Bekabeling

Plaats hier je vragen en/of info over het interieur van je Puma! Kortom alles wat met de binnenkant van je Puma te maken heeft....

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

frederick
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 23 apr 2017, 10:14 am

Bekabeling

Bericht door frederick » do 05 apr 2018, 2:03 pm

Hoi,

Ik ben van plan een toeter op mijn puma te monteren maar daarvoor wil ik een aparte schakelaar inbouwen.
Nu is mijn vraag, waar kan ik het beste een kabel van onder de motorkap binnenin de auto krijgen?


Mvg, Frederick

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Bekabeling

Bericht door pumamartin » do 05 apr 2018, 7:29 pm

Frederik, ik heb ooit eens het plan gehad om mistlampen te monteren.
Ik had ook ruim 2 jaar die voor in de onderste gril op zolder liggen maar uiteindelijk is het er nooit van gekomen, en heb ik ze weer verkocht :?

Wij hebben de kabel toen aan de linker kant onder het dashboard door getrokken, daar zit een kabelboom die (als ik het me goed herinner, is alweer 4 of 5 jaar geleden) van de zekeringskast onder de motorkap naar binnen loopt.
We hebben de kabel daar langs naar binnen getrokken en toen opnieuw dicht gekit. Heeft tot nu toe nooit gelekt.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

frederick
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 23 apr 2017, 10:14 am

Re: Bekabeling

Bericht door frederick » do 05 apr 2018, 8:15 pm

Hoi,

Bedankt voor je reactie, de "tunnel" waar de kabelboom doorheen loopt is dus dichtgekit begrijp ik? Moest je hiervoor ook kit weg snijden om de kabel naar binnen te krijgen?

Mvg, Frederick

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Bekabeling

Bericht door pumamartin » vr 06 apr 2018, 6:53 pm

Nee wij hebben die nieuwe er gewoon doorheen geduwd, en daarna gekit.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Passiepooh
Puma Administrator
Puma Administrator
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 12 jun 2006, 9:19 pm
Locatie: Voorburg

Re: Bekabeling

Bericht door Passiepooh » za 07 apr 2018, 7:05 am

Klopt inderdaad, vooral gewoon erdoor duwen, niet snijden, wanneer je uitschiet met een mes zit je in de kabelboom
Afbeelding

Webmaster Pumadrivers

frederick
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 23 apr 2017, 10:14 am

Re: Bekabeling

Bericht door frederick » zo 08 apr 2018, 12:33 pm

@passiepooh, dat was inderdaad waar ik ook bang voor zou zijn, bedankt voor jullie reactie.
Hebben jullie ook een stroomschema voor het op juiste wijze aansluiten van een toeter met aparte schakelaar?


Mvg, Frederick

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Bekabeling

Bericht door pumamartin » zo 08 apr 2018, 6:10 pm

ik helaas niet Frederick, sorry
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Tom
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: di 01 okt 2013, 3:53 pm

Re: Bekabeling

Bericht door Tom » ma 09 apr 2018, 3:59 pm

Ik ben auto electricien van beroep en zie dit net... Een Puma is electronisch zeer eenvoudig. Het klopt dat je de draad best door de doorvoerrubber naar binnen duwt. Neem een stukje lasdraad, daar bevestig je met tape de draad aan. En dan zéér voorzichtig prikken. Je zou niet de eerste zijn die z'n hele kabelboom naar de bliksem help door draden te doorprikken en/of door te snijden. Kortsluitingen, brandjes, modules die letterlijk in rook opgaan enzovoort. En dan komen ze op mijn werk terecht :wink:

Ik wil je niet bang gaan maken, maar eerst goed nadenken en dan pas doen! Zorg voor goede draad met de juiste dikte. Een toeter ga je niet aansluiten met een oud overschotje speakerdraad van 0,75 of nog minder. Gebruik voor de voedingsdraden zeker 1,5mm2. Je gaat best ook een relais gebruiken om de schakelaar niet te zwaar te belasten. En zeker de boel netjes afzekeren! Een schema kan je heel simpel vinden op google hoor.

