Airco ALTIJD aanlaten?

Plaats hier je vragen en/of info over het interieur van je Puma! Kortom alles wat met de binnenkant van je Puma te maken heeft....

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
TopGear

Airco ALTIJD aanlaten?

Bericht door TopGear » do 20 mar 2008, 12:09 pm

Bij onze andere auto heeft de vorige eigenaar ons dringend geadviseerd de airco altijd minimaal op de laatste stand aan te laten, omdat anders de aircomotor vast kan lopen - en da's een dure grap begrijp ik. Geldt het voor de Puma net zo? Of zetten jullie 'm alleen aan als het nodig is?
TopGear

Heartbeat

Re: Airco ALTIJD aanlaten?

Bericht door Heartbeat » do 20 mar 2008, 12:18 pm

TopGear schreef:Bij onze andere auto heeft de vorige eigenaar ons dringend geadviseerd de airco altijd minimaal op de laatste stand aan te laten, omdat anders de aircomotor vast kan lopen - en da's een dure grap begrijp ik. Geldt het voor de Puma net zo? Of zetten jullie 'm alleen aan als het nodig is?
TopGear
kan ik me niet voorstellen.. naar mijn weten is het juist slecht voor de airco als je deze altijd aan laat staan...

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » do 20 mar 2008, 1:11 pm

Dat dacht ik ook... het is wel dat je af en toe je airco moet aanzetten omdat die anders verstopt kan raken of dat er schimmels ontstaan, maar altijd aan zetten, nooit van gehoord!

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Bericht door Harry » do 20 mar 2008, 1:14 pm

Yep hoe langer de aircocompresssor draait hoe eerder hij versleten is, dus als je hem niet nodig hebt gewoon uitlaten, ik zou wel ieder jaar even laten kontroleren of er genoeg vloeistof in het systeem zit, want een goed gevuld systeem gaat langer mee dan een slecht gevuld systeem. :)
Afbeelding

X-tof

Bericht door X-tof » do 20 mar 2008, 2:47 pm

Daarbij, airco aanlaten = vermogenverlies !!!!
Scheelt toch 5 ? 10 pk...

TopGear

Bericht door TopGear » do 20 mar 2008, 3:13 pm

X-tof schreef:Daarbij, airco aanlaten = vermogenverlies !!!!
Scheelt toch 5 ? 10 pk...
Zoveel zelfs? Dat verbaast me. Maar van een vastgelopen aircomotor heeft hier dus nog niemand ooit gehoord. Opmerkelijk. Misschien dat het bij een Ster anders in elkaar zit, geen idee. Zal m'n dealer eens bellen, kijiken wat hij zegt.

Passiepooh
Puma Administrator
Puma Administrator
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 12 jun 2006, 9:19 pm
Locatie: Voorburg

Bericht door Passiepooh » do 20 mar 2008, 3:25 pm

Ik heb wel gehoord dat de rubber slangen uit kunnen drogen als hij te lang niet aanstaat.. Ik weet alleen niet of het waar is...
Afbeelding

Webmaster Pumadrivers

jandrea

Bericht door jandrea » do 20 mar 2008, 6:42 pm

Nou ik heb altijd gehoord 1x per maand even de airco laten draaien voor ongeveer 15 minuten dat schijnt dan ook weer beter te zijn voor je airco systeem!

En bij erg warm weer altijd 15 minuten voor je op je bestemming aankomt je airco uitschakelen en je raam een klein stukje te openen zodat je niet een klap krijgt van 20 graden verschil............bij het uitstappen zou je anders zo flauw kunnen vallen!

Sjoerd102
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 5:47 pm
Locatie: Zjwame (Swalmen)
Contacteer:

Bericht door Sjoerd102 » do 20 mar 2008, 6:54 pm

jandrea schreef:Nou ik heb altijd gehoord 1x per maand even de airco laten draaien voor ongeveer 15 minuten dat schijnt dan ook weer beter te zijn voor je airco systeem!

En bij erg warm weer altijd 15 minuten voor je op je bestemming aankomt je airco uitschakelen en je raam een klein stukje te openen zodat je niet een klap krijgt van 20 graden verschil............bij het uitstappen zou je anders zo flauw kunnen vallen!
15 minuten lijkt me erg veel. Denk minuutje of 5 wel voldoende is bij beide situaties.
Laot gaon dae wage!


Afbeelding

De hierboven vermeldde tekst staat onder voorbehoud van tiebvoudten en vergissingen.
De auteur verwijst tevens naar de vrijheid van meningsuiting.

Bazzie

Bericht door Bazzie » do 20 mar 2008, 8:21 pm

Je hoeft hem niet altijd aan te hebben. Het is wel beter om hem een paar keer in de maand even te laten draaien, zodat de olie die ook in het systeem zit weer bij alle o-ringen ed. komt.
En een airco compressor neemt ongeveer 10-15% van je motor vermogen.

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » vr 21 mar 2008, 8:12 am

TopGear schreef:
Zoveel zelfs? Dat verbaast me. Maar van een vastgelopen aircomotor heeft hier dus nog niemand ooit gehoord. Opmerkelijk. Misschien dat het bij een Ster anders in elkaar zit, geen idee. Zal m'n dealer eens bellen, kijiken wat hij zegt.
Je merkt het echt wel als je je airco hebt aanstaan.
En idd jandrea: airco wel eerder uitzetten in de zomer voordat je op je bestemming bent. dan drogen de slangen op en heb je dus minder kans op schimmels (dat is wat mij verteld is)....
dus volgens mij is de conclusie hierzo: niet altijd aanlaten staan, wel bij weinig gebruik elke maand een paar keer min. kwartiertje ofzo ff de airco aanzetten, en niet pas op de bestemming uitzetten maar 10 minuutjes eerder ofzo..
toch?

TopGear

Bericht door TopGear » vr 21 mar 2008, 6:40 pm

Lijkt mij duidelijk :) .

Ben er ook niet meer aan toegekomen om de dealer te bellen, mocht ik nog nadere info krijgen laat ik het hier wel weer weten.
TopGear

TopGear

Bericht door TopGear » zo 06 apr 2008, 10:20 am

Oh, nu ik toch in die handleiding zit vanwege m'n koelvloeistofperikelen (zie elders) kom ik nu (pag. 111) tegen dat het belangrijk is dat de airco minimaal 30 minuten per maand wordt ingeschakeld. Die motor kan dus blijkbaar toch vastlopen anders. Dat weten we dan ook weer.

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » zo 06 apr 2008, 5:01 pm

Waar zo'n handleiding al nie goed voor is he :whistle:

TopGear

Bericht door TopGear » zo 06 apr 2008, 8:34 pm

gabbagirl schreef:Waar zo'n handleiding al nie goed voor is he :whistle:
Whahahahaha, erg he :oops:. Zo heb ik het ook met mobiele telefoons en afstandsbedieningen enzo.

Vandaag nog met een digitaal fotolijstje. Handleiding? Waarvoor? 8)

Plaats reactie