Big Ten Alpentour 2015 Hopfgarten (A) 28 juni – 4 juli

Alpen

 

Zondagmorgen 28 juni om kwart voor acht zijn we vertrokken naar Hopfgarten in Oostenrijk waar maandags de Big Ten Tour echt startte. Omdat onze ‘vaste’ afspreek plaats ‘Am Blauen Stein’ nog afgesloten was hadden we bij het eerst volgende tankstation langs de Duitse A 61 afgesproken. Daar kwamen alle Pumadrivers bij elkaar, zes clubleden met vier Nederlandse en een Duitse Puma.

Na een goed verlopen reis, waarbij zich nog twee Duitse Puma’s hadden aangesloten, zijn we om ongeveer 17.00 uur op de camping in Hopfgarten im Brixtal aangekomen. Op alle Puma’s was de schitterende Big Ten Alpentour sticker geplakt, zodat het duidelijk was wat wij de komende week in de Alpen kwamen doen. Na iedere pas werd deze ‘afgevinkt’ op de sticker, door het bolletje weg te krassen.
Voor het avond eten waren we bij Alex (Oostenrijkse Puma rijder) en Janine uitgenodigd op een echte Oostenrijkse ‘Weißwurst Party’ met Weizenbier.
De volgende ochtend was Alex al vroeg op de camping en na een lekker ontbijtje was het tijd om aan de eerste Alpenpassen dag te beginnen. Alex heeft de eerste dag mee getoerd. Met 8 Puma’s (NL, D en A) en een BMW Z4 (CH) ging het richting de eerste ‘Big Ten’ pas, vandaag de enige ‘hoge’ pas, de Grossglocknerhochalpenstrasse. Met een hoogte van 2504 meter. Een schitteren Alpenpas waar we onze lunchpauze bij de Gletsjer hadden. Na de Grossglockner hebben we afscheid genomen van Alex en zijn wij doorgereden naar onze camping in San Lorenzo di Sebato in Südtirol/Italië .
We hebben genoten van onze eerste Alpen dag, schitterende route en fantastisch weer.

Na een goede nachtrust en een heerlijk ontbijtje zijn we vertrokken voor de tweede passendag. Als opwarmer voor de drie Big Ten passen eerst de Jaufenpas, met 2094 ook niet echt een kleintje, via de volgende  Big Tenner, het Timmelsjoch 2509 meter, weer Oostenrijk in, om over de Umbrailpas 2501 meter hoog, weer Italië binnen te rijden. Om daarna de vlak bij gelegen, beroemde Stelviopas (Stilfserjoch in het Duits) 2758 meter als derde Big Tenner van vandaag te bemachtigen.
We zijn met vijf Puma’s een stukje de pas afgereden, daar een aantal mooie foto’s gemaakt en weer terug naar boven gereden.
De pas lag al in de schaduw, 2010 en 2103 lag ie nog vol in de zon toen we de Stelvio van de ‘Italiaans kant’ opgereden zijn.
Na de Stelvio zijn we doorgereden naar onze camping in Bormio (I) daar uiteraard een heerlijk pizza gegeten met een koude Birra.

Dag vier, woensdag, bleek de zwaarste dag van de week te zijn.
Dit ondanks, of juist omdat, we maar één Big Ten passen op onze route hadden. De Gaviapas 2618 meter. De lange verbindingsroute leidde ons langs het mooie Comomeer, meer van Lugano en lago Maggiore door het zeer bochtige Centovelli naar het Zwitserse Susten, naar camping Bela-Tolla.
Probleem bleek toch weer om een grotere groep auto’s bij elkaar te houden als je door een vrij drukke stad moet rijden. Met een route van iets meer dan 400 km kun je eigenlijk geen oponthoud van ruim een uur gebruiken. Maar helaas het was niet anders. Nadat we de stad eindelijk weer uit waren was het te laat om door te rijden naar de camping en dan daar pas te gaan eten. Daarom het programma aangepast en na het geweldige bochtenwerk van het Centovelli dal, toch weer een Italiaanse pizza gegeten. Uiteindelijk waren we om 21.40 uur op de camping in Zwitserland, tentjes opgezet en nog een heerlijk sneeuw en ijsgekoeld biertje gedronken voor we ons nest in doken.

