de cup Puma behoorlijk van de straat versie. De Cup Puma´s waren voorzien van een ingebouwde hydraulische krik, toen uniek in een deze (kleinere) merken cup klasse. Maar natuurlijk super handig bij pitstops. Ook het onderstel was behoorlijk aangepast. De lagers voor en achter waren versterkt, sportschokdempers en Eibach motorsportveren zorgden voor een optimale wegligging .  Remschijven waren rondom gemonteerd, voor van de Mondeo V6 en achter van de Escort RS 2000. Verder was er een sterkere hoofd remcilinder gemonteerd en de abs als ook de stuurbekrachtiging verwijderd.

Ook het interieur moest aan alle FIA eisen voldoen, rolkooi, sportstoelen met zijdelingse hoofdsteun, 4 puntsgordel, Stack display en Stack boordcomputer, sportstuur met een diameter van 3580mm, een voetensteun en een brandblusinstallatie.

Er werd gereden met 24 teams variërend van 1 tot 4 puma´s.  Met rijders uit Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Liechtenstein en Bulgarije. Dit aantal zorgde natuurlijk altijd voor veel spektakel. Met 35 gelijkwaardige auto´s komt het aan op de rijkwaliteiten van de piloten. Er werd dan ook spiegel aan spiegel gestreden voor de punten.

De races begonnen met een vliegende, zogenaamde Indianapolis start, de wedstrijden waren 60 kilometer. Voor de winnaar wachten er 20 punten aan de finish, tweede plaats 17 punten, derde plaats 15 punten, plaats 4 nog altijd 13. Voor plaats 5 t/m 15 waren 11 tot 1 punt te verdienen. Dan waren er nog bonus punten te verdienen, 2 punten voor de snelste trainingstijd en 1 punt voor de snelste raceronde. Het prijzengeld per race bedroeg 13.100 DM (pre Euro tijdperk) De winnaar ging met DM 2.000 naar huis, ook hier werd het prijzengeld over de eerste 15 plaatsen verdeeld. De 10 beste trainingstijden werden ook beloond. Pole kreeg DM 1.000 en zo naar 100 DM voor nummer 10. De winnaar van de Puma Cup kreeg van Ford Duitsland een Mondeo 2.5 V6, de vice ‘meister’ een Focus 2.0 en nummer drie een Ford Ka. Voor de deelnemende junioren was een aparte rangschikking. De winnaar en winnares daarvan kreeg van Ford Deutschland een Focus 1.6

Crashes bleven natuurlijk ook niet uit, de een nog spectaculairder dan de andere….. In ieder geval steeds veel spannende momenten.

Maar aan het eind van de dag kon er altijd een gelukkige winnaar gehuldigd worden zoals op deze foto in 2001.
De eerste Puma Cup kampioen in 1998 en 1999 was Thomas Marchal van team Panhuis uit Meersbush, 2000 was de winnaar Oliver Eichele, 2001 Harald Hennes en de laatste in 2002, Dirk Wenner ook van team Panhuis.

Er werd gereden op circuits door heel Duitsland, Motorpark Oschersleben, Siegerland, Eurospeedway Lauzits, Hockenheimring en natuurlijk de Nürburgring en in Oostenrijk op de Salzburgring Maar ook in Zolder (B) en op ons eigen circuit park Zandvoort. Allemaal circuits die bekend zijn uit de DTM.
Op de Nürburgring werd (bijvoorbeeld in 2001) twee keer gereden, een keer op het F1 circuit en de andere keer de Nordschleife plus het F1 circuit.

Met de introductie van de Fiesta mk5 kwam er een einde aan de productie van onze Puma en dus ook aan de Puma Cup. In Oktober 2002 werd de laatste Puma Cup wedstrijd op het Motor Park Oschersleben, verreden. Diverse Cup Puma´s rijden nu nog mee in andere wedstrijd klassen zoals de 24 uur van de Nürburgring.

Er zijn enkele korte video´s van de Puma Cup, helaas alleen maar van crashes.

Puma cup 1999 Siegerland

 

 

Puma cup 2000 Zandvoort

 

 

Puma cup Nürburgring/Nordschliefe 2000

 

 

Puma cup Nürburgring 2001

 

 

 

De allereerste Cup Puma welke door Ford gebouwd werd is 2010 op onze European Ford Puma Meeting geweest, daar zijn we best trots op.

En de link naar de site van Team K.A.W. een van de Puma Cup teams, met veel gegevens over de Cup Puma.

http://www.pumacup.de/kawpuma/daten/

Uiteraard stonden er ook reportages over de Puma Cup in de DRIVE, Duitstalig Ford magazine.


 
 

Ford Puma Cup album met veel foto’s van de races