Vroemdag, Circuit Zolder (B) 16 oktober

vroemdag046

Verslag van PumaMartin:

Dinsdag 16 oktober stond de jaarlijkse Vroemdag op circuit Zolder weer op de agenda…..
Wij namen als Pumadrivers alweer voor de zesde keer deel aan deze super dag in Zolder (België).
10 Pumadrivers, een Aston Martin, een Mini Cooper, een Escort en 3 ‘gast’ Puma’s hadden zich aangemeld; zelfs tot (bijna) de laatste dag kregen we aanmeldingen binnen.
Gelukkig is de organisatie niet echt super streng en kan er meestal wel een plaatsje vrij gemaakt worden voor de late aanmelders. Zo ook deze keer. Jammer was dat Herman (PST160) en Peter (Sjakkes) zich moesten afmelden.
Vooral voor Herman was het echt heel vervelend. Herman heeft een zware rugoperatie moeten ondergaan en is voorlopig even uitgeschakeld, zeker voor het rijden op circuits. Maar volgend jaar is PST160 er vast en zeker weer bij. Ook via deze weg, veel beterschap Herman.

De ‘colonne zuid’ had om 7.30 uur afgesproken bij de grensovergang Maasmechelen om zo samen naar het circuit in Zolder te rijden. Mijn dag begon om 6.00 (op mijn vrije dag.15 minuten later dan een gewone werkdag!!) maar je moet er iets voor over hebben, toch?
Maandagmorgen had ik mijn ‘circuit’ banden op de voorwielen gemonteerd (Robert nog bedankt voor het meebrengen van de moment sleutel), dit om mijn goede banden te sparen. Verder had ik de koelbox gevuld met blikjes cola en fanta, de partytent, het clubspandoek en de stoeltjes ingeladen.
Om 7 uur was ik bij Wiel, kopje koffie gedronken en samen met Daniëlle naar het verzamelpunt gereden. Bij de grensovergang stonden Sjoerd, Harry, Michel en Lou al op ons te wachten.
Michel is een vriend van Sjoerd en was er vorig jaar bij met de Ferrari van z’n oom, helaas kon die de Ferrari deze keer niet meenemen, omdat die met versnellingsbak problemen in de garage moest blijven. Maar dit jaar hadden we met de Aston Martin Vanquish S V12, van z’n vader Lou, een ander publiekstrekker van de bovenste plank. En dus naast pumaMARTIN ook astonMARTIN van de partij.

Bij het circuit aangekomen werden we met de woorden ‘ah, ieder jaar weer de bekende gezichten” vriendelijk begroet. Eigenlijk niet vreemd, want het was voor mij toch ook alweer de vijfde keer dat ik er tijdens de Vroemdag met mijn Puma bij was. Robert was er ook al en had al een lekker bakje koffie geregeld. Als eerste een mooi plekje voor onze Puma’s en partytent d.m.v. afzetlint geclaimd. Door ervaring wijs geworden, net als vorig jaar, niet achter de pitboxen. Omdat hier de zon de hele dag niet komt en dus een stuk kouder is dan lekker in het zonnetje. Ronald (Iceman) was ondertussen ook gearriveerd.

Ronald had, net als tijdens de EFPM, een grote doos met zakjes chips voor de kinderen mee genomen. En als ik GROTE doos zeg dan bedoel ik GROTE doos.
De bedoeling was om alle kinderen die met een van de Pumadrivers meereden een zakje chips te geven, maar uiteindelijk heeft Wiel zich er over ontfermd en als een soort vroege Sinterklaas/Kerstman werd ie regelmatig bestormd door een meute enthousiaste kinderen.. De foto’s en filmpjes spreken voor zich. Ronald, ik weet zeker dat de chips zeer in de smaak viel en weer een extra traktatie was voor de kinderen. Super!

Vervolgens ben ik als ‘clubverantwoordelijk’ (klinkt gewichtig hé) in het secretariaat de formulieren, transponders en startnummers gaan halen. Iedereen die er op dat moment al was alvast de vrijwaring laten onderteken en de transponders en nummers uitgedeeld. Ook nog kort de briefing doorgenomen met o.a. de betekenis van de verschillende kleuren vlaggen.

