Pagina 1 van 2

aanlopende voorbanden

Geplaatst: di 20 mar 2007, 7:35 pm
door pumamartin
Ik heb de zaterdag voor de Limburgtoer mijn winterbanden er weer onderuit gegooid.
Mijn 215/40 16" voorbanden waren aan de binnenkant afgesleten. Dus nieuwe besteld (hadden geen 16" in deze maat op voorraad)
Afgelopen zaterdag laten monteren. Goodyear excelence 215/40 16".
Zelfde maat dan mijn oude Fulda carat extremo (zijn niet meer in 16").
Maar als ik nu mijn stuur helemaal uitdraai en dan wegrij dan hoor ik een schurend geluid. Er is verder niks veranderd... alleen banden vervangen!

Maandagavond (19.30 uur!) kan ik bij mijn garage pas op de brug om te kijken wat het wiel/band raakt en/of waar het langs schuurd.
Het is wel opvallend dat mijn voorbanden, nu de 2de set in 4 jaar, aan de binnenkant echt helemaal afgesleten zijn. Puma heb ik laten uitlijnen nadat ik de nieuwe schokbrekers heb laten monteren en vorig jaar nadat de poweflex ophang 'rubbers' er onder gekomen zijn....

Ben toch benieuwd wat dit is, ik heb bij M&R al ge?nformeerd naar spoorverbreders voor de vooras (10 mm links en rechts).

Iemand van jullie een idee wat dat kan zijn. De wielen/banden raken iig de stale remleidingen niet!

Geplaatst: di 20 mar 2007, 7:43 pm
door Gast
we hoeven het jou vast niet te vragen maar.... zeker weten dezelfde bandenmaat??

Het is in ieder een erg vreemd probleem... ik kan zo 1-2-3 ook niet echt iets bedenken wat het kan zijn.

Maar, zit er niet per ongeluk een stuk stoffen wielkast los wat je net raakt (schiet me ineens te binnen) :?:

Geplaatst: di 20 mar 2007, 7:47 pm
door hansie
Bij volledige stuuruitslag lopen onze banden ook ietsjes aan (215/40/16). Maar geen slijtage aan de binnenkant te zien. Ik denk dat ze het tapijt in de wielkuip raken.

Geplaatst: di 20 mar 2007, 7:52 pm
door gabbagirl
Daarom heb ik bij die maat en dan 17 inch (215/40/17) spoorverbreders geplaatst. Maar idd raar Martin, mss toch idd stof van de wielkast??

Geplaatst: di 20 mar 2007, 7:52 pm
door pumamartin
hansie schreef:Bij volledige stuuruitslag lopen onze banden ook ietsjes aan (215/40/16). Maar geen slijtage aan de binnenkant te zien. Ik denk dat ze het tapijt in de wielkuip raken.
@SCUZ duh...........

Dacht ik ook aan Hans, maar het is toch een heel ander geluid dus....
en mij lijkt dat het schuren langs het tapijt geen slijtage aan de bande kan veroorzaken......

Maar iig bedankt voor jullie reactie's..... zou natuurlijk wel kunnen h? :?

Geplaatst: di 20 mar 2007, 7:55 pm
door hansie
En ook al zijn de banden van dezelfde maat, kan toch altijd een paar mm verschil inzitten, bijv. door een velgrandbeschermer of gewoon omdat het een ander merk is.

Geplaatst: di 20 mar 2007, 8:10 pm
door pumamartin
hansie schreef:En ook al zijn de banden van dezelfde maat, kan toch altijd een paar mm verschil inzitten, bijv. door een velgrandbeschermer of gewoon omdat het een ander merk is.

Als ik er zo over denk, moet het toch eigenlijk zoiets zijn..... is misschien idd een kwestie van een paar mm..........

Geplaatst: di 20 mar 2007, 8:22 pm
door Gast
heb je de oude banden nog?? Misschien ff de rolmaat erlangs houden...

Geplaatst: di 20 mar 2007, 8:25 pm
door pumamartin
Scuzz schreef:heb je de oude banden nog?? Misschien ff de rolmaat erlangs houden...

:lol: :lol: :lol: :lol:
Doe ik morgen ff..........

Ik ben wel zo stom geweest om die niet, op een paar staal velgen te laten monteren en te gebruiken voor de vroemdag :shock: .....

Geplaatst: di 20 mar 2007, 8:27 pm
door hansie
Misschien nog een idee :idea: Binnenkant van de band met gekleurd krijt "insmeren", klein stukkie rijden en sturen en dan wiel eraf en kijken waar de band aanloopt.

Geplaatst: wo 21 mar 2007, 9:19 pm
door R.A.T. RACING
de breedte van een band bv 215 geeft de breedte van de band bij de wang aan niet van het loop vlak kan dus zijn dat het loopvlak iets breder is dan je vorige merk

het scheef aflopen bedoel je daar het loopvlak mee?
zo ja je moet niet de orginele sporing aan houden maar naar het slijtage beeld kijken je auto is verlaagt dus je hele wielstand is anders als orgineel samen met het inveren van de ophanging laat hem in de garage iets meer toespoor geven dan zal het minder worden :wink:

Geplaatst: wo 21 mar 2007, 9:52 pm
door pumamartin
Rat, hier heb ik ook al aangedacht.
Het lijkt mij vrijwel onmogelijk dat die slijtage door het schuren langs de bekleding komt. Zeker omdat ik dat bij mijn oude banden nooit gehoord heb.
Ik zal dat volgende week als ik hopelijk ook de oorzaak weet doen.
Dank je voor de tip Robert. :wink:

Maar wat is dan 'iets meer' toespoor?

Geplaatst: do 22 mar 2007, 6:44 am
door Sjoerd102
Toespoor is dacht ik het instellen van de hoek van de banden. Heel overdreven gezegd || zo staan ze gewoon verticaal. Maar je kunt ze ook iets laten toelopen / \ of iets laten uitlopen \ /. Is in de forumel1 en autosport ook een term voor.

Geplaatst: do 22 mar 2007, 9:19 am
door gabbagirl
Sjoerd102 schreef:Toespoor is dacht ik het instellen van de hoek van de banden. Heel overdreven gezegd || zo staan ze gewoon verticaal. Maar je kunt ze ook iets laten toelopen / \ of iets laten uitlopen \ /. Is in de forumel1 en autosport ook een term voor.
Zag laatst ook een lelijke verbouwde bmw rijden met / \ zulke wielstanden..alsof die door zijn as aan het zakken was. geen porum!! :?

Geplaatst: do 22 mar 2007, 12:07 pm
door hansie
Ligt er wel aan hoe je \ / en / \ bekijkt, als bovenaanzicht (zoals sjoerd denk ik bedoeld, uitspoor en toespoor) of als voor-/achteraanzicht (zoals Gabbagirl denk ik bedoeld, positief en negatief camber).