Grand Puma Tour des Alpes (F) 1 – 8 juli

Drie keer is scheepsrecht is een oud gezegde. Voor onze Alpentour klopte dat in ieder geval. Na afgelastingen door corona in 2020 en 2021 is de Grand Puma Tour des Alpes 2023 door kunnen gaan. Eindelijk terug in de Alpen.

Een aantal mooie filmpjes van onze Grand Puma Tour des Alpes.
Gorges de Daluis kloof heen door de tunnels
Gorges de Daluis terug buitenom de tunnels
Col de Glandon
Schitterende Alpen wegen

Grand Puma Tour des Alpes.

Alle Pumadrivers clubleden verzamelden bij ‘rastplatz Am Blauen Stein’ vlak na Köln langs de Autobahn A3. Daar hadden we om 8 uur afgesproken.
Vanaf daar was het nog 685 Km tot in Excenevex, aan het meer van Genève, in Frankrijk.

Als eerste werden op de drie Puma’s van Robin, Jürgen en Gerrit en op de Fiesta van Harry, de mooie Grand Puma Tour des Alpes sticker geplakt. Op de Puma van ondergetekende zat de sticker er al op.
Daarna zijn we doorgereden naar onze tweede tussenstop op weg naar Frankrijk.

Op onze tweede pauze plaats, Raststätte Bruchsal langs de BAB 5, sloten Silli en Johannes aan.
Uiteraard werd op hun Puma’s ook de Alpentour sticker geplakt.
Tot onze grote verrassing was Elke met Johannes mee gekomen.

De Puma van Jürgen verloor wat hydrauliekolie en om geen risico te lopen, we hadden immers deze week nog 2500 kilometers voor de boeg, is hij van de Autobahn gegaan om de juiste olie te bezorgen.
Wij hebben op de eerste Rastplatz na Ratststadt (hoe verzin je het) op hem gewacht en zijn toen in kolonne door Zwitserland, naar camping ‘La Pinède’ in Exenevex, aan het meer van Genève gereden.
Daar zijn we rond 19.00 uur aangekomen. Tentjes opgezet, en op de camping een lekkere pizza gegeten en genoten van een welverdiend biertje.
Ook nog eventjes naar ‘Lac Lémon’ (we zijn in Frankrijk) gelopen, we zijn er nu toch hè.

Zondagmorgen samen ontbeten, tentjes afgebroken en alle spullen weer ingeladen.
“Onze Grand Puma Tour des Alpes gaat eindelijk beginnen”.

Zondag 2 juli Excenevex – Bourg-Saint-Maurice. 296 Km.
Col de Gets, 1170 meter.
Col de la Colombière,1618 meter.
Col des  Aravis, 1486 meter.
Col des Saises 1650 meter.
Barrage de Roselend, (stuwmeer)
Cormet de Roselend, 1968 meter.

De eerste etappe ging van Excenevex naar Bourg-St-Maurice.
De Col de Gets, onze eerste pas, waren we al over voordat we het in de gaten hadden.
Is ook eigenlijk geen echte Alpenpas, ‘maar’ 1170 meter hoog en geen echte ‘top’.
We zijn dan ook langs het bord gereden zonder dat het iemand van ons opgevallen is.
De tweede pas, de col de la Colombière, was wel een echte Alpenpas, met 1618 meter ook nog geen bergreus maar wel met een mooie beklimming en een duidelijk top. Daar was dan ook onze eerste stop.
Na een heel mooie afdaling hebben genoten van de mooie rijders wegen, slingerend door kleine dorpjes en langs Alpen weiden. Over de col de Aravis, hier zijn we niet gestopt, om boven op de Col des Saises onze middag pauze te houden.
Even was er wat onduidelijkheid over onze route. We hadden niet gedacht dat we tot in Alberville zouden komen en daar de autoweg opgestuurd zouden worden richting Bourg-Saint-Maurice.
Uiteindelijk toch maar de geplande route gevolgd. In Bourg-Saint-Maurice, op 900 meter van de camping, was de kolonne in twee groepen uit elkaar gevallen.
De groep van Jürgen besloot om de route verder te volgen en de groep van Martin besloot om naar de camping te gaan. De eerste groep werd beloond met een mooi uitzicht over het stuwmeer, Barrage de Roselend  en met een mooie pas, Cormet de Roselend.
Een uurtje later was ook de tweede groep op de camping en hebben we met een lekker biertje de dag en route uitgebreid doorgenomen.  We hadden ook nog ‘broodjes’ voor het ontbijt besteld.
Bleken geen broodjes maar grote platte ‘stokbroden’ te zijn hahaha we hadden dus ook ruim genoeg brood voor de picknick.

