Monteren 3 punts gordels

Plaats hier je vragen en/of info over het interieur van je Puma! Kortom alles wat met de binnenkant van je Puma te maken heeft....

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Monteren 3 punts gordels

Bericht door Sjoerd » vr 29 nov 2013, 11:28 pm

Vandaag ben ik eens in de materie gedoken. Volgens mij is het onmogelijk om veilig een driepuntsgordel te monteren in een Puma.

Uitgaande van de FIA-regelgeving wat betreft de inbouwhoek:
Afbeelding

Mijn gordel zit onder een hoek van 48 graden wanneer ik deze op de achterbank bevestig. Een optie is dan om hem achteraan te bevestigen. Hier zit een boutgat waarmee een zwarte steun (met de originele gordel) bevestigd is. Op de Engelse fora zie je veel mensen de gordel hier plaatsen.
Dit is een standaard M8 boutgat. Een snelle berekening van een crash met 100 km/h geeft mij een afschuiving van 790N/mm^2. Bijvoorbeeld een 12.9 bout mag hier +/- 600 N/mm^2 hebben.

Welke opties zijn er dan nog over afgezien van een rolkooi? Ben benieuwd naar jullie mening hierover.

Sjoerd

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Re: Monteren 3 punts gordels

Bericht door Harry » za 30 nov 2013, 2:01 pm

Zover ik me kan herinneren heef mr Joe ze gewoon gemonteerd op de plaats van de achter gordels, dus tussen de bank die er overigens niet meer inzit.
Afbeelding

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: Monteren 3 punts gordels

Bericht door Sjoerd » za 30 nov 2013, 8:20 pm

Harry schreef:Zover ik me kan herinneren heef mr Joe ze gewoon gemonteerd op de plaats van de achter gordels, dus tussen de bank die er overigens niet meer inzit.
Klopt. Heb ik ook. Tot ik mij realiseerde dat dit dus niet veilig is vanwege de inbouwhoek. Overigens kan dit voor hem wel zijn, afhankelijk van de stoelpositie.
In een discussie met een collega vandaag het idee opgedaan van speciale gaten te boren in de vloer van de kofferbak met hier een verstevigingsplaat met moer vanaf onder aangelast. Ben bang dat er geen andere veilige optie is. :roll: Of een rolkooi, maar ja daar moet ik nog even voor sparen :shock:

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Re: Monteren 3 punts gordels

Bericht door Harry » zo 01 dec 2013, 11:15 am

Eerst wil ik je er op wijzen dat jij over een 6 punts gordel spreekt, driepunts zitten in alle moderne auto's.
Dan als ik het schetsje bekijk is de enige veilige manier aan de rolkooi wan volgens de fia mag die hoek maar 10 graden zijn.
Dus zou ik zeggen gewoon op de achterbank vast zetten, maar je kunt ook de driepunts laten zitten totdat je je rolkooi hebt.
En gewoon niet hard rijden zodat het veilig blijft. :rasp:
Afbeelding

satyrs

Re: Monteren 3 punts gordels

Bericht door satyrs » ma 02 dec 2013, 6:00 pm

als je een soort van stabiliteits balk zet op je achter veerpoten en daaraan de gorgel monteerd? kom je dan wel uit met je uitvalhoek?

ideetje ?

grtz,
wouter

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: Monteren 3 punts gordels

Bericht door Sjoerd » ma 02 dec 2013, 6:45 pm

satyrs schreef:als je een soort van stabiliteits balk zet op je achter veerpoten en daaraan de gorgel monteerd? kom je dan wel uit met je uitvalhoek?

ideetje ?

grtz,
wouter
Zou kunnen maar een gewone veerpootbrug zoals ik nu al heb zal zeker niet sterk genoeg zijn verwacht ik. Zag wel nog een foto van een Engelsman met een montage tegen de achterklep bijna. Maar bij mij is dit ook een standaard M10 bout :roll:

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Monteren 3 punts gordels

Bericht door pumamartin » ma 02 dec 2013, 8:17 pm

Sjoerd, de Duitse Pumarijders die dergelijke gordels gemonteerd hebben moeten aan TüV eisen voldoen.
Ga er maar vanuit dat dat veilig is, toch.
Vraag eens hoe hun die monteren.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: Monteren 3 punts gordels

Bericht door Sjoerd » di 03 dec 2013, 9:45 pm

Heb een mailtje naar de Tüv en de RDW gestuurd. Benieuwd of ik antwoord krijg. In de tussentijd nog wat aan het hobbyen en rekenen hier gegaan. Een M10 bout breekt hoe dan ook af bij een ongeluk met 50 km/h en een belasting van 14kN op de bout / gordel.

Afbeelding

Plaats reactie