Koelvloeistof (simpele vraagjes denk ik, maar toch)

Plaats hier je vragen en/of info over de motor, chips, luchtfilters, andere onderdelen van onder de motorkap en alles wat met performance te maken heeft.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

TopGear

Koelvloeistof (simpele vraagjes denk ik, maar toch)

Bericht door TopGear » zo 06 apr 2008, 10:14 am

Hi Pumadrivers,

ik had verwacht dat ik juist de olie wat vaker bij zou moeten vullen, maar dat gaat prima. Echter, het koelvloeistofpijl daalt gestaag. Traag, maar toch. Hij staat nu iets boven het minimum geloof ik, dus dat wordt bijvullen. En dan ontstaan er bij mij direct een paar vraagjes :oops:

1. in de handleiding lees ik dat ik 50% water en 50% koelvloeistof moet gebruiken. Bedoelen ze echt gewoon (dus kalkhoudend) water? Of moet dat gedestilleerd water zijn? Ik neem eigenlijk aan van wel, ergens op het web las ik iets over gedemineraliseerd water toen ik zocht op de door Ford genoemde specificaties van de koelvloeistof. Daarover hieronder meer.

2. bij een Esso kocht ik koelvloeistof, met als enige zichtbare specificatie specificatie BS 6580 - 1992.

De handleiding vraagt echter om de specificatie
ESDM-97B49-A.
Als ik op Internet zoek op de "BS 6580 - 1992" en "Ford",
dan vind ik dat d?ze koelvloeistof overeenkomt met de Ford specificatie
WSS-M97B44-D.
Dat lijkt er niet erg op, dus dat lijkt me niet erg verstandig om in m'n Puma te gieten?
Hoe doen jullie dat? Maak ik het mezelf te ingewikkeld?

3. Waar haal ik evt. w?l de juist koelvloeistof?

4. In de handleiding staat ook dat "vooropgesteld dat de gebruikte koelvloeistof aan de voorgeschreven specificaties en mengverhouding voldoet, hoeft deze gedurende de gehele levensduur van de auto niet te worden ververst". Kan ik een beroep doen op m'n garantie nu de Puma binnen 2 maanden zichtbaar koelvloeistof verliest? Of mag je enige lekkage verwachten na 10 jaar? Volgens de handleiding niet in ieder geval...

Pleez help me out here, durf er niet goed mee te rijden als de koelvloeistof niet op peil is en ik ben bang iets aan die motor te verprutsen.

Thanx!

TopGear

TopGear

Re: Koelvloeistof (simpele vraagjes denk ik, maar toch)

Bericht door TopGear » zo 06 apr 2008, 10:31 am

Dit vond ik vast op de site van de ANWB...
"Let op dat u de juiste koelvloeistof toevoegt. In het instructieboekje van de auto kunt u vinden welke soort u moet gebruiken. Verschillende soorten zijn niet door elkaar te gebruiken! In noodgevallen kunt u nog beter gewoon leidingwater toevoegen dan de verkeerde koelvloeistof. Als u dat doet, zorg er dan voor dat er ruim voor de winter antivries wordt toegevoegd, of dat u de vloeistof bij een garage laat vervangen."

Zien jullie meteen hoe technisch onderlegd ik ben :oops: Geen andere koelvloeistof erin gooien dus, begrijp ik. En anders nog liever leidingwater (!). Maar een heleboel vragen van hierboven blijven voor mij nog erg aktueel... Denk dat ik morgen sowieso maar even langs de Ford dealer hier bij mij om de hoek rijd.

TG

Sjoerd102
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 5:47 pm
Locatie: Zjwame (Swalmen)
Contacteer:

Bericht door Sjoerd102 » zo 06 apr 2008, 11:15 am

1.7 heeft inderdaad vrij snel last van een kleine lekkage. Ergens hier op het forum moet daar meer info over staan.
Laot gaon dae wage!


Afbeelding

De hierboven vermeldde tekst staat onder voorbehoud van tiebvoudten en vergissingen.
De auteur verwijst tevens naar de vrijheid van meningsuiting.

crz

Bericht door crz » zo 06 apr 2008, 3:33 pm

Bij mij lekte er 2 maanden geleden ook koelvloeistof. Op een gegeven moment zo heftig dat mn temperatuurmeter richting het rood ging. Bleek achteraf dat het rubbertje van de thermostaat kapot was. Maar die kon niet alleen worden besteld, dus een nieuwe thermostaat erop. Inclusief arbeidsloon en het insmeren van de raamrubbers/draaimotor van het raam van rechterportier kostte dit mij 143 euro incl. BTW. Zonder die raamrubbers misschien 125 euro, ik weet het niet precies.

Blijf er in ieder geval niet te lang mee doorrijden!

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » zo 06 apr 2008, 5:04 pm

Ik wilde net zeggen jacco... :shock: ....aan het tunen geslagen :lol:

@ topgear: ik zou gewoon ff terug gaan naar de garage...koelvloeistof steeds moeten bijvullen is niet goed. En let wel op wb het peil: bij warm gedraaide motor moet de vloeistof tussen de min en max teken zitten!! NIET als de motor koud is!!!!!! :les:
Doe je het te vol, nou ja...da's nie goed zeg maar :wink:

TopGear

Bericht door TopGear » zo 06 apr 2008, 8:32 pm

gabbagirl schreef:Ik wilde net zeggen jacco... :shock: ....aan het tunen geslagen :lol:

@ topgear: ik zou gewoon ff terug gaan naar de garage...koelvloeistof steeds moeten bijvullen is niet goed. En let wel op wb het peil: bij warm gedraaide motor moet de vloeistof tussen de min en max teken zitten!! NIET als de motor koud is!!!!!! :les:
Doe je het te vol, nou ja...da's nie goed zeg maar :wink:
Ah dat is interessant, want hij staat nu tegen de min aan als de motor (bijna) koud is. In ieder geval is het peil gezakt, en het plastic ziet er aan de binnenkant enigszins "verkalkt" uit. In ieder geval is het geen gesloten systeem meer, da's duidelijk.