Maandagmorgen zijn we weer vroeg vertrokken vanaf Camping Huttopia in Bourg-St-Maurice voor onze tweede Alpen etappe naar NCR camping Belledonne in  Bourg-d’Oisans.

Maandag 3 juli, Bourg-Saint-Maurice naar Bourg-d’Oisans. 251 km.
Lac de Tignes (stuwmeer) 2100 meter.
Col de L’Iseran 2770 meter.
Col du Glandon 1924 meter.
Col de la Croix de Fer 2067 meter.

Vanaf de camping was het niet ver tot  onze eerste stop aan het stuwmeer ‘Lac Tignes’ op 2100 meter hoogte. Wat een schitterend uitzicht, echt fantastisch. Echt de moeite waard.
Na het stuwmeer reden we door Val d’Isère, het bekende ski oord.
In het dorp brak bij mijn Puma de beruchte kachelkraan (verwarming regelventiel) af.
Maar we waren goed voorbereid, dus binnen een half uur was het probleem verholpen.
Slangen doorverbonden, slangenklemmen erop, water bijvullen en verder.
Het afkoelen van de motor koste nog het meeste tijd.
Op de klim naar de Col L’Iseran, nog even gestopt om verder te ontluchten en nog iets water bij te vullen. Probleem opgelost.
Met 2770 meter was de L’Iseran de hoogste pas van onze Grand Tour des Alpes.  
Boven op de L’Iseran hebben we onze tweede stop van de dag gemaakt.  

Hier waren we 2015 ook tijdens onze Big 10 Tour. De 10 hoogst berijdbare Alpen passen hebben we toen in een week beklommen. Verslag en foto’s vind je in de ‘Reports 2015’.

De L’Iseran is echt een mooie pas, met veel sneeuw boven op de top.
Hier hebben we ook gepicknickt.
Na de L’Iseran zijn we doorgereden naar mooie de col du Glandon .
Boven op de Glandon zijn we uiteraard weer gestopt. Wat een uitzicht, zelfs de Mont Blanc hebben we vandaar uit kunnen zien liggen.
Na de Glandon ging het verder naar de vlakbij gelegen ‘Col de la Croix de Fer’. Ook weer een mooie rijders pas. Boven op de top zijn we niet gestopt maar de berg afgedaald. Onderaan de berg gestopt en de col weer terug opgereden. Nu niet richting de ‘Glandon’ maar  de schitterende afdaling langs het mooie Alpen meer, richting ‘des Villards’ gereden. Wat een  mooie weg om te rijden.
Daarna zijn we doorgereden naar de camping in Bourg-d’Oisans.
Gelukkig konden we ook hier de Puma’s bij onze tenten laten staan. ’s Avonds hebben we in het camping restaurant met het overgrote deel van onze groep samen gezellig, lekker gegeten.
De dag hebben we afgesloten met een lekker biertje.

Dinsdag 4 juli, Bourg-d’Oisans naar Saint-Martin-d’Entraunes. 226 Km.
Alpe d’Huez 1860 meter.
Col de L’Izoard, 2360 meter.
Col de Vars, 2108 meter.
Col de la Cayolle, 2326 meter.

