vraag over roest op achterschermen

Heb je vragen en/of info over de Puma body, bijvoorbeeld over spoilers, sideskirts etc., gewoon over dat wat aan de buitenkant (exterieur) van de Puma zit, plaats ze hier!

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

TopGear

Bericht door TopGear » za 11 apr 2009, 6:12 pm

R.A.T. RACING schreef:heb toen meerdere dingen afgerekent weet zo niet wat het precies heeft gekost
Ok? ik zal wel 'ns informeren zo hier en daar, laat ik hier nog wel 'ns weten waar het ongeveer op neerkomt.

sillysilvia

Roest bij wielkassen achter

Bericht door sillysilvia » wo 06 mei 2009, 7:10 am

Hey!
De roest bij mijn wielkassen achter wordt snel erger! Gisteren even naar een schadeherstelbedrijf geweest en die vroeg 400 euro per kant zodner garantie! Nadat ik extra zuurstof toegediend gekregen had...was in shock van de prijs...legde hij uit dat er geen standaard stukken te bestellen zijn om erin te lassen, maar dat alles op maat met de hand gemaakt moet worden. En omdat je er niet van binnen bij kan, er een grote kans is dat de roest binnen een jaar were terug is...
Nu ben ik blond, maar niet gek...er moet toch wel een oplossing voor zijjn? En goedkoper?
Help! :help1:

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » wo 06 mei 2009, 7:33 am

Welke schadehersteller was dat? Ik heb 't bij Van Gorp in HIAmbacht laten doen. Ook 400 euro zonder garantie. Binnen 3 weken was 't terug. Ik heb 't toen zelf opengemaakt, en bleek dat ze maar een klein stukje vervangen hadden en de rest afgeplamuurd.

't Vervelende is: het roest weg vanuit de felsnaad. Plaatwerk aan de buitenzijde vervangen zonder iets aan de felsnaad en de wielkast te doen is water naar zee dragen, binnen een paar weken sta je weer.

Mijn advies:
- koop Fertan Roestoplosser,
- zet je auto op een krik en haal 't wiel eraf.
- peuter met een verfkrabber voorzichtig de felsnaad open waar die slecht is (schrik niet van de gaten die je tegenkomt, bij mij was een putje aan de buitenkant een gat van 3cm aan de binnenzijde),
- Natmaken en roestoplosser op de HELE felsnaad druppelen (niet alleen op het deel dat je hebt opengemaakt, maar met het bijgeleverde kwastje de hele kier insmeren)
- 48 uur in laten trekken en schoonmaken
- zinkspray erop, en als dat nog nat is de felsnaad voorzichtig terugkloppen.
- Nogmaals zinkspray op het dichte geheel.
- Zinkspray 24 uur laten drogen en de HELE felsnaad afkitten met 3M carrosseriekit, zodat er nergens meer vocht in de kier kan kruipen.
- Dit ook 24 uur laten drogen en vervolgens de wielkast dik in de tectyl spuiten.

Kijk nu even goed of de roest nog verder gaat, van binnenuit. Is dat niet het geval, breng 'm dan pas naar de spuiter met de vraag of hij het zaakje glad wil plamuren en spuiten. Als je dit allemaal door de schadehersteller laat doen ben je een vermogen kwijt, en de kans is groot dat ze er niet eens aan beginnen.

Een spuitklusje met wat plamuurwerk kost veel minder, en met het hierboven beschreven voorwerk is de kans op herhaling veel en veel kleiner dan dat je binnen twee weken weer blazen in je lak hebt.
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » wo 06 mei 2009, 9:59 am

Als ik voor iedere roestende Puma 't verhaal zou moeten afsteken was ik nog lang niet klaar :wink:
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

sillysilvia

Bericht door sillysilvia » wo 06 mei 2009, 10:36 am

Otto, je bent nu al mijn held van de dag! Vond 400 per kant al belachelijk veel! Ben je ook in te huren om het klusje te klaren? :dribble:
Overigens zijn mijn plekjes niet zo klein hoor....:-(

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » wo 06 mei 2009, 11:30 am

Nja, ik verhuur mezelf nie zo graag :| Maar als je wilt dat ik ff meekijk, prima. :wink: We wonen niet zo gek ver bij mekaar vandaan.
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » wo 06 mei 2009, 12:16 pm

maar een schadehersteller zou dit toch ook moeten kunnen doen voor je :roll:
ik was destijds 600 euro kwijt (ff uit mijn hoofd), voor roest weghalen bij onder de deurrubbers bij de voorportieren, beide achterspatborden boven het wel en op het dak klein stukje onder het rubberen strippie dat daar zit en rechtsachter bij de kofferbak, een lasnaad aan de binnenkant.
Valt wel mee. Ben wel helaas 5x teruggeweest omdat het ook telkens terugkwam linksachter bij het spatbord en tig keer omdat er overal nog spuitnevel zat, maar daarna is het lange tijd weggebleven.
Inmiddels is die nl. helemaal kaal gestript en alle roest verwijderd en zo goed mogelijk opnieuw gespoten, dus hopelijk blijft het wel ff weg nu! :wink:

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » wo 06 mei 2009, 1:27 pm

Tuurlijk kan een plaatwerker dat ook voor je doen. Prijsopgaven varieren van 550 tot 1100 euro, afhankelijk van of er plaatwerk besteld moet worden of dat 't met losse stukjes wordt opgelapt. Ik was al 400 euro kwijt voor een nieuw stukje plaatwerk aan de buitenkant, en had geen trek in een nog gepeperder rekening voor ook de binnenkant. Vandaar dat ik het zo heb geprobeerd op te lossen.

