Stroom storing

Hier vind je alle onderwerpen die met je electronica te maken hebben, van electrische ramen tot zekeringen

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Puma 1.4 1999

Stroom storing

Bericht door Puma 1.4 1999 » vr 05 aug 2011, 7:48 pm

Hoi mede Puma rijders.
Eerst een kort voorstel rondje: Ik ben Youri woon in Gelderland en rijdt een Puma 1.4 uit 1999.
Ik heb een aantal vraagjes, hoop dat iemand deze kan beantwoorden?

Ik heb c.v. maar kan dit niet op afstand bedienen, omdat ik geen sleutel heb waar dit op is te bedienen.
Heeft elke Puma c.v. op afstandbediend?

Ik heb sinds afgelopen weekend een elektrisch probleem.
De zekering van mijn linker stadslicht (voor- en achterkant) en dashbord verlichting springt er steeds uit, ook zit hier het rechter kantekenplaat lampje op.
Nu had ik mijn 10amp (stadslicht) zekering vervangen met een 7.5amp zekering en toen sprong de 25amp zekering eruit die boven in zit, 2e van rechts (staat geen symbool op het afdekvakje)
schiet mij maar lek, maar iemand een idee waar ik moet gaan zoeken?

Groetjes Youri

p.s.
Registratie op het forum lukt niet *geen activatiemail*

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Stroom storing

Bericht door pumamartin » vr 05 aug 2011, 7:57 pm

Youri welkom op ons forum

Zeker niet iedere puma heeft cv op afstandsbediening. Ik ook niet :mrgreen:

Zekeringen kun je kijken in het boekje.
probleem moet toch in die groep zitten (10 amp)
Kan het zijn dat dat kentekenplaat lampje nat wordt en daardoor sluiting maakt?

Ik denk dat er hier andere zijn die je beter kunnen helpen, succes
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Passiepooh
Puma Administrator
Puma Administrator
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 12 jun 2006, 9:19 pm
Locatie: Voorburg

Re: Stroom storing

Bericht door Passiepooh » za 06 aug 2011, 7:33 am

Puma 1.4 1999 schreef:p.s.
Registratie op het forum lukt niet *geen activatiemail*
Net even een testgebruiker aangemaakt, maar daar komt gewoon een activatie link voor binnen. Staat hij niet toevallig in je ongewenste post?
Afbeelding

Webmaster Pumadrivers

R.A.T. RACING

Re: Stroom storing

Bericht door R.A.T. RACING » za 06 aug 2011, 11:14 am

springt de zekering er meteen uit als je hem erin steekt of onder het rijden? als je bv je verlichting aan zet?
als er 10 amp in hoor is het ook verstandig 10 in te doen. als je er minder in doet is de kans groot dat hij springt onder het rijden. ze hebben niets voor niets 10amp in gezet en geen 7.5amp :wink: als er bv 8 amp door heen gaat behoor deze te springen.

Gast

Re: Stroom storing

Bericht door Gast » za 06 aug 2011, 12:30 pm

R.A.T. RACING schreef:springt de zekering er meteen uit als je hem erin steekt of onder het rijden? als je bv je verlichting aan zet?
als er 10 amp in hoor is het ook verstandig 10 in te doen. als je er minder in doet is de kans groot dat hij springt onder het rijden. ze hebben niets voor niets 10amp in gezet en geen 7.5amp :wink: als er bv 8 amp door heen gaat behoor deze te springen.
De zekering springt zodra ik de verlichting aandraai op de hendel.
Als ik de zekering vervang springt 9 van de 10x de zekering weer kapot zodra het licht wordt aangezet.
Heel af en toe springt niet de 10amp maar de 25amp rechtsbovenin 2e van rechts.
Alle lampen zijn oke, bedrading is ook oke, zekeringen in motorruimte zijn oke.
Stuurhendels defect? (verder werkt alles wel qua bediening, richting, ruitenwissers, etc)

Passiepooh schreef:
Puma 1.4 1999 schreef:p.s.
Registratie op het forum lukt niet *geen activatiemail*
Net even een testgebruiker aangemaakt, maar daar komt gewoon een activatie link voor binnen. Staat hij niet toevallig in je ongewenste post?
Geprobeerd via win7, Kubuntu, niks nada.. ook niet onder spam en verschillende mail adressen gebruikt.. :?