Nadat we alles weer in onze Puma’s gepakt hadden zijn we vertrokken voor de derde Alpen etappe. Eerst allemaal tanken bij een heel klein tankstation hahaha.
We zijn er nu toch, dus even van de route afgeweken en de, uit de tour de France bekende, Alpe d’Huez op gereden. De col in natuurlijk ook bekend van de Alpe d’huZes organisatie.
De col is niet echt spectaculair om op te rijden en boven op de 1860 hoge col is het uitzicht ook niet echt bijzonder. Hadden we meer van verwacht. Maar maakt niks uit. We hebben hem opgereden.  
En was toch lekker om te rijden.
Vanaf de top van de Alpe d’Huez hebben we weer onze geplande route gereden.
De eerste pas op onze route was ook weer een legendarische Tour de France col.
En ook een heel mooi pas om met de Puma’s te rijden.
De col d’Izoard, met 2360 meter zeker ook geen kleintje.
Boven op de pas uiteraard weer gestopt en genoten van het overweldigende uitzicht over de Alpentoppen. Gerrit en ik waren nog een stuk hogerop gelopen, van daar uit zagen we langs de weg een stuk lager, een mooie plek waar volgens ons plaats genoeg was voor al onze Puma’s.
Een aantal bochten later hebben we dan ook onze auto’s op die plek gezet en zodoende op een unieke plaats kunnen picknicken. De mooie foto’s van deze stopplaats zeggen alles……
Achter de Puma’s hadden we 2 meter (max) en dan ging het meteen steil naar beneden, wat een locatie. Geweldig. Na de lunch zijn we de Izoard verder afgedaald en via de 2108 meter hoge Col de Vars
doorgereden naar de 2326 meter hoge Col de la Cayolle.
Op de aanloop naar deze col werden we er al op gewezen dat hier ‘Marmotte’ (Murmeltiere in het Duits)  zitten. Je kon ze al horen fluiten. Uiteraard zijn weer gestopt en hebben we de tijd genomen om te genieten van de Alpen Marmotten en van het schitterende uitzicht boven op deze col.
Daarna zijn we doorgereden naar  camping ‘Gites le Prieuré’ in Saint-Martin- d’Entraunes.
De weg ernaar toe alleen al, was de een uitdaging. Gelukkig zijn alle verlaagde Puma’s, maar zeker ook de BMW Z4 van Siggi, heelhuids op en van de camping gekomen. Op de camping hadden we een mooi plekje waar we weer allemaal bij elkaar konden staan. Alleen mochten deze keer echt maar 4 auto’s bij de tenten blijven, de rest moest op de parkeerstrook bij de ingang staan. Was vlakbij, dus ook geen probleem. Harry maakte het nog effe spannend, maar zijn Fiesta heeft er niks van gemerkt…….
’s Avonds hebben we met z’n allen op het terras bij het campingrestaurant lekker, gezellig gegeten.
Wiel heeft zelfs nog een ‘vliegend hert’ getemd, bijzonder diertje om te zien.
Vanaf het terras hadden we een spectaculair uitzicht over de ‘Vars’.
Deze rivier heeft een adembenemende kloof (ravijn/canyon) uitgeslepen.
‘Door die canyon loopt een leuke weg’ zei een van de camping medewerkers …… kregen we als gouden tip mee om de volgende dag mee te starten.

Woensdag 5 juli, Saint-Martin-d’Entraunes naar Sospel.  155 Km.
Gorges de Daluis (kloof)
Col de Valberg 1672 meter.
Col de la Couillole 1678 meter
Col St Martin 1500 meter
Col du Turini 1607 meter

Van die gouden tip hebben we zeker geen spijt gehad.
Wat een adembenemende, spectaculaire weg door de Gorges de Daluis kloof, met z’n rode rotsen. Uitgesleten door de rivier de Vars. De ‘heenweg’ door de tunnels en de terugweg buitenom de tunnels maken het nog eens extra bijzonder spectaculair. Op de video’s is het allemaal heel mooi te zien.
Na de Gorges de Daluis zijn we onze Grand Puma Tour des Alpes route weer verder gevolgd.
Langzaam maar zeker merkte we dat we steeds dichter bij de Middellandse zee kwamen.
De Alpen worden hier steeds lager en lopen uiteindelijk uit IN de Middellandse zee.
Maar de wegen worden er niet minder mooi om, ook blijven het mooie rijders wegen.
Zeker onze laatste officiële Alpen pas was er een om in te lijsten.
De col du Turini, 1607meter hoog en vast onderdeel van de Rally Monte Carlo.
Over deze pas zijn wij dus met onze Puma’tjes gescheurd. Wat een rijders weg.
Ook de afdaling is geweldig mooi om te rijden.
Aan de voet van de Turini, vlak voordat je Sospel in rijd ligt Camping  Gites le Prieuré.
Onze camping voor de komende twee dagen.
Daar aangekomen kregen we een mooie plek aangewezen waar we weer alle Puma’s bij onze tenten konden laten staan. Zo hoort het gewoon. Puma’s bij de tenten.
’s Avonds hebben we Pizza laten bezorgen, op de camping was geen restaurant en we hadden geen zin meer om Sospel in te rijden en daar te eten.
In de loop van de dag had de Puma van Silli de 300.000 Km aangetikt. Een klein feestje waard.
Silli had een fles sekt mee genomen en we hebben allemaal een toost uitgebracht op haar Puma.
De dag hebben we weer afgesloten met een lekker, welverdiend biertje.