Als het zo wegblijft laat ik 't scherm wel weer goed overspuiten..
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » wo 06 mei 2009, 5:31 pm

Dit zijn idd belachelijke prijzen zeg.

Ik heb +/-vier weken geleden ? 850,00 betaald voor;

ivm steenslag overspuiten van;
beide voorspatborden
motorkap
voorbumper

het monteren en spuiten van de voorspoiler (zonder zichtbare naad) en zijskirts

En roest weg werken bij het linker achterspatbord.

Vandaag is de puma terug geweest om dat er zich idd weer roest vormde aan het spatbord.
Spuiter was daar zelf verbaasd over.
Vanmiddag puma weer opgehaald.
Hij heeft nu een grote stuk in gelasd(wordt tegen woordig overrigens verlijmd) en het binnenspatbord gedeeltelijk vervangen omdat daar dus ook de boel behoorlijk verrot was.
Net zoals Otto boven omschrijft.
Dit hebben ze vervolgens bewerkt en gekit zodat er geen vocht/water meer bij kan.

Uiteraard onder garantie :!:

Ik zal hem vragen wat het roest wegwerken per spatbord kost.
Hij heeft nu goed gezien wat hij moet doen om te zorgen dat het echt goed gedaan is.
De eerste keer had ie dus het rotte stukje eruit gehaald en niet verder gekeken naar het binnenspatbord.

Er zijn overigens wel kant en klare stukken te krijgen;

bei Pumaschmiede in Duitsland.

http://puma-schmiede.de/Shop/product_in ... 9a2774f5ee
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Remco
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 28 aug 2005, 3:46 pm
Locatie: Den Burg (Texel)
Contacteer:

Bericht door Remco » do 01 okt 2009, 8:54 pm

Schrok van de week, ik zag dat me tectyl was gescheurt op me wielrand op het linker achterscherm.
Ik heb het eens goed bekeken, zat er een roest bult aan de binnenkant van het scherm.
En aan de buitenzijde voelde je ook een bult verschijnen.
Rechts zie ik een heel klein pitje verschijnen in de lak, er zat altijd al een klein stofje daar van het overspuiten.
Maar het lijkt groter te worden, maar ff de gaten houden, en anders ook in voorjaar aanpassen.
Aan de binnenzijde voel ik rechts niets.

Vanavond de auto op de brug gereden, en de tectyl weg gekrabt.
En wederom schrok ik, weer roest aan de Puma, :( :( :( :( :( :(
Ik heb nu alleen geen tijd op het te repareren, wordt van het voorjaar pas.
Ik heb de losse metaaldelen verwijdert, en de rest aangeschuurt.
En daarna alles in de epxoy primer gezet, morgen alles opnieuw in de tectyl/steenslag coating.
En dan hopen dat het niet verder door roest de winter door.
Zaterdag alles weer afbouwen, en dan weer de weg op.
Bijgevoegd een paar foto's om aan te geven hoe de roest schade aan de Puma eruit ziet:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » vr 02 okt 2009, 7:03 am

balen remco! :aai: kan d'r nog wel bij he met al die drukte op je werk!!! :evil:

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » vr 02 okt 2009, 11:14 am

Dat komt weer terug (denk ik).

Heb 't laten herstellen bij de mijne, nieuw stukje in 't spatscherm laten zetten. Met een paar maanden was 't terug. Ik heb de felsnaad opengevouwen, roestoplosser (Fertan) erop, afgespoten met zinkspray, carrosseriekit in de felsnaad en die weer terugvouwen, nog een laag zinkspray en dan tectyl erop.

Heb 't glad geplamuurd, de buitenkant van de wielkastrand is nu glad. Heb 't provisorisch gespoten. Als 't na de winter nog niet doorroest laat ik 't wel netjes spuiten.

Heb helaas geen foto's van de operatie, maar dat is de enige manier om 't weg te werken.
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

TopGear

Bericht door TopGear » vr 02 okt 2009, 6:49 pm

TopGear schreef:
Ok? ik zal wel 'ns informeren zo hier en daar, laat ik hier nog wel 'ns weten waar het ongeveer op neerkomt.
Ik ben zelf voor het laten bewerken van de plekken zoals op de foto's hier wat verder boven 250 euro kwijt.

Of mijn Puma last heeft van roest achter de schermen zal ik daar dan meteen maar 'ns laten bekijken... Niet te hopen :?

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » vr 02 okt 2009, 6:58 pm

bij mij was het ook gerepareerd maar er kwam al snel een klein bultje op.
Roest was dus terug.
Ze hadden eerst een nieuw stukje ingelast, nu (is al weer een half jaar geleden) hebben ze ook een heel nieuw binnenstuk ingezet.
Het binnenscherm (linksachter) was dus echt heel slecht.

Dus TIP... laat ook meteen het binnenscherm heel goed nakijken en bij het minste aan roest meteen ook een nieuw stuk inlassen.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

TopGear

Bericht door TopGear » vr 02 okt 2009, 7:07 pm

Thanx, ik zal er naar vragen.

Plaats reactie