Paresh belde dat ie er pas om 10.30 uur kon zijn.. files, files…….. Maar ook Bjorn, Jos en Eddy (Jos en Eddy zijn vrienden van Herman) waren er nog niet en niemand van ons had een telefoonnummer.
Ondanks dat er dus nog enkele Pumadrivers, en gastrijders, moesten komen was het tijd om de vrijwaringen en paspoorten in te leveren zodat wij het circuit opkonden. Uiteraard had ik de transponders enz. voor de andere niet terug gegeven.
Om 9.30 was het zover, als eerste konden we een inrijronde rijden. Voor de nieuwelingen de eerste kennismaking met circuit Zolder en voor de (meer) ervaren Vroemers weer een opfrissing. Na X-tof, een paar jaar geleden, Sjoerd, vorig jaar, ging nu Michel met z’n Mini Cooper in de opwarm ronde al in een pirouette… Daniëlle heeft het, als co-pilote, allemaal op film vast gelegd.
Nadat Michel van de eerste schrik bekomen was, konden we in de pitstraat beginnen aan onze Vroemdag. Net als ieder jaar, een, of meerdere van de kinderen inladen en 3 rondes over het circuit rijden.
Voor de kinderen een onvergetelijke ervaring, ook al komen wij met onze 125 pk vermogen te kort om met de echte snelle jongens mee te doen. Maar eens te meer bewees de Puma, hoe sterk die is als het op wegligging en bochtenwerk aan komt… tja… ‘Fun is not a straight line’ zegt een oud Chinees spreekwoord.
Dit jaar had ik internationale ‘gasten’. Kinderen uit België, Nederland en Duitsland… en zo verschillend, de een zegt geen woord, antwoord zelfs niet op de vraag ‘hoe heet je’, en de andere vertelt ronduit, begint zelfs over Jan Smit (ik ben immers een Ollander. Prachtig!
De eerste rondjes is het altijd weer even kijken en wennen aan het circuit. Op een plaats lag veel los rubber en een stuk verder heel veel bladeren op de baan. Dus daar even weg blijven… Door de vele auto’s wordt het vuil snel opgepakt en kun je lekker voluit rijden. Uiteraard altijd je verstand erbij houden en nooit de limiet opzoeken. Uiteraard kan er altijd iets gebeuren, maar je kunt de risico’s toch heel goed beperken; ook zonder dat je als een slak over het circuit gaat.
Alle Pumadrivers hadden weer heel veel plezier, misschien net zoveel plezier als de kinderen. Ik vind het i.i.g. nog ieder jaar een feest om mee te doen met de Vroemdag. Ook Harry en Lou, die hun circuitdoop hadden, genoten van de kinderen en het rijden op het circuit.
Na een uur was onze eerste sessie (groene stickers) voorbij en is iedereen weer terug gereden naar onze clubstand waar het clubspandoek prominent hing. Ondertussen waren Eddy (Escort) en Jos (Puma de Clerqc) ook aangekomen. Helaas kon Bjorn er ook niet bij zijn, hij kreeg uiteindelijk toch geen vrij van z’n baas. Ook zij waren ruim een uur later door files bij Antwerpen. Zij konden i.i.g. wel nog rijden tijdens de eerste sessie van de (oranje) groep.
Ook Pumadrivers lid Jan had last gehad van de files bij Antwerpen en was daardoor ook veel later dan gepland.
Jan was voor de eerste keer bij een Pumadrivers activiteit erbij, en een zeer sympathieke Pumadriver. Ook Jan, en z’n co-piloot, hebben het super naar z’n zin gehad en zijn later die dag met een heel lekker gevoel terug naar Rotterdam gereden. Nu ontbrak alleen Nikea nog, maar even later kwam ook hij, samen met Jeffrey (een vriend van hem uit Krommenie en ook Pumarijder) aan getuft…… snel de nummers en oranje stickers geplakt en nog even gaan rijden.

