temperatuur meter slaat bijna voluit

Hier vind je alle onderwerpen die met je electronica te maken hebben, van electrische ramen tot zekeringen

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

puMARC

temperatuur meter slaat bijna voluit

Bericht door puMARC » di 05 jun 2007, 7:18 am

zoals de titel doet vermoeden, slaat mijn temp. meter soms bijna voluit.
(niet geheel maar echt rechts van normal)
bijna op het eind.

vanmorgen zette ik de kachel even aan....20sec. maximaal en hij kwam weer rechtop staan. Zoals anders (90 graden omhoog zeg maar...)

zou dit een luchtbel kunnen zijn? of termostaat?

wie heeft er mogelijk al ervaring mee?
zelfde als bij Fiesta?

Ik hoor t graag !!

Passiepooh
Puma Administrator
Puma Administrator
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 12 jun 2006, 9:19 pm
Locatie: Voorburg

Bericht door Passiepooh » di 05 jun 2007, 10:46 am

misschien een stomme vraag, maar zit er nog genoeg koelvloeistof in?
Afbeelding

Webmaster Pumadrivers

puMARC

Bericht door puMARC » di 05 jun 2007, 11:21 am

JA dat zit er wel in.
ga straks warm draaien zonder dop zodat de mogelijke luchtbel kan ontsnappen....

kijken of het helpt.

to be continued :evil:

Clawz

Bericht door Clawz » di 05 jun 2007, 6:46 pm

Heb je pas je HCV (Heater Control Valve) (laten) vervangen?
Dr is een slechte lading van die dingen gemaakt die het koelcircuit door je motor afsluiten.

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » di 05 jun 2007, 7:33 pm

Clawz schreef:Heb je pas je HCV (Heater Control Valve) (laten) vervangen?
Dr is een slechte lading van die dingen gemaakt die het koelcircuit door je motor afsluiten.

:-D :-D :shock: zal zeker een van die slechte lading zijn Marc. :wink:

Clawz, deze puma is nu 9 jaar (NEGEN) oud. Er kan dus wel eens iets kapot gaan.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

puMARC

Bericht door puMARC » di 05 jun 2007, 9:20 pm

Clawz schreef:Heb je pas je HCV (Heater Control Valve) (laten) vervangen?
Dr is een slechte lading van die dingen gemaakt die het koelcircuit door je motor afsluiten.
vroooeeeger ? is nog de originele

er ging toch best wat koelvloeistof bij ook, laten draaien en liep niet gelijk warm.
zal morgen ochtend eens testen.
als je een zwarte puma met de ramen opziet om 7.30 ben ik het.....
kachel op rood, helpt namelijk :oops:

Passiepooh
Puma Administrator
Puma Administrator
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 12 jun 2006, 9:19 pm
Locatie: Voorburg

Bericht door Passiepooh » wo 06 jun 2007, 6:47 am

lekker met dit weer... :lol:
Afbeelding

Webmaster Pumadrivers

puMARC

Bericht door puMARC » wo 06 jun 2007, 7:08 am

Hij loopt nog een beetje op.
komt op de L van normaaL

termostaat vervangen?????

Clawz

Bericht door Clawz » wo 06 jun 2007, 2:54 pm

Nee, niet een vroegere, dit jaar zijn die pas gemaakt (of halverwege 2006 ofzo).

Dat kreng regelt het koelwater wat door je binnenverwarming stroomt door een electromagnetische klep. Als hij kapot is blijft hij op 1 plek staan (vol koud of vol warm meestal, Murphy's law zegt dat hij op heet blijft staan in de zomer en op koud in de winter :wink:). Of de bevestigingdingen ervan worden poreus en het koelwater loopt je zo uit de wagen. Die 2 slangen die uit de motorruimte richting schutbord lopen zijn dat.

Als je een 'nieuwe' ervan gemonteerd had blijft ie af en toe zo staan dat het koelwater niet meer circuleert door de motor, waardoor ie dus warm loopt. Maar dat is hier dus niet het geval :wink:

-- edit --

Als je de kachel op rood zet helpt het wel dus. Blijft ie dan helemaal normaal, of toch nog iets hoger dan normaal?

Rij eens een stukje, :!: zet daarna de auto af :!:, en voel snel aan de radiator of die overal even heet is.
:!: Aub auto van het contact af, want als hij weer last krijgt van die fout en hij gooit de radiator fan aan ben je je hand kwijt.:!:

Mijn gok is een kapotte HCV of een luchtbel ergens in je systeem.

puMARC

Bericht door puMARC » wo 06 jun 2007, 9:16 pm

Als je de kachel op rood zet helpt het wel dus. Blijft ie dan helemaal normaal, of toch nog iets hoger dan normaal?
dan staat hij bijna rechtop. zoals anders

ik heb ook al (proberen) te voelen aan de slangen of er een warmer is als de andere maar.....zijn zo gods ale gloeiend heet...... :roll:

Ik gok het op de termostaat.
is dat wat je bedoelt met de HCV?

hansie

Bericht door hansie » do 07 jun 2007, 5:26 am

Volgens mij is het dan niet de thermostaat als alles warm wordt. Als die kapot zou zijn zou hi niet open gaan en zou de radiator koud blijven (en de motor dus te warm).
De HCV is die regelklep voor de verwarming die bij je schutbord zit.

Zie ook: http://www.pumadrivers.nl/forum/viewtop ... =regelklep

(zoekfunctie op een forum kan erg handig zijn :wink: )

puMARC

Bericht door puMARC » do 07 jun 2007, 5:35 am

die had ik ook gebruikt Hans. Ik had de topic ook gelezen.

allersinds bedankt!

Clawz

Bericht door Clawz » do 07 jun 2007, 8:35 pm

Ik bedoel inderdaad die regelklep voor de verwarming :)

Ik ben geen automonteur, maar ik zou verwachten dat als de thermostaat kapot is de temperatuur of VOLLEDIG rood zou worden, of volledig 0. Niet ergens 'iets meer dan normaal'. Maar misschien of iemand met wat ervaring met thermostaten daar wat meer over kan zeggen :wink:

puMARC

Bericht door puMARC » do 07 jun 2007, 9:25 pm

hij staat nu bij de ford garage, was niet mee te rijden zo...
ik laat het hier zeker ff weten

Pumaloco

Bericht door Pumaloco » vr 08 jun 2007, 9:00 pm

wat `n toeval dan..?pcies dezelfde dag...?
en zwarte puma.. :roll:
maaruh..m`n HCV is pas vervangen..en als dat die en die fout is was...dan zalk eens langs de ford garage gaan kijken...want die heb ik toen ook vervangen omdat die connectie punten waren afgebroken wat clawz al zei...

weet je al meer marc?

grtz angelo

Plaats reactie