Donderdagmorgen weer vroeg uit de veren, want ook vandaag een lange tourdag. Gelukkig alleen maar mooie wegen met maar liefst drie Big Ten passen.
De route leid ons naar Frankrijk, voor ons toen nog, een onbekend Alpenland. Als eerste via de Grote St. Bernardpas 2469 meter, Italië in en via het Aosta-dal over de kleine St. Gothard naar Frankrijk. Dan over de col de L’Iseran 2770 meter, zo hoog waren we nog niet eerder tijdens een van onze Alpentochten. En als laatste van vandaag de col du Galibier, 2646 meter. Daarna zijn we doorgereden naar camping ‘Les 2 Glaciers’ in Le Monêtier-les-Bains.

Vrijdag, de laatste passen dag, nog twee Big Tenners en wat voor een.
We blijven vandaag in Frankrijk, nou ja bijna. De eerste pas heeft een schitterende aanlooproute, de col d’Agnel 2744 meter. Boven op de pas ligt weer een grensovergang naar Italië. Om ook echt OVER alle passen te zijn geweest zijn we ook hier een stukje naar beneden gereden, dus toch ‘even’ Frankrijk verlaten. Daarna weer terug naar de top en de pas weer terug naar beneden gereden richting de ultieme finale pas. Met 2802 meter de hoogst berijdbare Alpenpas überhaupt!!
De col de la Bonette. Pumadrivers op de top van de Alpenwereld.
Vlak onder top begon het wat te regenen, we zijn toch naar de 58 meter hoger gelegen ‘echte bergtop’ gelopen ook al begon het om ons heen te onweren en kregen we zelfs ‘hagelslag’ op ons ter grote van knikkers.
Boven op de col de la Bonette hebben we een ijswater gekoeld biertje gedronken op onze zeer geslaagde Alpen tour 2015.
Doordat het onweer steeds dichterbij kwam was het tijd om door te rijden naar onze laatste camping, in Isola. Tijdens de afdaling  kwamen we in een flinke regen en hagelbui terecht, daarom op de camping besloten om met de hele groep een huis te huren ipv de tentjes op te zetten.

Zaterdag 4 juli was het helaas weer voorbij en zijn we om 8.40 uur uit Isola (Frankrijk) naar huis vertrokken. Als toetje zat nog de schitterende col de Lombarde 2350 meter, in onze terugreis. Via deze col naar Italië, daar via de Autostrade naar Zwitserland. Door de St. Gothardtunnel, langs het meer van Genève door Duitsland terug naar Nederland.
Waar we om 22.30 uur en bijna 3500 km meer op het klokje  in Wijnandsrade aankwamen.
Daar hebben we ‘de letste’ gedronken op een super Pumadrivers Alpenpassen week.
Iedereen en alle Puma’s zijn zonder problemen weer heelhuids thuis gekomen, een rede te meer om nog een ‘Letste’ te drinken…………..

De vele mooie foto’s en de filmpjes zeggen meer dan mijn hele verslag. Dus……

Wie weet gaan we over twee jaar weer ‘de Alpen in’, een reis meer dan de moeite waard.

Pumamartin

Ein Danke Schön aan Jürgen (Speedyboo) voor de organisatie van deze fantastische week.

3 mooie filmpjes

deel 1
https://www.youtube.com/watch?v=7-Af4NsoP3Q

deel 2
https://www.youtube.com/watch?v=XWbDxiNfMcg

deel 3
https://www.youtube.com/watch?v=oIYptZ6yMTE