olie

Plaats hier je vragen en/of info over de motor, chips, luchtfilters, andere onderdelen van onder de motorkap en alles wat met performance te maken heeft.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

hansie

Bericht door hansie » do 12 okt 2006, 10:15 am

Mugen Power schreef:
hansie schreef:Ik zou er geen 10W ingooien. NOOIT bezuinigen op de olie. Liefst 5W30 vol synthetisch.
18 euro voor een liter olie valt toch best mee :wink:
<MP>
Ja hoor.

Ter info:

http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

Deze link moet je maar eens heel goed doorlezen. Kan ik iedereen aanraden.

Chris Longhurst is een Brit en hij heeft Carbibles geschreven over olie, veren en demping en over wielen/wielmaten, banden enz.

Dit stukje moet je eerst lezen: "A quick guide to the different grades of oil" over synthetische, minerale en half-synthetische oli?n.

Dit is zijn belangrijkste message: A CHEAP ENGINE OIL MAY SAVE YOU MONEY IN THE SHORT TERM, BUT IT WILL COST YOU IN THE LONG TERM! DON'T SKIMP!

Gast

Bericht door Gast » zo 15 okt 2006, 6:35 pm

Shit vandaag een liter 10w40 erin gegooid. Is dat heel slecht?
Ik wist niet meer wat er in moest en dit maar bij de pomp meegenomen. Volgende keer maar weer bij Brezan mijn olie halen, die weten wat er in moet :?

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » ma 16 okt 2006, 9:30 pm

juffie schreef:Shit vandaag een liter 10w40 erin gegooid. Is dat heel slecht?
Ik wist niet meer wat er in moest en dit maar bij de pomp meegenomen. Volgende keer maar weer bij Brezan mijn olie halen, die weten wat er in moet :?
Nee juffie, die wordt er bij mij ook altijd ingegooid.
Kwam ik vanmorgen achter, ik ga altijd ff hier in het dorp (heb ik m'n puma ook in onderhoud/keuring en als ik weer iets erop gebouwd wil hebben wat me zelf niet lukt). Omdat we morgen naar Zolder gaan, olie gecontroleerd en een 1/2 liter er laten ingooien. is dus 10W40.....
En ik rij al 4 1/2 jaar (ruim) en bijna 100.000 km probleemloss met mijn puma. Dus geen paniek........
belangrijkste is dat het olie peil goed is, niet laag maar ook niet te hoog.
Want teveel olie is net zo slecht (misschien nog slechter) als te weinig. :wink:
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Nowi

Bericht door Nowi » di 17 okt 2006, 8:55 pm

140.000km en altijd 10w40. :lol:
Is dus niet erg.
10w40 is dikker als 5w30
Als olie koud staat is deze ook dikker.
Dus met 10w40 gewoon niet vol gas geven met koude motor.De olie is dan veel te dik en kan de wagen niet zo goed smeren als 5w30.Bij warme motor .... Laat da motorke dan maar brullen
De motor zal bij vaak vol gas geven bij koude motor iest sneller verslijten.

nadelen 5w30:De motor zal sneller last hebben van zweten
zweten= dat de motor langs buiten vettig word door de dunnere olie die langs her en der naar buiten komt. Dus niet lekken.
-Het oliepeil gaat ook sneller zakken. Dus vaker nakijken of oliepeil ok is

Ga er bij mij toch ook maar 5w30 in doen.Het word winter :lol:

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » wo 18 okt 2006, 7:01 pm

Nowi schreef:140.000km en altijd 10w40. :lol:
Is dus niet erg.
10w40 is dikker als 5w30
Als olie koud staat is deze ook dikker.
Dus met 10w40 gewoon niet vol gas geven met koude motor.De olie is dan veel te dik en kan de wagen niet zo goed smeren als 5w30.Bij warme motor .... Laat da motorke dan maar brullen
De motor zal bij vaak vol gas geven bij koude motor iest sneller verslijten.

nadelen 5w30:De motor zal sneller last hebben van zweten
zweten= dat de motor langs buiten vettig word door de dunnere olie die langs her en der naar buiten komt. Dus niet lekken.
-Het oliepeil gaat ook sneller zakken. Dus vaker nakijken of oliepeil ok is

Ga er bij mij toch ook maar 5w30 in doen.Het word winter :lol:

idd nowi, niet meteen met een koude motor weg brullen. Kan nooit goed zijn.................. je loopt je zelf immers ook warm voordat je begit met een wedstrijd of training....
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Nowi

Bericht door Nowi » wo 18 okt 2006, 8:32 pm

Ik doe dit niet maar ne vriend van mij :lol:
heeft een 1.7. Is echt ne zot.
Als het winter is trekt diene zijne puma eens een paar keer tot rood.
Voila zegt hij dan hij is warm.
Heeft hem gekocht op 50.000ongeveer dacht ik en hij heeft nu 4jaar later 110.000 en nog geen problemen :lol: :lol:
Sterk blokske :shock:

Gast

Bericht door Gast » wo 07 mar 2007, 10:06 am

Mijn excuses voor het kicken van een relatief oud topic, maar:


tijdens de toer in Delft hoorde ik Herman in het restaurant 's avonds een bepaald merk/type olie noemen. Dit was volgens hem in samenwerking met de ontwikkeling van het 1.7VCT blok ontwikkeld en verreweg de beste olie die je in je 1.7 puma kan gooien... Weet iemand nog welke olie dit is?? Ik ga de kleine beurt zelf doen en dan gooi ik er maar meteen top olie in 8)

hansie

Bericht door hansie » wo 07 mar 2007, 11:16 am

Volgens mij noemde hij Castrol als merk. Ik weet alleen niet of het (behalve 5W30) ook nog een bepaald type was of vol- of halfsynthetisch.

Pumagirl

Bericht door Pumagirl » wo 07 mar 2007, 11:42 am

Het merk zou ik zo niet meer weten maar volgens mij had hij het over de olie van de Texaco.
Zou hem anders effe een PM sturen :wink:

Gast

Bericht door Gast » wo 07 mar 2007, 11:53 am

Pumagirl schreef:Het merk zou ik zo niet meer weten maar volgens mij had hij het over de olie van de Texaco.
Zou hem anders effe een PM sturen :wink:
dat dacht ik nou ook al... dat het van texaco was! Ik zal hem is pm'en... ben benieuwd hoe snel ie reageerd :lol:

Plaats reactie