kofferbak opener

Plaats hier je vragen en/of info over het interieur van je Puma! Kortom alles wat met de binnenkant van je Puma te maken heeft....

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
robin88

kofferbak opener

Bericht door robin88 » wo 22 aug 2012, 2:34 pm

beste..
ik ben van plan om een kofferbak opener in mijn puma te bouwen,
wie heeft hier ervaring mee?
en dan bedoel ik vooral met het aansluiten ermee.
of wie weet hoe je zoiets kan aansluiten.
groet robin :mrgreen:

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: kofferbak opener

Bericht door Sjoerd » wo 22 aug 2012, 2:55 pm

Wellicht door de bedrading tussen de knop en het slot achter af te takken naar een schakelaar aan voorzijde. Zoek ff de bedradingsschema's op, volgens mij hadden de Fiesta's van na 2000 het wel.

robin88

Re: kofferbak opener

Bericht door robin88 » ma 03 sep 2012, 12:10 pm

ik ben van plan om deze kofferbakopener te kopen: http://www.spy-europe.nl/Kofferbak-Opener
maar nu is mijn vraag er zit een ijzerdraad aan de motor en die moet neem ik aan vast aan dat haakje waar dat staafje (van het slot wat aan de kofferbak zelf vast zit) invalt dus die met die hap eruit aan vast moet.
dit is mij allemaal duidelijk.
maar het slot van de puma is helemaal dicht bij dat haakje dus hoe krijg ik dat ijzerdraadje om dat haakje heen en dan weer vanaf als je buiten je puma staat links uit het slot?
ik hoop dat jullie iets weten.
groet robin :mrgreen:

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: kofferbak opener

Bericht door Sjoerd » ma 03 sep 2012, 3:52 pm

Dat zou helemaal niet nodig hoeven wezen. Als je de ontgrendeling kunt bedienen ben je er al, op de gasdruk opent de kofferbak dan al. Zoals ik eerder al zei; ga zoeken / meten aan de elektra van het slot wat in je lamp zit. Als je de juiste stuurspanning er op kunt zetten zal hij wel openen denk ik. Fiesta's hadden op luxere versies al een knop in het dashboard. Volgens de onderdelen catalogus is de motor voor de Puma en Fiesta exact hetzelfde. Waarom dus duur/moeilijk doen als het makkelijk kan.

Fiesta:
Afbeelding

Puma:
Afbeelding

Ik vermoed als je de draad vanaf de schakelaar aftakt en dezelfde schakelaar als in een Fietstas voor in bouwt dat je er al bent. Simpelweg 2 draadjes, 1 soldeerverbinding met kabelschoentje en 1 schakelaar.

Succes!

robin88

Re: kofferbak opener

Bericht door robin88 » ma 03 sep 2012, 4:21 pm

dit is ook zeker interesant,
maar gaat dat dan ook bij mijn puma want ik kan alleen mijn kofferbak openen met een sleutel.
groet robin :mrgreen:

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: kofferbak opener

Bericht door Sjoerd » ma 03 sep 2012, 6:08 pm

robin88 schreef:dit is ook zeker interesant,
maar gaat dat dan ook bij mijn puma want ik kan alleen mijn kofferbak openen met een sleutel.
groet robin :mrgreen:
Als je dat slot indrukt zou hij moeten openen. Zelf heb ik de kaalste, goedkoopste Puma die je destijds kon kopen en die heeft het zelfs. Misschien is je slot wat stroef? Hoor je een geluidje als je de knop indrukt? Dan moet je hem effe goed vol met WD40 ofzo spuiten en even schoonmaken. Dat scheelt een stuk denk ik. Het motortje (€29 bij de dealers) kan natuurlijk ook kapot zijn. In de handleiding geeft hij het onderdeel niet aan als optioneel in ieder geval.

robin88

Re: kofferbak opener

Bericht door robin88 » ma 03 sep 2012, 8:55 pm

ik kan die knop wel een beetje indrukken maar er gebeurd helemaal niks hij gaat ook niet echt stroef open met de sleutel.
als je dan de bekleding bij de knop en het slot weg haald dan zie je ook geen draadjes naar de knop toelopen.
maar wel naar het slot twee draadjes bruin en geel uit mijn hoofd maar dit is denk ik voor de beveiliging gok ik.
wel zie ik dat het slot word bediend door middel van ijzerdraad die loopt van het slot naar de linkse achterlicht en vandaar weer met ijzerdraad naar het slot.
groet robin :mrgreen:

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: kofferbak opener

Bericht door Sjoerd » di 04 sep 2012, 3:19 pm

Klopt. Er is een directe en een indirecte verbinding. De indirecte elektrische kun je enkel bedienen als je contact uit staat. Als ik eens verder zoek in de handleidingen zie ik dat er een zwarte en oranje draad loopt vanaf het relais. Dit relais zit in je centrale zekeringen kast. Als je dit kunt gebruiken en hem zo doorlust kom je er volgens mij wel. Wellicht dat iemand die beter thuis is in de elektra dit kan bevestigen?

Afbeelding

robin88

Re: kofferbak opener

Bericht door robin88 » di 04 sep 2012, 6:39 pm

oke aan dat stekkertje wat aan je slot zelf zit zitten ook een oranje en een zwarte draad zijn dit dezelfde?
of hebben die een andere functie.
maar gaat deze methode niet alleen werken als je daar ook daadwerkelijk een motor heb zitten?
want ik heb geen draden naar de knop toe lopen er zitten alleen twee draden aan het slot zelf en ik krijg alleen de kofferbak open met een sleutel voor derest niet.
groet robin :mrgreen:

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: kofferbak opener

Bericht door Sjoerd » di 04 sep 2012, 9:01 pm

http://www.projectpuma.com/viewtopic.php?f=51&t=5821

Volledige uitleg na wat rondvragen bij onze collega's :)

En morgen ga ik het eens bij mijn Puma checken.

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Re: kofferbak opener

Bericht door Harry » di 04 sep 2012, 10:02 pm

@Sjoerd je hebt een pm.
Afbeelding

Plaats reactie