Gast

Re: Stroom storing

Bericht door Gast » za 06 aug 2011, 4:56 pm

Na een middag probleemoplossing ben ik eigenlijk nog geen stap verder qua oplossing..
Zodra er een stroomkring gaat lopen door zekeringsplek 6 springt zekering 21 eruit.
In het begin was alleen zekering 6 die er steeds uit sprong, maar nu is het dus zekering 21.
(waardoor zekering 6 en 7 geen stroom krijgen)
Er is dus iets wat kortsluiting geeft in de stroomkring van zekeringsplek 6, iedereen mee eens?
Maar wat zit er naast de stadslampen (linkerkant), lichtzoemer (geen idee waar die zit), nog meer op deze groep??

Afbeelding 22 is rechtsbovenin, 1 is linksonder

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Stroom storing

Bericht door pumamartin » za 06 aug 2011, 8:10 pm

1 (15a)= aansteker
Zit ik op het moment ook mee te klooien, schakelaar voor de voetenruimte verlichting (is op de aansteker aangesloten) maakt sluiting)

voor 21 en 22 even in het boekje gekeken
Precies opgeschreven zoals het in het boekje staat.

21 is niet ingebruik! (ik neem aan dat je 22 bedoeld zoals je naast de foto schrijft :wink: )
22 (10a)= diagnose-aansluiting; radio

6 (10a) = Stadslichten, links; hoogteverselling koplamplichtbundels; instrumentenpaneel.
7 (10a) = Stadslichten rechts

Dus hier moet je het gaan zoeken.
succes
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Gast

Re: Stroom storing

Bericht door Gast » za 06 aug 2011, 9:23 pm

pumamartin schreef:1 (15a)= aansteker
Zit ik op het moment ook mee te klooien, schakelaar voor de voetenruimte verlichting (is op de aansteker aangesloten) maakt sluiting)

voor 21 en 22 even in het boekje gekeken
Precies opgeschreven zoals het in het boekje staat.

21 is niet ingebruik! (ik neem aan dat je 22 bedoeld zoals je naast de foto schrijft :wink: )
22 (10a)= diagnose-aansluiting; radio

6 (10a) = Stadslichten, links; hoogteverselling koplamplichtbundels; instrumentenpaneel.
7 (10a) = Stadslichten rechts

Dus hier moet je het gaan zoeken.
succes

Dank je wel voor de info.

Er zit blijkbaar verschil bij Puma's in de zekeringkasten?

Afbeelding Afbeelding
Links onder begint men te tellen van 1 tot 11, bovenste rij van link naar rechts 12 tot 22

Ter verduidelijking;
De gele rondjes zijn normaal leeg qua zekering.
Bij geel 1 staat wel continue 12volt maar is niet doorgelust. Bij geel 2 zit helemaal niks.
Bij de rode cirkels zit het probleem.
Zodra ik de stadlampjes inschakel, vliegt de 25amp eruit en heb ik geen stadsverlichting meer (voor en achter stadsverlichting, dashbord verlichting, licht verklikker, etc?)
Hierdoor is er geen stroom meer op plek 6 en 7 stadsverlichting e.d.
Maar het gekke, als ik plek 6 leeg laat en dus de linker helft van de stadsverlichtin mis, vliegt de 25amp zekering er niet uit.

Ergens in de stroombaan van 6 zit iets fout :cry3:

Morgen meer weer verder met uitzoeken van: 6 (10a) = Stadslichten, links; hoogteverselling koplamplichtbundels; instrumentenpaneel.