Van 12 tot 13 uur is het traditioneel ‘motor stilte’. Voor alle piloten ligt er een lunchpakket klaar, voor de overige gasten is er koffie en soep. Het zal niemand verrassen dat Paresh meteen voor het soepie ging.
We hebben met z’n allen gezellig onder en rond de partytent onze lunchpakketjes, zelfs met een gezonde appel en flesje water, verorberd. Weer echte ‘Pumadrivers’ gezelligheid.

Na de pauze was het tijd voor de tweede (groene) sessie. Pumadrivers Robert, Sjoerd, Harry, Jan, Ronald, Martin en Mini man Michel gingen weer het circuit op. Ook nu was het weer een groot feest….. ik had zelfs nog even ‘sjans’. En dat onder een ‘rode vlag’ situatie. Kun je na gaan….
Wiel heeft het op de gevoelige plaat kunnen vastleggen!!! Met haar moest ik wel rustig rijden, want ik wist niet wat de uitwerking op haar was als ik te snel door de bochten zou vliegen…..
Helaas was ook deze sessie weer veel te vlug voorbij en moesten wij weer via de pitlane, het circuit verlaten. Maar dit betekende dat onze oranje groep weer de baan op kon. Paresh, Jeffrey, Jos met de Puma’s en Eddy met de Escort van Herman….. Ook Tim, een oud Pumadrivers lid, was even voor de pauze gearriveerd en kon nu dus ook het circuit op. Hij zou iets later voor het nodige vuurwerk en een ‘rode vlag’ zorgen.
Wij zijn met de ‘groene’ rijders op de nieuwe tribune gaan zitten, deze geeft een mooi zicht op de inrit naar de pitlane en de moeilijke chicane voor het opgaan van het lange rechte stuk voor start/finish.
Iedere passerende Puma werd met gejuich begeleid en Paresh toeterde uiteraard steeds fanatiek terug.
Aan het eind van de sessie opeens rode vlaggen….. telefoontje van Paresh… Tim staat in de grindbak….En hoe, ze konden hem er niet meteen wegslepen. Dus rijden maar en Puma in de ‘kattenbak’ laten staan.
Nadat zich weer iedereen bij de tent en de Puma’s verzameld had kwam Tim tekst en uitleg geven, maar z’n Puma stond nog steeds in de grindbak… Sjoerd is de beroerdste niet en ging meteen………. foto’s maken
Even laten kwam Tim, onder applaus, voor de sleepwagen uitgereden. Zeg maar in een soort ereronde…..
Toen ook hij weer bij ons stond, de Puma maar eens goed bekeken… naast 5 kilo grind in de wielkasten en veel vuil op en tussen de velgen een behoorlijke bekraste achterbumper. Bleek even later dat ook zijn rechter achterwiel een flinke tik gehad heeft. Stond toch redelijk scheef, zo niet te zien wat er nu geraakt is maar zal geen goedkoop grapje zijn, vrees ik. En nog meer pech, hoewel pech…Tim is ook iemand die naar mijn mening te veel risico neemt. Blijkt ook wel als je kijkt waar hij ervan af gevlogen is….. aan het einde van de lange rechtse bocht, na het uitkomen van de pitlane zeg maar.
Nog meer pech zoals ik al zei, want bij Jeffrey bleek de remcilinder van het rechter achterwiel het begeven te hebben. De remvloeistof lekte eruit… Met behulp van enkele Pumadrivers kon hij toch op weg naar huis geholpen worden, om thuis de remcilinder te laten vervangen.
Nadat we de boel hadden opgeruimd en afscheid hadden genomen, zijn ook wij samen met Harry naar huis terug gereden.
Weer een super Vroem- en Pumadrivers dag mogen meemaken.
Iedereen heeft genoten van het rijden op het circuit, van het plezier dat wij de kinderen hebben kunnen bezorgen, van het mooie weer en ook weer van de gezelligheid binnen Pumadrivers.
Volgend jaar zal Pumadrivers zeker weer van de partij zijn tijdens de Vroemdag 2008.

Pumamartin.