ABS sensoren

Hier vind je alle onderwerpen die met je electronica te maken hebben, van electrische ramen tot zekeringen

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

drestar

ABS sensoren

Bericht door drestar » ma 03 dec 2012, 3:50 pm

beste forummers,

mijn abs lampje blijft maar branden en we hebben alles al schoongemaakt en eraan gedaan,dus het vemoeden is dat de ABS sensoren toch kapot zijn,of tenminste eentje ervan,

mijn vraag is hoeveel ABS sensoren heeft een ford puma en hoe moet je ze vervangen?

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: hoe vervang ik de ABS sensoren?

Bericht door Sjoerd » ma 03 dec 2012, 5:59 pm

Elk wiel heeft 1 sensor. Ze zijn niet heel gemakkelijk te vervangen. Ze zitten in je fuseestuk. Vaak zijn ze door de leeftijd aardig vastgeroest. Mijne moest het fusee los en kon ik door op de werkbank het fusee te verwarmen hem los krijgen. Voor je gaat vervangen zou ik ze eerst even doormeten.

drestar

Re: hoe vervang ik de ABS sensoren?

Bericht door drestar » ma 03 dec 2012, 8:54 pm

oke bedankt voor je antwoord, ik ga ze eerst even doormeten :)

mochten ze kapot zijn dan ga ik pas bestellen op ebay

drestar

Re: hoe vervang ik de ABS sensoren?

Bericht door drestar » di 04 dec 2012, 11:16 am

vandaag de voorste stekkers doorgemeten,en die waren beiden goed,het probleem kan dus van achteren zitten,maar ik weet niet waar ik de stekker moet zoeken?

wel heb ik geprobeerd om de achterste wielen eraf te halen maar die zaten muurvast na de wielmoeren eraf te hebben gehaald,en op beide achterste schokbrekers zit speling niet meer normaal,lang leve ford :fordpuma: !

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: hoe vervang ik de ABS sensoren?

Bericht door pumamartin » di 04 dec 2012, 5:13 pm

Dit topic verplaatst uit 'How to'.
Daar het geen uileg is hoe censor te vervangen maar een vraag hoe je dat moet doen.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

drestar

Re: hoe vervang ik de ABS sensoren?

Bericht door drestar » do 06 dec 2012, 11:17 am

alle abs sensoren doorgemeten en waren goed,

het bleek waarschijnlijk een stekker te zijn die niet goed kontakt maakte,dus gelukkig brand het abs lampje niet meer want ik moet ermee naar de apk keuring

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: hoe vervang ik de ABS sensoren?

Bericht door Sjoerd » do 06 dec 2012, 7:30 pm

drestar schreef:alle abs sensoren doorgemeten en waren goed,

het bleek waarschijnlijk een stekker te zijn die niet goed kontakt maakte,dus gelukkig brand het abs lampje niet meer want ik moet ermee naar de apk keuring
Zo zie je maar weer, meten is weten! Toch mooi effe wat geld bespaart :)

drestar

ABS lampje afsluiten

Bericht door drestar » za 28 dec 2013, 10:39 pm

Hallo

Ik heb de vraag hoe je het beste het ABS lampje kan afsluiten, dit lampje blijft bij mijn ford puma branden en ik moet binnenkort naar de keuring ,dus ik wil dat het lampje niet brand anders word mijn auto niet goedgekeurd en moet ik mijn ABS laten maken,

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: ABS lampje afsluiten

Bericht door pumamartin » zo 29 dec 2013, 10:13 am

lampje er uit halen?

Maar het beste is natuurlijk om je ABS te laten maken, zal waarschijnlijk wel een sensor zijn. Kost ook geen kapitaal.
En met ABS is toch altijd veiliger, je zult 't maar een keer echt nodig hebben :wink:
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

drestar

Re: ABS lampje afsluiten

Bericht door drestar » zo 29 dec 2013, 2:28 pm

is dit een bekend probleem bij de ford puma dat de abs sensoren kapot gaan?
heb wel eens laten uitlezen en gaf toen links en rechtsvoor aan, maar heb ook de sensoren doorgemeten en die bleken nog goed, dus snap er niks van...?

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: ABS lampje afsluiten

Bericht door pumamartin » zo 29 dec 2013, 6:31 pm

Is volgens mij niet echt een Puma probleem maar het komt voor, het zijn oude beestjes aan het worden.
Ik heb het vorig jaar gehad.

Je hebt het laten uitlezen? dan moeten ze toch zien of de sensor(en) goed of niet goed zijn.
Werkt je abs? hoor je de zelf test bij het wegrijden na koude start?
abs ff testen door je rem eens echt in te trappen!

Maar dat lampje kan natuurlijk ook door een andere rede branden.
Controleer de stekkers van de gordelspanners eens, als er daar een van los zit brand het lampje ook.
(liggen onder je stoelen)
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

drestar

Re: ABS lampje afsluiten

Bericht door drestar » zo 29 dec 2013, 8:53 pm

Nee ik hoor de test niet meer bij het wegrijden, het is begonnen met dat ik iets voelde bij het remmen, net of er iets blokkeerde met een krrr geluid als het abs lampje uit ging, als het abs lampje weer ging branden blokkeerde er weer niets, ik heb de stekkers van de abs sensoren eens los gehad en toen weer vast gemaakt en toen leek het probleem weg, maar na een paar weken begon het weer, toen heb ik laten uitlezen en gaf foutmelding links en rechts voor. daarna doorgemeten maar was gewoon goed,snap er dus ook niks van,

Tom
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: di 01 okt 2013, 3:53 pm

Re: ABS lampje afsluiten

Bericht door Tom » zo 29 dec 2013, 11:05 pm

Het lampje eruit halen kan helaas niet. Het zit namelijk vast op de printplaat gesoldeerd. Je kan het wel stukknippen. Zo'n sensor kan soms de ene keer werken en dan toch weer gaan storen. Je kan het beste de bedrading doormeten van de sensor naar de abs computer, als dat allemaal goed is wis je de fouten en ga je rijden. Als de fouten er weer inkomen, dan is het vrij zeker dat de sensor (en) stuk zijn. Vervangen die handel dus!

Bij mijn racepuma is de abs en traktiecontrole uitgeschakeld. De lampjes branden dus ook. Binnenkort ga ik de bedrading achter de klok uitmeten en de stuurdraden ervan doorknippen. Let wel, deze wagen komt niet op de openbare weg. Zonder al die elektronische hulp ben ik een stuk sneller weg bij de start en na bochten. Ford heeft zelfs iedere Puma in 1ste versnelling begrenst om de versnellingsbak te sparen. Ook dat is uit te schakelen en maakt een merkbare snellere start
:fordlogo: the rest is traffic!

drestar

Re: ABS lampje afsluiten

Bericht door drestar » ma 30 dec 2013, 9:39 am

bij het uitlezen konden ze de fouten toen niet wissen,hebben ze wel geprobeerd maar dat lukte niet,maar het is idd opmerkelijk, dat na aan de sensors geprutst te hebben de abs het toen gelijk weer even deed, dus ik zal dan de sensoren eens vervangen,

drestar

Re: ABS lampje afsluiten

Bericht door drestar » di 31 dec 2013, 1:19 pm

abs sensoren links en rechts besteld en vandaag binnen gekregen, dus ik ga ze er begin volgend jaar inzetten. iemand nog tips voor het monteren en de-monteren van de abs sensoren..??

Plaats reactie