Nogmaals bedankt voor de hulp

R.A.T. RACING

Re: Stroom storing

Bericht door R.A.T. RACING » zo 07 aug 2011, 5:37 am

als de zekering eruit springt na dat je de schakelaar omzet kun je er vanuit gaan dat het ook na de schakelaar zit.

je hebt toevallig niets ingebouwt of verandert aan de auto?
is er iets uitgehaald bv een alarm? en is dat slecht gedaan met nog losse kabels?

om wat zekeringen te besparen kun je er ook een bv h4 lamp tussen zetten op de plaats van de zekering. als deze fel brand zet er sluiting in brand deze wat zwakker is de sluiting weg. scheeld zekeringen halen als je niet weet waar je mee bezig bent.

Iceman
Puma Junior
Puma Junior
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 1:13 pm
Locatie: Vlijmen (NBr)

Re: Stroom storing

Bericht door Iceman » zo 07 aug 2011, 9:36 am

Prima tip van Robert ...

Heb een keer een vergelijkbaar probleem gehad met een wagen (niet mijn Puma).
Meeste dingen die achter zekering 6 zitten zijn "gestekkerd", zou alles wat los kan even loshalen en kijken wat de zekering doet.
Blijft deze heel dan kan er nog steeds een (kleine) sluiting in je bedrading of schakelaar zitten maar die kun je meten door de stroom te meten die door je zekering gaat of de spanning die er over staat (bij een open circuit zou dit 0 V moeten zijn, zitten er nog wel verbruikers aan dan zal in ieder geval de stroom ver onder de 10 A moeten zijn).

Zit het niet in je bedrading, dan stuk voor stuk terug stekkeren totdat de zekering er weer uit klapt.
Hou er rekening mee dat"je de "boosdoener" misschien alleen vindt door steeds na iets te hebben terug gestekkerd te meten.
Als bv een lampje normaal 0,5 A trekt en nu ineens 5 A dan kan het zijn dat de zekering er bij terug stekkeren van dat lampje net niet uitklapt maar pas bij het volgende omdat je dan pas boven de 10 A komt die de zekering aan kan.
Zou daarom beginnen met het checken de verlichting, zit qua bekabeling het verst van je zekering en heeft het meeste kans op vocht en "wire-shaving" (als een ader lang durig ergens langs schuurt slijt de ommanteling door met kortsluiting als gevolg) of "bending" (breken door metaalmoeheid doordat een ader in een connector steeds om en neer beweegt ... wat toen uiteindelijk 't probleem bij mijn Opel Corsa).

Weet niet of hier iets over in de Ford TIS staat maar je kunt een kopietje van me krijgen (ik ben bij de EFPM).

Suc6
Afbeelding

Gast

Re: Stroom storing

Bericht door Gast » zo 07 aug 2011, 2:02 pm

Iceman schreef:Prima tip van Robert ...

Heb een keer een vergelijkbaar probleem gehad met een wagen (niet mijn Puma).
Meeste dingen die achter zekering 6 zitten zijn "gestekkerd", zou alles wat los kan even loshalen en kijken wat de zekering doet.
Blijft deze heel dan kan er nog steeds een (kleine) sluiting in je bedrading of schakelaar zitten maar die kun je meten door de stroom te meten die door je zekering gaat of de spanning die er over staat (bij een open circuit zou dit 0 V moeten zijn, zitten er nog wel verbruikers aan dan zal in ieder geval de stroom ver onder de 10 A moeten zijn).

Zit het niet in je bedrading, dan stuk voor stuk terug stekkeren totdat de zekering er weer uit klapt.
Hou er rekening mee dat"je de "boosdoener" misschien alleen vindt door steeds na iets te hebben terug gestekkerd te meten.
Als bv een lampje normaal 0,5 A trekt en nu ineens 5 A dan kan het zijn dat de zekering er bij terug stekkeren van dat lampje net niet uitklapt maar pas bij het volgende omdat je dan pas boven de 10 A komt die de zekering aan kan.
Zou daarom beginnen met het checken de verlichting, zit qua bekabeling het verst van je zekering en heeft het meeste kans op vocht en "wire-shaving" (als een ader lang durig ergens langs schuurt slijt de ommanteling door met kortsluiting als gevolg) of "bending" (breken door metaalmoeheid doordat een ader in een connector steeds om en neer beweegt ... wat toen uiteindelijk 't probleem bij mijn Opel Corsa).