MAAR! Wees voorzichtig en ga netjes te werk. Zorg voor goed materiaal. Bijna elke automonteur is bang van elektriciteit. Als je met schade in de garage terecht komt zal het een aardige duit gaan kosten...
:fordlogo: the rest is traffic!

frederick
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 23 apr 2017, 10:14 am

Re: Bekabeling

Bericht door frederick » di 10 apr 2018, 1:07 pm

@Tom
Bedankt voor je reactie, de draden die van het relais naar de toeter lopen en waarin zich een (zwevende) zekering bevind moeten 1,5mm2 zijn, maar moet de draad die van de + van de accu naar de schakelaar loopt ook zo dik zijn? En de draad die van de schakelaar naar het relais loopt ook?

Graag hoor ik van je :-D


Frederick

Tom
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: di 01 okt 2013, 3:53 pm

Re: Bekabeling

Bericht door Tom » di 10 apr 2018, 5:10 pm

Even wat verduidelijken:

Er zijn om te beginnen een paar begrippen die je moet weten alvorens te gaan knutselen.

De + van je accu noemen we +30, elke draad die in je wagen stroom heeft zonder dat het contact aanstaat en de wagen dus in "rust" is noemen we +30.

De - van je accu noemen we -31 of "massa". Die minpool van je accu is in alle moderne wagens verbonden met het koetswerk van je auto. De fabriekant heeft doorheen de hele wagen zogenaamde "originele massapunten" voorzien. Meestal zijn dat M6 of M8 draadeinden waaraan je met een oogje de draad kan aan vast schroeven. Sommigen gebruiken wel eens een schroef die ze dan zelf in het koetswerk schroeven en dat geeft in de meeste gevallen achteraf een hoop gedonder doordat het geen goede verbinding is.

Er is ook stroom na contact of +15. Die gaat dus alleen stroom geven als het contact in stand 1 of 2 gezet wordt. Stand 1 valt in sommige gevallen even kort weg tijdens het starten, stand 2 blijft 12V voorzien tijdens het starten.

Een relais is dus een schakelaar die je gebruikt om grote vermogens te schakelen. Vermogens waarvan je schakelaar zou kunnen stuk gaan. Op een gewone simpele relais vind je enkele codes/cijfers, namelijk 30, 85, 86, 87 en meestal ook 87a.

In het schema dat er in de meeste gevallen op getekend is staat welk cijfer wat doet.
:fordlogo: the rest is traffic!

Tom
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: di 01 okt 2013, 3:53 pm

Re: Bekabeling

Bericht door Tom » di 10 apr 2018, 5:33 pm

En dan gaan we van start,

Op code 30 van je relais komt een afgezekerde +30. Zeer belangrijk dat de zekering tussen de accu en code 30 van het relais komt!

Code 30 staat in de ruststand van het relais doorverbonden met code 87a. We gaan je toeter bedienen als je op de knop drukt, dus 87a MOET geïsoleerd worden met een stukje tape, een stukje krimpkous of een geïsoleerd draadschuivertje waar geen draad aan vast zit. Dat laatste geniet de voorkeur. Dit is minimaal 1,5mm2

+15 kan je aan de radiostekker vinden en mag je daar aftakken. Die breng je naar de bedieningsschakelaar en omdat daar geen grote vermogens gevraagd worden is een zekering niet noodzakelijk, maar het mag wel. Van de schakelaar ga je verder naar code 85. Dit mag 0,75mm2 zijn

Op code 86 ga je massa (-31) voorzien. Dit is niet afgezekerd en mag ook 0,75mm2 zijn

Vanaf code 87 vertrekt minimaal 1,5mm2 naar de + aansluiting van je toeter. Deze hoeft geen zekering omdat je de voeding naar het relais reeds gezekerd hebt.

