Van Lynx tot Puma

Ontwikkeling van Lynx (conceptcar) tot Puma

afbeelding20

Eind 1993 speelde Ford voor het eerst met het idee van de Puma.
De Fiesta kreeg zulk goede reacties dat president directeur, Jac Nasser, en hoofd Ford small and medium vehicle design, Claude Lobo, de mogelijkheid bespraken om iets anders te doen met het Fiesta chassis. Waarom een dergelijk goed chassis alleen gebruiken voor een eenvoudige hatch back?
Dit was het startschot om een sexy sport coupé te ontwikkelen op basis van de Fiesta mk 4.
Nadat Ford de rechten voor de naam van de Braziliaanse sportwagen bouwer Puma
(verhaal van de Braziliaanse Puma) gekocht had (in 1995), duurde het nog 2 jaar voordat men het idee verder echt uitwerkte. Dit kwam vooral doordat er geen productieruimte beschikbaar was voor een nieuw model.
De ontwerpers kregen de vrije hand om hun ideeën van een 2+2 coupé uit te werken. Binnen 2 dagen lagen er 50 schetsen op het bureau van Claude Lobo.

Met alleen drie dimensionale computer animaties, dus zonder schaal model, kreeg het team groen licht. De Puma is waarschijnlijk de eerste auto die binnen 135 dagen van een grove schets tot haar definitieve vorm uitgroeide. 4 maanden, 20 weken of 135 dagen!
De Puma is ook het eerste Ford model dat uitsluitend op de computer ontworpen is. Dit gebeurde met het programma paint box.
Van de 50 schetsen werden er 6 verder uitgewerkt. Daaruit werden er 2 gekozen. Het ‘rode’ en het ‘blauwe’ design.

afbeelding3

In 1996 werd op de autosalon van Genève de Lynx concept car getoond. Dit om de reacties van pers en publiek te polsen. Dus om te kijken of er interesse was voor een kleine sport coupé van Ford. De reacties waren zeer enthousiast. De grove lijnen van de Puma zijn duidelijk herkenbaar, maar de Lynx concept was nog ver verwijderd van de echte Puma.

      Een schitterend filmpje van de Puma concept car The Lynx, met de Puma op het testcircuit van Ford in Lommel (B)                                                              

 

afbeelding4

afbeelding7

Het ontwerp van exterieur ontwerper, Chris Svensson, ook de ontwerper van de Ka, werd uiteindelijk gekozen.
Door gebrek aan ruimte in de Ford ontwerp studio’s werd het klei model gemaakt door  Ian Callum   van de TWR Studio’s. Ian Callum is ook de designer van o.a. de Aston Martin Vanquish en de Jaguar c-x16 !
De Puma evolueerde behoorlijk t.o.v. van de eerste grove ontwerpschets. Maar het ontwerp team bleef het originele idee toch trouw.
Normaal gesproken worden er diverse schaalmodellen gemaakt om aan de aërodynamische en veiligheids eisen te voldoen. Bij de Puma werd er maar één klei schaalmodel gemaakt; nr. 0000 000.

afbeelding1

afbeelding2

Toen deze klaar was kon het echte werk beginnen. Uit de eerste windtunnel testresultaten bleek dat de ronde gladde achterkant van het gele model de Puma te onstabiel maakte. Voor de ontwerpers was een spoiler uitgesloten omdat die het ontwerp te veel zou doen veranderen.

afbeelding6

De geïntegreerde achterspoiler en de aangepaste dikke bumper losten dit probleem op zonder het ontwerp geweld aan te doen.

afbeelding5

Ook het interieur moest iets bijzonders worden, maar door tijdsgebrek werd er voor een aangepast Fiesta dashboard gekozen. Een drie spaaks lederen stuur, alupedalen, een midden console en ringen rond de meters haalden het niet. De nieuw ontworpen stoelen en de aluminium pookknop daarentegen wel.
Ook de aluminium tankdop moest helaas onder tijdsdruk wijken.

puma-aerodynamica
Aerodynamica-test Ford Puma

Ook werd de Puma aan extreem lage temperaturen bloot gesteld.

De Puma vierde tijdens de auto salon van Genève in 1997 haar wereld primeur, ook het Duitse Ford tuning magazine ‘Drive international’, bestede daar uitgebreid aandacht aan.

afbeelding15 afbeelding16

afbeelding17 afbeelding18

afbeelding19

De designers en ingenieurs zijn er uitermate goed in geslaagd om de opdracht “ontwerp een sexy 2+2 sport coupé met sublieme rijeigenschappen op basis van de Fiesta” in de praktijk te brengen. Ook de ‘New Edge’ lijnen, die Ford in de jaren negentig hanteerde, zijn duidelijk herkenbaar.

Al onze Puma’s werden gebouwd in de Ford fabriek Köln-Niehl in Duitsland. Ook de Puma’s voor de FRP werd in Keulen gebouwd en daarna naar Tickford in Engeland verscheept. Daar werden ze omgebouwd tot Ford Racing Puma.
Onder de knop ‘Ford Racing Puma’ vind meer info over de FRP en de ‘ombouw’.  

Omdat het onderstel van de Puma bijna gelijk is aan dat van de Fiesta 4, werd hij in de fabriek (Hal Y) in Keulen grotendeels op dezelfde productielijn gebouwd. (zoals je kunt zien op de foto links onder) Alleen in de carrosserieafwerking waren aparte productielijnen te vinden waar de delen handmatig opgebouwd werden. De deuren werden bijvoorbeeld grotendeels handmatig gemonteerd. De Puma heeft een hoog aandeel van handarbeid van ca. 40%. Er werden dagelijks ongeveer 220 stuks gebouwd.

9 juni 1997 (officiële productie start) liep de eerste Puma van de band in Keulen.
De productie stopte definitief op 11 december 2001 (officiële productie stop) 

Geplande productie van 160 exemplaren, maar met een top van 220 stuks per dag. Een totaal productie van uiteindelijk 134.000 stuks. Ford ging in eerste instantie uit van een totaal productie van 105.000 eenheden.

    puma1 puma3

Klik hier voor een ingescand tijdschrift over de Ford Puma (Duitstalig)

De Puma is en blijft een uitzonderlijk ontworpen sport coupé met sublieme rijeigenschappen, die nog steeds zeer modern oogt en een genot is om in te rijden. Dit vond men bij Top Gear ook, in 1997 werd de Puma Car of the Year!

De tv commercial is net zo bijzonder en opmerkelijk dan de Puma zelf !

racing_puma5

Ook bij de Ford dealers werd er een zeer opvallende en dynamische video getoond, waarin de Puma werd voorgesteld.
Ook deze twee schitterende video’s vind je onder de knop ‘Ford Puma Filmpjes’.

De Ford Puma; ’betaalbare exclusiviteit’ en een ding is zeker, de Puma is een klassieker van de toekomst.

Ford Puma, A Driver’s Dream

 

afbeelding21