Weet niet of hier iets over in de Ford TIS staat maar je kunt een kopietje van me krijgen (ik ben bij de EFPM).

Suc6

Helaas nog steeds geen uitsluitsel.
Wat tot dusver gecheckt;
Achterbumper eraf, bedrading gecontroleerd en ok, ook binnenkant bij de achterlampen. Wanneer de stekker van de achterbumper is afgekoppeld, nog steeds sluiting.
Voorbumper eraf, koplamp linksvoor eraf, bedrading gecontroleerd en ok. Wanneer de stekker van de koplamp is afgekoppeld, nog steeds sluiting.
Cockpit (zover als het gaat) en zilveren paneel eraf, bedrading gecontroleerd en ok.
Deur sensoren eraf, bedrading gecontroleerd en ok. Wanneer niet aagesloten komt er sluiting maar niet meteen (20~900 seconden)
Die sensoren zijn natuurlijk vreemd, zou dit in combinatie met de lichtverklikker reden kunnen zijn voor sluiting. Dit is in iedergeval de volgende stap die ik ga proberen uit te sluiten. Verder kwam ik op verschillende Engelse fora tegen dat het waarschijnlijk aan de stuurhendels ligt. Dit is dus ook nog een stap
Word het wel een beetje beu.. maar blijf volhouden.

Passiepooh
Puma Administrator
Puma Administrator
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 12 jun 2006, 9:19 pm
Locatie: Voorburg

Re: Stroom storing

Bericht door Passiepooh » zo 07 aug 2011, 8:56 pm

Wat had je als gebruikersnaam opgegeven? Misschien dat ik hem dan handmatig voor je kan activeren...
Afbeelding

Webmaster Pumadrivers

Gast

Re: Stroom storing

Bericht door Gast » di 09 aug 2011, 1:04 pm

Passiepooh schreef:Wat had je als gebruikersnaam opgegeven? Misschien dat ik hem dan handmatig voor je kan activeren...
Blice

Maar om door tegaan op de stroom storing, nog steeds geen uitsluitsel.
Ik ga een nieuwe draad aanleggen vanaf zekeringpunt 6, een lekkere klus, maar ik weet ook niet waar ik anders moet zoeken?
Ik heb, zover ik eruit kom wat er allemaal op zekeringgroep 6 zit, alles gecontroleerd.
Enfin, leer je nog eens wat bij over electra..
Heeft iemand uit Ford TIS of uit het Ford werkplaats handboek misschien de electrsche schema's vanaf de zekeringkast?

Passiepooh
Puma Administrator
Puma Administrator
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 12 jun 2006, 9:19 pm
Locatie: Voorburg

Re: Stroom storing

Bericht door Passiepooh » di 09 aug 2011, 1:21 pm

Je account is geactiveerd.... :wink:

Succes met de stroomstoring...
Afbeelding

Webmaster Pumadrivers

Gast

Re: Stroom storing

Bericht door Gast » zo 14 aug 2011, 8:41 pm

Stroom storing is op dit moment weg??
Ik heb mijn sony radio eruit gehaald en bij het opnieuw erin steken van een zekering bleef hij zowaar heel?!
Lijkt mij vergezocht, maar mocht hij voorlopig heel bljven is de radio blijkbaar de schuldige..

Berichtje voor R.A.T. RACING
Heb je de radio nog tekoop die je hier aanbied?
Ik ben vaak in Nijmegen dus vlakbij, hoor graag van je.
youri-peters@quicknet.nl

Plaats reactie