Verslag van PumaMartin:
Enkele leden van de Engelse Puma owners club, Pumapeople kwamen het eerste weekend van april naar de Nürburgring in de Eifel in Duitsland.
Via de diverse forums werd voor zondag 1 april een Pumameeting bij de ring afgesproken.
Het was de bedoeling om met 6 Pumadrivers naar deze meeting te gaan. Helaas moesten Hans & Regina en Clawz op het laatste moment verstek laten gaan.
De overige 4 hadden om 10.00 uur afgesproken bij de grensovergang Bocholz.
Paresh was een beetje laat, maar uiteindelijk waren wij even na 10.00 bij het tankstation vlak voor de grens. Sjoerd en Peter (sjakkes) stonden al te wachten. Paresh nog even getankt en daarna op weg naar de beruchte, beroemde Nürburgring.
Onderweg uiteraard nog even verkeerd gereden maar verder een lekker ritje over de Duitse autobahn. Het was mooi weer en we hadden alle tijd dus……….
Wij hadden om een uur afgesproken met de Duitse en Engelse Pumadrivers op de parkeerplaats tegenover de ingang van de Nordschleife.
Om 12 uur waren we al daar en er stonden al een behoorlijk aantal Puma’s. Eerst kennis gemaakt met de Engelse Pumapeople leden. En de leden van het PTE, die ook in Valkenburg waren, begroet. Wat foto’s gemaakt, flyers van ons EFPM uitgedeeld, m’n Duits en Engels (dat vooral) weer kunnen gebruiken… en natuurlijk de Puma’s bekeken, waaronder 3 FRP’s, 2 Engelse en de enige in Duitsland.
Vervolgens zijn wij een ronde gaan rijden op de Nordschleife. Voor Sjoerd en Peter was het de eerste kennismaking met dit geweldige circuit. Paresh en ik hebben al wat meer ervaring met de ‘Ring’.
Het is en blijft een geweldige sensatie om daar te rijden… Vandaag zeker, want het was erg druk. Met z’n vieren achter elkaar aan de ‘start’, kaartje invoeren…. Wachten tot de slagboom omhoog gaat…….. en dan……………….. GAAN.
20,1 kilometer, 73 bochten, de stijlste helling is 33 %……… de ‘Karussell’…..
Als laatste gestart, Sjoerd en Peter ingehaald.. Achter Paresh aan…. echt kicken…..en uiteindelijk ook Paresh ‘gepakt’…
Nog trillend van de adraline terug naar de parkeerplaats. Iedereen natuurlijk heel enthousiast.
Peter kunnen we aan het lijstje (begint langzaam een echt lijstje te worden namelijk) toevoegen van ‘Pumadrivers in de grindbak’… Na enkele kilometers iets te enthousiast een bocht in gestuurd en….. Hopsa achterste voren…..
Het lijstje: Kristof, Zolder (B) ’05, Sjoerd Zolder (B) ’06, Peter Nürburgring (D) ’07….. wie volgt (lol).
Gelukkig allemaal zonder verdere gevolgen, even schrikken en weer verder.
Tegen 2 uur kwam nog een grote groep Puma’s van het Puma Team Europe. Veel bekende en ook de nodige nieuwe PTE leden ontmoet. In totaal 22 Puma’s uit Duitsland, Engeland en Nederland. Veel foto’s en filmpjes zijn gemaakt. Is altijd weer een machtig gezicht om zoveel Puma’s naast en bij elkaar te zien staan.
Van daaruit met alle 22 Puma’s naar de parkeerplaats bij ‘Brünchen’. Iemand had gezegd dat deze parkeerplaats nu helemaal geasfalteerd is. Dus niet, is meer een parkeerplaats voor off roaders dan voor verlaagde Puma’s. Helaas beschadigde zich een van de Duitsers de voorbumper…. Ook Paresh verkeek zich een beetje en met veel kabaal ‘lande’ ook hij weer veilig op de grond. ‘m’n karter ligt d’r onderuit, m’n karter ligt d’r onderuit’.. niet zonder enig gevoel voor dramatiek reageerde een geschrokken Paresh.
Ook hier weer de nodige foto’s gemaakt. De Pumadrivers die nog een ronde wilden rijden gingen daarna weer terug naar de inrit van de Nordschleife. Weer een kaartje gekocht en nu samen met de Engelse en Duitse Puma’s de Ring op. De rest bleef bij ‘Brünchen’ om mooie foto’s te maken van de Puma’s die voorbij stoven.
Tijdens iedere ronde vlogen ons de BWM’s, Porsche’s en Lotussen om de oren. Zoals ook die blauwe Lotus die ons vieren een voor een inhaalde, maar na een rechtse bocht reden we door een grote stofwolk, iets verder stond de Lotus achterste voren tegen de vangrail. Tja ‘don’t mess with a Puma’ LOL!
Paresh en ik reden nog een derde ronde, Sjoerd en Peter gingen terug naar ‘Brünchen’. Tijdens de laatste ronde was het echt super druk op bepaalde stukken. Je moet dan goed ‘spiegelen’ zodat je ruimte kunt maken voor de snellere jongens.
Paresh had z’n co-piloot laten rijden en stierf alle doden die een mens van angst kan sterven..
In die laatste ronde werden we o.a. ingehaald door een Lamborghini en een nieuwe BWM M3¦.. wat een geluidje zeg… Echte race monsters zijn dat.
Net toen we in de bochtencombinatie bij ‘Brünchen’ kwamen, waar de andere Puma’s stonden, zat ik een Porsche op het achterbumper. In de bochten kwam ik steeds naast hem maar uit de bocht komend gaf ie weer gas en trok ie natuurlijk weer bij me weg. Uiteindelijk zag die toch in dat die de Puma moest laten gaan… Deze inhaalactie werd met applaus begroet door de Pumadrivers langs de kant.
Na de laatste ronde terug naar de parkeerplaats om nog even te kijken naar alle mooie auto’s op het circuit. Helaas was er een ongeluk gebeurd en was het circuit een tijdje afgesloten om de boel weer op te ruimen. Wij hebben afscheid genomen en zijn naar het Formule 1 circuit gegaan. Daar rondgekeken, eindelijk een soepie voor Paresh, nog een paar foto’s, zelfs met een beetje sneeuw!! En daarna terug naar huis. Weer lekker doorrijden op de autobahn. Niet op de snelheid hoeven te letten is toch lekker…
De bedoeling was om bij camping ‘de bron’ iets te gaan eten maar daar was het nog gesloten. Daarom maar in de friture in Wijnandsrade een frietje gepakt, lekker en gezellig.
Ik was al thuis, Sjoerd en Peter binnen 40 minuten, Paresh moest natuurlijk nog helemaal terug naar Krommenie.
Het was een geweldige pumadrivers dag, weer geweldig weer. De weergod moet een Pumadriver zijn, kan niet anders… Veel (nieuwe) Puma’s gezien en weer veel nieuwe Pumadrivers leren kennen. De meesten zullen we weer zien tijdens de PTE meeting in juli.
Ik kijk er al naar uit om dan weer enkele rondes op dit geweldige circuit te rijden.
Pumamartin