Maar ik weet nu nog altijd niet wat jullie er voor koelvloeistof bijgegooid hebben toen het nodig was? Specifiek spul, of maakt het echt niet zoveel uit als wel gesuggereerd wordt?

Rijd morgen wel even langs de Ford dealer hier in het dorp, en zal die dealer waar ik 'm kocht wel ff bellen.

TG

TopGear

Bericht door TopGear » zo 06 apr 2008, 8:48 pm

Jacco schreef: BTW, tis geen foto van m'n eigen motorruim hoor :)
Toch best interessant om eens een FRP van binnen te zien, want dat is het als ik het goed lees.

Hier de stand van m'n koelvloeistof een half uur NA de rit van vanavond, de motor was nog warm. Het lijkt mij zachtjes uitgedrukt aan de lage kant...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door TopGear op zo 06 apr 2008, 9:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Passiepooh
Puma Administrator
Puma Administrator
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 12 jun 2006, 9:19 pm
Locatie: Voorburg

Bericht door Passiepooh » zo 06 apr 2008, 9:09 pm

Ik had hetzelfde probleem, en het bleek een slangenklem te zijn die niet meer goed afsloot... Dus daar hadden ze een nieuwe op gezet en sindsdien geen problemen meer mee gehad...
Afbeelding

Webmaster Pumadrivers

TopGear

Bericht door TopGear » zo 06 apr 2008, 9:12 pm

Pascalmvg schreef:Ik had hetzelfde probleem, en het bleek een slangenklem te zijn die niet meer goed afsloot... Dus daar hadden ze een nieuwe op gezet en sindsdien geen problemen meer mee gehad...
Ah dat scheelt. Waren ze daar snel achter, van die slangenklem?

En - nieuwe poging - wat gooide je er voor koelvloeistof in voor het probleem was opgelost? :roll:

Passiepooh
Puma Administrator
Puma Administrator
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 12 jun 2006, 9:19 pm
Locatie: Voorburg

Bericht door Passiepooh » zo 06 apr 2008, 9:17 pm

TopGear schreef:
Ah dat scheelt. Waren ze daar snel achter, van die slangenklem?

En - nieuwe poging - wat gooide je er voor koelvloeistof in voor het probleem was opgelost? :roll:
Voor zover ik weet waren ze er zo achter, dus dat zou een simpele moeten zijn... Koelvloeistof let ik eerlijk gezegd nooit zoveel op.. Ik heb al verschillende merken erin gehad, en toe dat verhaal met die slangenklem, is hij door de dealer bijgevuld, dus eigenlijk heb ik er niet zo op gelet... :oops:
Afbeelding

Webmaster Pumadrivers

TopGear

Bericht door TopGear » zo 06 apr 2008, 9:22 pm

Pascalmvg schreef:
Voor zover ik weet waren ze er zo achter, dus dat zou een simpele moeten zijn...
Ik hoop het maar, heb een hekel aan moeilijk traceerbare problemen :?
Koelvloeistof let ik eerlijk gezegd nooit zoveel op.. Ik heb al verschillende merken erin gehad, en toe dat verhaal met die slangenklem, is hij door de dealer bijgevuld, dus eigenlijk heb ik er niet zo op gelet... :oops:
Ok thanx, beter een eerlijk antwoord dan geen informatie :wink:

Ik laat hier wel weten of de Ford dealer er morgen nog bijzondere opmerkingen over heeft.

crz

Bericht door crz » ma 07 apr 2008, 7:48 am

Mijn Ford-dealer raadt rode koelvloeistof aan, dat zou oorspronkelijk bij de Puma's onder de motorkap zijn gegaan.

TopGear

Bericht door TopGear » ma 07 apr 2008, 8:06 am

crz schreef:Mijn Ford-dealer raadt rode koelvloeistof aan, dat zou oorspronkelijk bij de Puma's onder de motorkap zijn gegaan.
OW? Da's verrassend moet ik zeggen. Heb nu bij de Ford dealer in Hilversum koelvloeistof gekocht, nog geen idee wat voor kleur die heeft. Met een Ford label erop, en ze hadden ook niet anders. Ben er nog niet aan toegekomen om die specificaties te controleren. Woensdagochtend vroeg mag ik me melden bij de dealer. Kan ik meteen naar wat andere dingen laten kijken (losse zijpanelen, naar mijn idee zwakke handrem, van die dingen :wink: ). Ze doen er vooralsnog absoluut niet moeilijk over, ik krijg de indruk een hele goede dealer te pakken te hebben.

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » ma 07 apr 2008, 9:06 am

crz schreef:Mijn Ford-dealer raadt rode koelvloeistof aan, dat zou oorspronkelijk bij de Puma's onder de motorkap zijn gegaan.
Bij mij zit er ook rode..alhoewel het meer richting roze gaat, erin. En dat vul ik altijd bij! Zelfde kleur is mij altijd gezegd :wink:
Weet echt geen specs sorry!

TopGear

Bericht door TopGear » ma 07 apr 2008, 10:42 am

gabbagirl schreef:
Bij mij zit er ook rode..alhoewel het meer richting roze gaat, erin. En dat vul ik altijd bij! Zelfde kleur is mij altijd gezegd :wink:
Weet echt geen specs sorry!
Dat zou op de verpakking moeten staan toch? Niet dat je het stante pede moet nakijken, maar als je 'n keer tijd hebt... Just curious. TG

Plaats reactie