Tank S Rallysprint, Emmeloord 17 maart

rally017

Verslag van Hansie:

Begin dit jaar groot nieuws voor alle Ford Puma liefhebbers. Een Puma gaat meedoen aan het Nederlands Rallysprintkampioenschap. Het HTS Autotechniek Rally Team (HART) heeft een Ford Puma S1600 weten te bemachtigen en gaat daarmee meedoen aan de rallysprints (zie www.htsrallyteam.nl voor meer info)

17 maart 2007 was het dan zover. De Tank S Rallysprint, de eerste wedstrijd van het seizoen 2007, wordt gehouden. Met een kleine delegatie van de Pumadrivers (Lidewij, John, Regina en Hans) zullen we de wedstrijd bezoeken. Maar eerst gaan we naar het serviceterrein. We hebben afgesproken met Gijs Boom, Hoofd Sponsoring & Promotie van het HART. Mooi op tijd vinden we op het serviceterrein in het centrum van Emmeloord het HART. En daar stond hij dan….de mat donkerbruin/antraciet (tja, wat voor kleur is het eigenlijk?) gespoten rallypuma met fel oranje bestickering. Meteen de Puma bekijken, foto’s maken en even vragen naar Gijs. Gijs heeft meteen tijd voor ons en geeft tekst en uitleg over de Puma en de wedstrijd. Ook neemt hij uitgebreid de tijd om al onze vragen te beantwoorden. Ze zijn druk bezig om de Puma klaar te maken voor de technische keuring. We moeten nog even geduld hebben om de Puma van heel dichtbij te bekijken. Af en toe even een praatje maken met een van de teamleden. Iedereen is nieuw bij het team en het is dus erg spannend voor ze, zo’n eerste wedstrijd.

Dan wordt de Puma gestart om op te warmen. Wat een herrie……het lijkt erop dat er iets niet goed klinkt in de versnellingsbak of het differentieel. “”Dat is normaal hoor””, zegt Gijs. Zelf hadden ze ook hetzelfde idee toen ze de Puma de eerste keer hoorden lopen. Maar een telefoontje naar de leverancier van de sequentiële versnellingsbak stelde ze gerust.
Ondertussen kunnen we een keertje dichtbij de Puma komen en Lidewij en Regina hebben nu de kans om veel foto’s en filmpjes te maken. Even later vertrekt de Puma naar de technische keuring, een heel mooi moment om de Puma voor de eerst keer weg te zien rijden. Uiteraard weer de nodige foto’s en filmpjes gemaakt. Omdat het wel even zou duren voor de Puma terug zou komen van de keuring hebben we even een zitplekje gezocht aan de rand van het serviceterrein. Ondertussen kwamen daar de nodige rallyauto’s voorbij, dus vervelen deden we ons niet.

Na een tijdje wachten hoorden we wat aankomen. Door die versnellingsbak was de Puma al te herkennen voor dat deze in het zicht kwam. Camera’s weer in de aanslag en filmen maar……. De technische keuring bleek goed verlopen, slechts een paar opmerking over certificaten die nog niet in orde zijn, maar rijden mogen ze.

Ondertussen hebben we het ook wel koud gekregen, was het tijd voor een plaspauze en was het etenstijd dus gaan we even een hapje eten. Gelukkig was er een snackbar op steenworp afstand. Het was lekker warm binnen en het eten was ook goed. De Puma zou pas ruim een uur later vertrekken naar het startpodium dus we hadden alle tijd om te eten en op te warmen.

Rond kwart over zes gingen we weer richting servicetent van het HART. Niet veel later werd de Puma weer gestart en vertrok deze onder veel belangstelling richting startpodium. Wij dus ook snel richting startpodium om een goed plekje te vinden voor alweer de nodige foto’s en filmpjes. 10 minuten later reed de Puma onder luid gejuich het startpodium op. Even een introductie van de speaker (was voor ons niet goed te horen helaas) en dan is het zover: de wedstrijd gaat beginnen. Met het nodige “” gespeel”” met het gaspedaal vertrekt de Puma. Tijd voor ons om weer naar de auto’s te lopen om naar de klassementsproef te rijden op een industrieterrein iets verderop in Emmeloord. We hebben gelukkig de tijd om een mooi plekje te zoeken, want eerst rijden de deelnemers aan de rallysprint de eerste klassementsproef op Kampereiland, zo’n 20 km verderop.

We vinden een mooi plekje langs de proef, vlakbij de start in een bocht en met uitzicht op een jump die verderop ligt. Nu maar wachten tot de proef van start gaat. Ondertussen wordt het wel kouder en ook steeds donkerder. Na een half uurtje verschijnen de eerst auto’s bij het startpunt. Het is nu al redelijk donker en het is lastig om te zien of de Puma er al aankomt. Na nog een kwartiertje wachten is het dan zover, de eerst auto gaat van start. Na een paar andere rallyauto’s was het dan de beurt aan de Puma. De start ging goed en de jump werd bijna volgas genomen, terwijl anderen in de ankers gingen voor de jump. De proef was een rondkoers en we zagen de Puma nog drie keer passeren. Aan het geluid was de Puma goed te herkennen dus het filmpen was (behalve dan door de duisternis) geen probleem.

Ondertussen hadden we het weer behoorlijk koud gekregen dus tijd om huiswaarts te keren. Het was een hele mooie belevenis en zeker voor herhaling vatbaar.

groetjes, Hansie.

Toevoeging gabbagirl:

De RallyPuma van HART Rally Team is uiteindelijk vijftiende geworden. Een mooi begin van een rallyseizoen. Helaas heeft die prachtige eerste jump schade opgeleverd: Hij liep na de jump op nog maar 3 cilinders, wat het geluid (dat toch anders was dan daarvoor) verklaarde.
Wij Pumadrivers wensen HART Rally Team in ieder geval heel veel succes met hun prachtige legergroene (zo noem ik het maar)super rally Puma!! Wij komen zeker nog eens kijken!

groetjes, gabbagirl