Zoemer bij vergeten licht + lampje gaat niet aan

Hier vind je alle onderwerpen die met je electronica te maken hebben, van electrische ramen tot zekeringen

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

cyberbootje

Zoemer bij vergeten licht + lampje gaat niet aan

Bericht door cyberbootje » di 31 mar 2009, 12:15 pm

Ja ik weet dat het lijkt op het probleem van Stennis maar tis net even wat anders.

Als ik het licht van de koplampen aan laat en de deur open aan de bestuurders kant dan gaat de zoemer niet meer af en gaat het lampje in de auto ook niet meer aan ookal staat hij in het midden.

Als de andere deur open gaat dan gaat het lampje wel gewoon branden.
Eerst deed hij het perfect en na een tijd begon hij te "haperen" dus zoem geluid haperde net alsof het draadje net wel/niet contact maakte.
Dat schakelaartje bij de deur is vrij en werkt verder, ik heb eerder het idee dat ergens dus binnenin het kabeltje niet goed meer is.

Nu de vraag, hoe kom ik bij het kabeltje dat dit veroorzaakt? moet de hele deur eruit ofzo?

WB Motorsport

Bericht door WB Motorsport » di 31 mar 2009, 3:51 pm

Waarschijnlijk een slecht contact en je deurcontact. Door slijtage kan het zijn dat 't blijft hangen, als het eerst nog wat haperde en nu helemaal niets meer doet is de kans groot dat 't dat is hoor.

cyberbootje

Bericht door cyberbootje » di 31 mar 2009, 4:00 pm

WB Motorsport schreef:Waarschijnlijk een slecht contact en je deurcontact. Door slijtage kan het zijn dat 't blijft hangen, als het eerst nog wat haperde en nu helemaal niets meer doet is de kans groot dat 't dat is hoor.
Is dat ook zelf te vervangen of moet ie echt persee naar de garage?

WB Motorsport

Bericht door WB Motorsport » di 31 mar 2009, 4:12 pm

Dat kan je zelf wel doen hoor. Het contactje zit aan de scharnierkant van de deur, ergens tussen de twee scharnieren en wat achter een rubber afsluitstrip. Het is te herkennen als een ovaal, zwart plastiek blokje met daarop een pennetje dat je kan indrukken. controleer eerst of dat pennetje er nog zit. Als het er nog zit moet het ongeveer ??n cm lang zijn. Als dat niet zo is, kan je eens proberen om het verder uit te trekken. Door het misschien voorzichtig te smeren kan het ook al opgelost zijn hoor, soms blokeerd het door wat vuil dat er tussenkomt ofzo.

cyberbootje

Bericht door cyberbootje » di 31 mar 2009, 4:16 pm

Dat ding ken ik ja, heb ik eigenlijk al naar gekeken.

Heb zelfs al zelf erop gedrukt om te kijken of hij daardoor haperde maar zelfs als ik hem met de hand indruk en loslaat/trek gebeurt er niets...

WB Motorsport

Bericht door WB Motorsport » di 31 mar 2009, 4:20 pm

Schroef dat contactje eens los om te kijken of er achteraan de draad nog wel aanzit. Doormiddel van dat schroefje maak je een massaverbinding met de kas van de wagen, die moet ook goed zuiver zijn om een goede verbinding te hebben...
Als je zondag mee naar de ring gaat kan ik er wel eens naar kijken hoor...

cyberbootje

Bericht door cyberbootje » di 31 mar 2009, 5:51 pm

Met m'n stomme kop nie gezien dat eronder een schroef zat... :shock:

Maargoed, probleem is dus gevonden.... hartstikke geoxideerd.
Hij zit best strak vast dus meet flink trekke heb ik het kunnen zien.

Maar nu, wat kan ik eraan doen... een nieuwe ofzo?
Zou niet eens weten hoe ik hem eruit kan krijgen.....

WB Motorsport

Bericht door WB Motorsport » di 31 mar 2009, 6:00 pm

Je kan proberen om het kopje van de schroef eraf te boren en dan het deurcontactje te verwijderen. Dan zit er nog een stukje schroef vrij en dat kan je misschien met een griptang er wel voorzichtig uitdraaien. Als ze er eenmaal uit is kan je er waarschijnlijk wel gewoon een nieuwe schroef inzetten. De kans is dan groot dat 't probleem opgelost is hoor.

cyberbootje

Bericht door cyberbootje » di 31 mar 2009, 6:29 pm

Ik weet even niet wat je bedoelt met "kopje van de schroef"
Ik heb hem losgehaald namelijk en hem kunnen zien dat hij geoxideerd is maar hij zit vast aan een kabel? dat kan ik er dus waarschijnlijk niet zomaar uit trekken...

WB Motorsport

Bericht door WB Motorsport » di 31 mar 2009, 6:43 pm

:oops!!: Ik had begrepen dat 't contactje er niet uit kwam omdat het schroefje vastgeroest was. De draad gaat naar de unit van de centrale vergrendeling en die zal waarschijnlijk nog wel goed zijn.
Met het kopje van de schroef bedoel ik het dikkere stuk met 't kruisje in waar je de schroevendraaier inzet.
Kan je de roest niet een beetje proberen weg te schuren en dan het contactje weer vast zetten? Misschien met een nieuw schroefje?

cyberbootje

Bericht door cyberbootje » di 31 mar 2009, 6:53 pm

Nou het gaat meer om wat achter het knopje zit, aanstluiting met de draad die naar binnen loopt dat kan ik net zien en het ziet er groenig uit dus dat maakt zeker niet genoeg contact...

Alleen kan ik er niet bij om ook maar iets te proberen en er zomaar aan trekken om hem los te krijgen durf ik niet...

wesley

Bericht door wesley » di 31 mar 2009, 7:06 pm

zal eerst even wat contactspray proberen als dit helpt heb je ook meteen het probleem gevonden....

zonde als je straks je auto gaat verbouwen voor niks..
en een busje contact spray ben je 4 euro kwijt geloof ik...

WB Motorsport

Bericht door WB Motorsport » di 31 mar 2009, 7:07 pm

Ik ben er niet zeker van, maar misschien kan je aan de binnenzijde achter de bekleding de draad terugvinden. Net voor de deur, daar waar je met je voeten zit h

cyberbootje

Bericht door cyberbootje » di 31 mar 2009, 7:17 pm

@wb motorsport:
Heb ik al gekeken maar ik kan het niet 123 terug vinden.

@wesley:
Het is groenig en dat is oxidatie dacht ik, krijg je dat met contactspray weg?

Ik zat er net mee te spelen en ik hoorde de zoemer heel zachtje "knetteren" dus het is zeker dat contact wat dus geen verbinding maakt met de kabel die eraan vast zit.

wesley

Bericht door wesley » di 31 mar 2009, 7:20 pm

je krijgt er de oxidatie niet mee weg contact spray is ook tijdelijk

maar het helpt wel je probleem te vinden...

maar als je hem al hoort heb je het probleem al...

Plaats reactie