17de European Ford Puma Meeting, Valkenburg 3 – 5 september

Onze 17de EFPM was minder druk bezocht door alle Corona beperking m.n. in Duitsland.
Maar daardoor zeker niet minder gezellig. 29 Puma’s uit Duitsland, Zwitserland en Nederland waren het hart van de EFPM. Maar de bezoekers zonder Puma zijn niet meer weg te denken en zorgen voor een belangrijk deel voor de gemoedelijke sfeer.

Sfeerbeeld vrijdagavond

Rondje EFPM zaterdagmiddag

Strijken van de vlag is het einde van de meeting

Woensdag:
Wekkertje om half 5 en de eerste boot om 6 uur gepakt om naar het zuiden toe te rijden.
Na een bakkie koffie onderweg om wakker te worden en tanken in België, kwam ik rond 10 uur aan op de camping.

Veel spullen waren al op de camping aanwezig omdat deze in de weken ervoor al met de bus gebracht waren.
Toen ook al het activiteiten gebouw opgeruimd, en deels de indeling bepaald qua tafels, racespel, en ontbijtbuffet.
Ook dit jaar konden we het activiteiten gebouw weer gebruiken, alleen was de tent die ervoor stond weggehaald.
Het terrein waar we vorig jaar stonden was nog onveranderd, dus begon dat al bekend te worden.
Verder heeft de camping een totale metamorfose ondergaan, nieuw zwembad, toiletgebouw, receptie.
En over het gehele terrein verdeelt nieuwe chalets, glamping tenten, en pipowagens, knapt echt op!
Na de koffie met Texelse koek zijn we begonnen met het indelen van het terrein, toch weer een paar dingen anders als vorig jaar.
Inschrijftent van linkerkant naar rechterkant bij aankomst, centraal op het veld een paviljoen om te kunnen zitten.
De “niet” Puma’s aan de zijkant van het veld, maar wel op het meeting terrein, horen er toch een beetje bij.
Eerste dag verliep rustig, en met af en toe een pauze, hebben we veel gedaan.
Inschrijftent stond, tenten voor de schietbaan samen met de banen zelf, slaaptenten opgezet.
En de belijning uitgezet voor de “niet” Puma’s, en delen afgezet met rood-wit lint ter verduidelijking.

Donderdag:
Na het ontbijt weer verder gegaan met opbouwen, alleen was er niet zoveel meer te doen.
Eigenlijk overal de puntjes op de i zetten, en sommige dingen testen.
Na de lunch kwamen de eerste leden aan, en na een praatje begonnen die ook hun tenten op te zetten.
En was er wat meer tijd voor een praatje onder het genot van een biertje.
Na gezellig met elkaar gezeten te hebben ging iedereen een kant op voor de nacht.

Vrijdag:
Ook na het ontbijt weer wat dingen aangepast, en laatste dingen in orde gemaakt.
Langzaam druppelde er Puma’s binnen, en raakte het veld gevuld, en werd het al snel gezellig.
’s Avonds zat iedereen lekker buiten, en werden we gevraagd na 11-en wat rustiger te doen.
Na deze vraag zijn we naar binnen gegaan bij het activiteiten gebouw, iedereen bleef om Martin om 0.00 uur te feliciteren met zijn verjaardag.
Na het drinken van een verjaardags biertje ging iedereen langzaam weer richting de partytenten buiten op het meeting terrein.
Het bleef nog lang heel gezellig.

Remco

Zaterdag begon weer als een echte EFPM dag zoals we hem kennen, erg rustig.
Onze voorzitter is vandaag jarig dus is er de avond van tevoren al een klein feestje gevierd. Samen met de catering was afgesproken om op tijd op te staan om onze “kantine” te versieren voor dit heugdelijke feit.
Nadat dit was gedaan hebben we uiteraard de rest van het veld gewekt met onze Nana (Gutenmorgen Sonnenschein) Mouskouri.
Het was ook op zaterdag lekker weer. Op sommige momenten was het zelfs zo warm dat er verkoeling in het zwembad werd gezocht.
Ook ondergetekende heeft hier dankbaar gebruik van gemaakt.
In de loop van de ochtend zijn er nog enkele Puma’s en bezoekers aangekomen.
Ook het schieten is, net als ieder jaar, ook dit jaar weer goed bezocht. Daarnaast hebben we dit jaar ook een racespel aangeboden waarbij iedereen 2 pogingen kreeg om op Spa Francorchamps te rijden. Na deze dag vulling en de kwalificatie van de race op Zandvoort begonnen we weer met de Tombola, welke ook dit jaar weer prachtige prijzen bevatte.
Na de tombola hebben we de BBQ weer georganiseerd en in de avond hebben we, mede speciaal voor de maatregelen mbt corona, de prijsuitreiking op zaterdagavond gedaan.
Aan het einde hebben we de avond uiteraard afgesloten met wat biertjes en was het wederom een geslaagde EFPM zaterdag!

Groeten, Pascal

Zondag 5 september.
Na een heel gezellige avond en stukje nacht brak helaas alweer de laatste dag van onze EFPM aan.

Dit jaar hadden we voor de eerste keer sinds 2008 de prijsuitreiking naar zaterdag gezet ipv op zondagmorgen.
In 2008 was het EFE op zondag nog in Landgraaf, toen zijn we voor de laatste keer in colonne vanaf de EFPM naar de grote Ford meeting gegaan.
Nu hadden we voor deze programma aanpassing gekozen ivm eventuele corona beperkingen voor onze Duitse Puma vrienden.
Daarom zondagmorgen ‘alleen’ spek en ei ontbijt en kon iedereen die dat wilde vroeg naar huis rijden. De eerste zijn volgens mij rond negen uur vertrokken terwijl de laatste bezoekers zelfs na ons pas naar huis gereden zijn. Zij hebben nog heerlijk van het goede weer en het nieuwe zwembad genoten.
Wij zijn na het ontbijt begonnen met afbreken en opruimen van het meeting  terrein. Alle spullen zijn weer opgeslagen op zolder, klaar voor volgend jaar.

Ondanks dat er maar 29 Puma’s op de meeting waren, was het weer een super geslaagd en super gezellig (Puma) weekend.
Maar we moeten natuurlijk bij de 29 Puma’s de (zeker) 17 ‘niet Puma’s’ bijtellen. Er waren dus toch weer ruim 45 auto’s op de meeting.
We zien deze trend natuurlijk al een aantal jaren, er rijden steeds minder Puma’s op de Europese wegen.
Maar gelukkig blijven steeds meer oud Puma rijders ook zonder Puma naar de EFPM komen.
Het weer speelde ook perfect mee en de gerenoveerde camping ziet er ook steeds mooier uit.
We hadden het meeting terrein toch weer een beetje anders ingedeeld dan vorig jaar.
Doordat we onze partytenten op het meeting terrein hadden gezet was dit de plaats waar het tot laat, of vroeg, heel gezellig bleef.
En ook het parkeervak voor de ‘niet Puma’s’ langs de heg op het terrein was zeer geslaagd. Ze horen er toch steeds meer bij.
Daardoor was het terrein ook heel gezellig gevuld.

Het traditioneel strijken van de grote Puma vlag was ook dit jaar weer het officiële einde van de European Ford Puma Meeting.
De foto’s en filmpjes zeggen ook nu weer meer dan woorden.

Martin

Een groot dank je wel aan iedereen die ons geholpen heeft en aan iedereen die er weer bij was.
Ook een groot dankjewel aan camping Valkenburg-Maastricht, dat wij weer welkom waren en voor het beschikbaar stellen van de ‘ontbijtzaal’.