versnellingsbak kapot?

Plaats hier je vragen en opmerkingen over onderhoud en reparaties aan je Puma

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
belnor

versnellingsbak kapot?

Bericht door belnor » wo 27 jan 2016, 4:49 pm

k denk dat t zover is, mijn puma 1.7geraakt niet meer in vijfde,als hij niet rijd nog wel.
Gisteren nog de olie laten vervangen maar geen resultaat,puma heeft 160000 km en andere versnellingen werken nog wel goed,
Volgens mij lekt de boiteolie ook gewoon weg onderaan,hoe kun je t oliepeil hiervan checken?
Heb al naar officiële Ford dealers gebeld maar die willen of kunnen geen prijs geven.
Heb wel iets gehoord over trukje namelijk motor 10 min te laten draaien,afzetten en terug starten met versnelling in vijfde,kan dit?
Weet iemand een richtprijs om versnellingsbak te laten reviseren of vervangen?
Of goed adres regio mol?

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: versnellingsbak kapot?

Bericht door pumamartin » do 28 jan 2016, 5:28 pm

Ik heb eigenlijk nog niet eerder gehoord dat de versnellingsbak bij een Puma kapot was.
i.i.g. niet bij Pumadrivers leden of hier op het forum.
160.000 km is nog niet echt veel.
Ligt het probleem niet bij de koppeling? maar dan zou je natuurlijk ook problemen bij de andere versnellingen moeten hebben.

Ik weet dat Tuninghaus een handig hulpmiddeltje heeft om het schakelen weer strakker te maken.
http://www.tuninghaus.de/shop/product_i ... _68_69_268

Remco heeft dit een paar jaar geleden ook ingebouwd en is daar voor zover ik weet zeer tevreden over.
Ik zal Remco vragen om hier te reageren.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

belnor

Re: versnellingsbak kapot?

Bericht door belnor » do 28 jan 2016, 6:30 pm

Denk dat het echt wel de versnellingsbak is want krijg hem nog wel in vijfde,met moeite,maar buiten kraken en niet reageren op het gaspedaal doet hij niks
Andere 4 versnellingen en achterruit zijn geen probleem maar zonder vijfde is het niet leuk en zuinig rijden op de snelweg
Volgens mij lekt hij nu ook nog olie maar weet niet zeker of deze van de versnellingsbak komt want heb gisteren motorolie en boiteolie laten bijvullen
Nu zaterdag ga ik er eens naar laten kijken door Ford man die mij in t verleden al prima geholpen heeft,duimen maar
Tips of adressen steeds welkom

Remco
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 28 aug 2005, 3:46 pm
Locatie: Den Burg (Texel)
Contacteer:

Re: versnellingsbak kapot?

Bericht door Remco » do 28 jan 2016, 7:46 pm

Ik heb mijn :fordpuma: in 2004 gekocht met nog geen 95.000 km op de klok.
2 Jaar later had ik de versnellingsbak stuk (bij 110.ooo km) vooral tijdens 2e en 3e versnelling, ratelend geluid.
Ik heb toen een gereviseerde gemonteerd, en rij inmiddels hier alweer 9 jaar mee.

Nu 2 of 3 jaar geleden werd de ruimte op het schakelsysteem steeds groter, lees koppelstuk tussen stangen.
Kreeg hem hierdoor slecht in de versnellingen, heb toen via Tuninghaus een verstevigd koppelstuk gekocht.
Die er tussen gebouwd en sinds dien schakeld hij weer als nieuw, super strak.
Je zou dit eerst kunnen proberen, kost aan materiaal € 15,- / € 20,- En kijken of dit helpt.
Zo niet, heb je dat uitgesloten, en zit het waarschijnlijk toch in de bak.

Oliepeil van de bak kan je checken onder steun van de accu als ik het goed heb.
Zit een peilschroef in waar je hem ook vult, is gecombineerd, als ie zo lekt moet er op straat ook het nodige liggen.
Afbeelding
Secretaris Pumadrivers

belnor

Re: versnellingsbak kapot?

Bericht door belnor » vr 29 jan 2016, 9:55 am

Zou het mogelijk zijn om een versnellingsbak van een Ford Fiesta in mijn 1.7 te zetten?

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: versnellingsbak kapot?

Bericht door pumamartin » vr 29 jan 2016, 7:43 pm

Dat denk ik wel, als het van een mk 4 is, voor de Puma is geen nieuwe bak ontwikkeld.
Op de Duitse Ford Puma Forum zijn Puma rijders die in een 1.7 de versnellingsbak van een 1.4 (deze motor komt dus uit de Fiesta) gemonteerd hebben omdat dit kortere overbrengen heeft.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Tom
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: di 01 okt 2013, 3:53 pm

Re: versnellingsbak kapot?

Bericht door Tom » za 06 feb 2016, 3:53 pm

Hoe is het hier nu afgelopen?

Ik kan wel eens informeren bij een goede kennis naar een andere bak als je wil. Je moet er wel even voor naar Alphen (Nederland) rijden. Hij heeft een mooie Puma-voorraad. Als ik wat nodig heb ga 'k eerst daar kijken. Hij is zeer zeker niet duur en je kijkt er de ogen uit je kop :wink:
:fordlogo: the rest is traffic!

keane
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 4:16 pm
Locatie: heerlen

Re: versnellingsbak kapot?

Bericht door keane » zo 13 mar 2016, 1:31 pm

Geen vijfde versnelling dan ligt de vork los in je bak pas zelf gehad en ook zelf verholpen heb alle versnellingen weer

Plaats reactie