Donderdag 6 juli Bezoek Monaco
Col Castillon 750 meter

Voor vandaag stond een bezoek aan Monaco gepland. De route ernaar toe was al even mooi als de afgelopen dagen. De weg van de camping naar Sospel slingert heerlijk naar beneden. We hadden ‘snelweg en tolweg vermijden’ in onze navigatie ingegeven. Dus hadden we alleen maar mooie wegen, wel even door het drukke Menton en toen langs de Middellandse zee naar Monaco.
Plan was om een rondje F1 circuit door Monaco te rijden, dan ergens te parkeren en elkaar treffen bij het Casino om dan de stad verder te verkennen.
Rondje F1 circuit is maar 3 Puma’s gelukt, ik kwam ze  in ‘de Tunnel’ tegen. Dus ik was duidelijk de weg kwijt. Eigenlijk was iedereen kwijt, en toen de een na de andere belde ‘we gaan terug naar de camping, veel te druk hier’ en Wiel en ik 2 Puma’s na de tunnel langs de kant zagen staan, hebben wij ons ook maar aangesloten en zijn we terug naar Sospel gereden.
De Pumadrivers die wel bij elkaar gebleven waren hebben genoten van een mooi dag in Monaco, en hebben veel mooie foto’s gemaakt. En zij hebben één rondje over het beroemde straten circuit van Monaco gereden. Door de tunnel, langs de haven en het zwembad, langs het casino, door de hairpin  en over de finishlijn.
De rest heeft er nog een mooie dag van gemaakt in Sospel.
Het was voor iedereen een heerlijke (rust)dag.

Vrijdag 7 juli Sospel (F)– Lörrach (D) 645 Km.
Vrijdag na het ontbijt was het helaas tijd om naar huis te gaan. We zijn rond 9 uur vertrokken uit Sospel.
Voor Menton de snelweg op richting Italië langs de Middellandse zee kust.
Door gereden tot bij Genua, dan richting Milaan en via Como, Zwitserland in.
Door de bijna 17 kilometer lange Gotthard tunnel, langs Basel  naar Lörrach net over grens in Duitsland. Daar hebben we, op camping ‘drei Länder Camp, voor de laatste keer onze tentjes opgezet.
We hebben we er een heel gezellige avond van gemaakt, eerst met z’n alle vlak bij de camping bij de plaatselijke kebab zaak genoten van de gastvrijheid en het heerlijke eten. Terug op de camping hebben we gezellig samen de laatste avond van onze onvergetelijk Grand Puma Tour des Alpes afgesloten.

Zaterdagmorgen, 8 juli zijn we rond 9 uur vertrokken voor onze laatste etappe naar huis.
Voor ons Pumadrivers nog een tripje van ongeveer 550 tot 690 kilometers.
Zaterdagmiddag rond 16.00 uur waren wij thuis. De laatste Pumadrivers waren rond 18.00 uur thuis.
Iedereen en alle Puma’s (Fiesta en Z4) zijn weer zonder noemenswaardige problemen heelhuids thuis gekomen.
We kunnen terug kijken op een fantastische Alpentour. Een tour met mooie ‘cols’,  heerlijke rijders wegen en veel gezelligheid in de groep.
De ideeën en plannen voor een volgende Alpentour liggen al klaar. Nou ja we denken er in ieder geval al over na. Hopelijk over een paar jaartjes weer.

Martin