Vier punts gordels inbouwen

Plaats hier je vragen en/of info over het interieur van je Puma! Kortom alles wat met de binnenkant van je Puma te maken heeft....

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
Iceman
Puma Junior
Puma Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 1:13 pm
Locatie: Vlijmen (NBr)

Vier punts gordels inbouwen

Bericht door Iceman » vr 22 apr 2011, 6:20 am

Mijn stoelen beginnen "wat minder" te worden en 't mechaniek waarmee je ze naar voren kunt klappen hapert.

Overweeg om er kuipen (Sparco Pro-2000 of de nieuwe OMP-WRC) in te bouwen icm vier punts gordels.
Kan iemand me vertellen of die eenvoudig in te bouwen zijn en waar je op moet letten ???
- Mag je de heupband vastzetten op de bevestigingen van je stoel op de bodemplaat of moeten die op de
bevestigingspunten van de originele gordels ?? Vastzetten aan je stoel of stoelframe mag zowiezo niet ...
- Moet de stoel naar voor en achteren verstelbaar zijn met een slede of mag je 'm in een "vaste stand" monteren ??

Grt
Afbeelding

R.A.T. RACING

Re: Vier punts gordels inbouwen

Bericht door R.A.T. RACING » vr 22 apr 2011, 1:09 pm

Mag je de heupband vastzetten op de bevestigingen van je stoel op de bodemplaat of moeten die op de
bevestigingspunten van de originele gordels ?? Vastzetten aan je stoel of stoelframe mag zowiezo niet ...

staat nergen waar deze bevestigt moet zitten orgineel zit de gordel gedeeltelijk aan de stoelframe. dus dat mag zowiezo wel.
het enig is dat deze deugelijk bevestigt moet zijn. maar ik ga er vanuit dat jij wel weet wat deugelijk is. en ik ga er van uit dat je de gordel ook wilt gebruiken als het nodig is. en dat die dan niet los kan schieten/breken

- Moet de stoel naar voor en achteren verstelbaar zijn met een slede of mag je 'm in een "vaste stand" monteren ??
je hebt geluk sinds niet zo lang geleden hoeft de stoel niet mer verstelbaar tezijn. dit was eerst wel mmaar voor de apk is dit verandert

Kan iemand me vertellen of die eenvoudig in te bouwen zijn en waar je op moet letten

er gaan veel verhalen over hoe een gordel nu goed gemonteerd zit de 1 zegt de banden moeten gekruist zitten achter de stoel(ivm afzakken va de gordel bij de schouders) maar in de gebruiksaanwijzing mag dat weer niet.
of recht naar achteren en niet tescherp omlaag
als ik je nog een tip mag geven pak een 3punts zoals ik in mijn puma heb/had lijkt op een 4punts maar aan de achterkant komen ze bij elkaar naar 1 punt en op dat punt zit een oprolsysteem net als orgineel. dit is zeer aanteraden in openbaar verkeer. je moet toch regelmatig naar vorenbuigen bij bv rotondes. en het achterruitje zie je niets meer door ivm de brede stoelen. (tenminste bij deie van mijn)

Iceman
Puma Junior
Puma Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 1:13 pm
Locatie: Vlijmen (NBr)

Re: Vier punts gordels inbouwen

Bericht door Iceman » vr 22 apr 2011, 5:26 pm

Bedankt voor de uitleg !
Nu nog wachten op m'n vakantiegeld ....
:-D
Afbeelding

Iceman
Puma Junior
Puma Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 1:13 pm
Locatie: Vlijmen (NBr)

Re: Vier punts gordels inbouwen

Bericht door Iceman » di 02 aug 2011, 4:28 pm

Aanvullend vraagje ...

Als ik andere stoelen met 3- of 4-punts gordels inbouw dan dienen waarschijnlijk de originele gordelspanners toch te worden overgezet om de airbags te laten werken (zie ook topic in FAQ).

Moet ik die metalen T-vormige plaatjes die aan de gordel zitten ook in die klikdingen duwen (geen idee hoe ik dat anders omschrijven moet) of werkt de airbag bij een aanrijding ook als ze er niet in zitten ???

Ik heb ooit ... terwijl ik er alleen in zat ... een redelijk geslaagde poging gedaan om een Audi A3 dwars door een Mercedes heen te rijden en toen kwam alleen de airbag aan mijn zijde er uit.
Afbeelding

R.A.T. RACING

Re: Vier punts gordels inbouwen

Bericht door R.A.T. RACING » di 02 aug 2011, 8:27 pm

nee puma heeft geen sensors in de stoel zitten die kijken of dat er iemand zit of hoe dik deze is.
en ook geen piepert die zegt dat je je gordel bent vergeten om te doen.

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: Vier punts gordels inbouwen

Bericht door Sjoerd » di 02 aug 2011, 9:42 pm

Er brandt wel een lampje op je dashboard toch, als je gordelspanners er af zijn? Weet je toevallig hoe die goed te overbruggen/welke weerstand?

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Re: Vier punts gordels inbouwen

Bericht door Harry » wo 03 aug 2011, 4:09 am

Je kunt het lampje er ook uithalen. :mrgreen:
Afbeelding

Iceman
Puma Junior
Puma Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 1:13 pm
Locatie: Vlijmen (NBr)

Re: Vier punts gordels inbouwen

Bericht door Iceman » wo 03 aug 2011, 12:29 pm

Misschien moet ik mijn vraag heel anders stellen ... doen de airbags het ook als ik mijn gordel niet om heb ???
Afbeelding

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Vier punts gordels inbouwen

Bericht door pumamartin » wo 03 aug 2011, 3:52 pm

Lijkt mij toch wel.
Gordelspanners dienen er toch voor om echt vast in je stoel getrokken te worden. om te voorkomen dat je met je bek vol in de airbag knalt of die zelfs mist. Dat je al tegen het raam plat :mrgreen:

Maar even terzijde... hoe kunnen jou stoelen 'minder' worden? je rijd toch echt heel weinig met je puma.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

R.A.T. RACING

Re: Vier punts gordels inbouwen

Bericht door R.A.T. RACING » wo 03 aug 2011, 8:27 pm

Iceman schreef:Misschien moet ik mijn vraag heel anders stellen ... doen de airbags het ook als ik mijn gordel niet om heb ???
100% ben ik er niet zeker van maar als ik me niet vergis doen ze het dan wel. probeer eens tegen een boom met een goeie snelheid :rasp:

nee zonder gekheid de airbag doen het ook als je geen gordel om hebt.

Iceman
Puma Junior
Puma Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 1:13 pm
Locatie: Vlijmen (NBr)

Re: Vier punts gordels inbouwen

Bericht door Iceman » do 04 aug 2011, 6:28 am

Thanks !

Mijn stoelen worden "minder" doordat het mechanisme wat de rugleuning ontgrendelt zodat je deze naar voren kunt klappen om op de achterbank te komen niet lekker meer werkt.
De stof is inderdaad nog prima.

Vindt de stoelen daarnaast ook wat te hoog ... met mijn lengte van 1.87 m zit ik toch aardig klem tussen de zitting en het dak.

:-D
Afbeelding

Plaats reactie