De - aansluiting van je toeter is ook 1,5mm2

!!! Gebruik go******mme geen stroomdiefjes om draad af te takken. Dit zijn rode of blauwe klemmetjes die over de draad worden geknepen met een tang. Ze beschadigen inwendig je draad om contact te maken wat tot zeer grote ellende kan zorgen! Helaas zitten ze vaak bij elektrische setjes bijgeleverd om "luie" mensen te helpen.

Er is maar één juiste manier en dat is solderen!

Probeer met verschillende draadkleuren te werken om vergissingen te vermijden. Rood is +30, blauw of geel voor +15, zwart of bruin voor massa

Hopelijk heb je er wat aan :wink:
:fordlogo: the rest is traffic!

frederick
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 23 apr 2017, 10:14 am

Re: Bekabeling

Bericht door frederick » di 10 apr 2018, 8:00 pm

Zo dat is een enorme reactie, maar wel een interessante.

Ikzelf had al een filmpje opgezocht over het aansluiten van in dit geval een ruitenwisser motor (moet geen verschil maken met de toeter) https://www.youtube.com/watch?v=UAeKTlieYhw&t=366s

Daaruit heb ik opgemaakt dat vanaf de + van de accu een draad naar de schakelaar gaat en vervolgens vanaf de schakelaar naar pin 86 van het relais.
Vanaf pin 85 gaat er een draad naar de - (massa) van de accu.
Vanaf de + van de accu gaat er een draad met (zwevende) zekering naar het relais op pin 30.
vanaf pin 87 gaat een draad naar de + van de toeter
Vanaf - (massa) van de toeter naar - (massa) van de accu

Even ter verduidelijking, ik heb geen relais met 87a. Moet de schakelaar perse over het contactslot? In principe vraagt de toeter (met compressor) toch geen stroom zolang de schakelaar niet bediend word?


Ik ben echt blij met mensen zoals jou :mrgreen:

Tom
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: di 01 okt 2013, 3:53 pm

Re: Bekabeling

Bericht door Tom » wo 11 apr 2018, 7:54 am

Je kan ook gewoon een aftakking achter je zekering maken en van daar naar je schakelaar gaan, dan is de hele boel afgezekerd.

Ik heb liever een +15 naar de schakelaar. Je zegt zelf dat je een toeter met compressor hebt. Die dingen vragen wel wat energie. Als je dat bediend zal je wel merken dat het luider gaat wanneer je motor draait. Je zal zo op een meeting staan, de hele dag door lol met je toeter en dan de accu leeg :lol: Beter dat je motor draait hoor.
:fordlogo: the rest is traffic!

frederick
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 23 apr 2017, 10:14 am

Re: Bekabeling

Bericht door frederick » wo 11 apr 2018, 1:08 pm

Dus wat je eigenlijk zegt is dat de draad die vanaf de + van de accu naar de schakelaar gaat, weggelaten kan worden? En in plaats daarvan soldeer je aan de draad NA de zekering die richting pin 30 gaat van het relais? De draad die aangesoldeerd wordt gaat dan echter naar de schakelaar.

Maar ik ben toch niet van plan de toeter op meetingen te gebruiken (bij uit staande motor) dus dan is het in principe toch niet nodig om het via het contactslot te laten lopen?

Tom
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: di 01 okt 2013, 3:53 pm

Re: Bekabeling

Bericht door Tom » do 12 apr 2018, 7:30 am

Je kan geen bedrading gaan weglaten... Je snapt elektriciteit nog niet helemaal vrees ik.

Aan je accu komt een zwevende zekering. Achter die zekering vertrekt één draad naar code 30 op je relais. Een tweede draad vertrekt naar de ene aansluiting van je schakelaar. De andere kant van de schakelaar gaat naar code 85 van je relais. Op code 86 van je relais komt massa. Vanaf code 87 vertrekt een draad naar je toeter. De toeter krijgt ook nog massa.

Als je nu op de knop drukt zal het relais schakelen en de toeter toetert :party:
:fordlogo: the rest is traffic!

Plaats reactie