Pagina 2 van 3

Geplaatst: di 03 nov 2009, 12:22 pm
door crz
R.A.T. RACING schreef: dan mag jij die veranderde regel eens laten zien waar die staat. dan laat ik de echte daarna zien. niet alles geloven wat erop internet staat.
Als het op de site van Rijksdienst voor het Wegverkeer staat zal het vast wel kloppen denk je niet? Nou, komtie dan:

Op 1 mei 2009 verandert er iets in de "Regeling voertuigen" voor lichtarmaturen van voertuigen. Wat verandert er? Lichtarmaturen van voertuigen mogen vanaf 1 mei 2009 alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR.

Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

Geldt de nieuwe regel voor alle voertuigen?
De nieuwe regel geldt voor alle voertuigen. Dus ook voor voertuigen die voor 1 mei 2009 op kenteken zijn gezet.

Waar staan de regels voor verlichting van auto's?
De eisen voor voertuigverlichting van personenauto's zijn opgenomen in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 tot en met 5.2.65.

Wat zijn de eisen voor achteraf ingebouwde gasontladingslampen (xenonlampen)?
Gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).

Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan de gestelde eisen voldoen.

De regel voor bovenstaande, klinkt als volgt:

Vanaf 1 januari 2006 moeten auto's die achteraf zijn voorzien van gasontladingslampen (ook bekend als Xenonlampen) aan dezelfde eisen voldoen als auto's die hiermee standaard zijn uitgerust.

Om een Europese typegoedkeuring te kunnen krijgen, moeten auto's met dimlichten die een lichtsterkte hebben van meer dan 2000 lumen (doorgaans zijn dit gasontladingslampen) aan een aantal eisen voldoen. Dit om te vermijden dat deze felle lampen andere weggebruikers verblinden.

De auto dient onder meer over automatische niveauregeling voor de dimlichten te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde. Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit koplampen met vuile glazen tegen te gaan.

Tot nu toe waren in Nederland deze toelatingseisen niet in de permanente eisen overgenomen. Omdat het logisch is dat de maatregelen tegen verblinding ook getroffen worden als achteraf gasontladingslampen of andere, even sterke lampen worden gemonteerd, komt deze verplichting er alsnog.

De overgangstermijn tot 2006 geeft eigenaren van auto's die achteraf met de genoemde lampen zijn uitgerust, de tijd om hun voertuigen aan te passen.

Conclusie: het was al verboden, nu is het nog steeds verboden alleen is de regelgeving nog strenger geworden. Let op: verboden is iets anders dan gedogen.

Geplaatst: di 03 nov 2009, 1:32 pm
door PumaPetra
crz schreef: Nou, komtie dan:

Op 1 mei 2009 .....
Vervalt deze regel niet per 1-1-2010? En dat er al vanaf okt dit jaar geen boetes meer voor worden uitgeschreven?

Geplaatst: di 03 nov 2009, 2:42 pm
door cyberbootje
R.A.T. RACING schreef: nee dat is weer een andere regel ik bedoel hier op dat xenon wel of niet mag in een puma. 12k mag niet wegens de kleur van het licht 10k is al een twijfel geval of ze er echt op letten of scheel kijken
Duidelijk, dan maar 10k in laten zitten.

Geplaatst: di 03 nov 2009, 5:28 pm
door Pumarlene
maarruh...hebben we deze discussie niet al eens gevoerd :roll:
herhaling :wink:

Geplaatst: di 03 nov 2009, 6:13 pm
door pumamartin
Pumarlene schreef:maarruh...hebben we deze discussie niet al eens gevoerd :roll:
herhaling :wink:

IDD, wilde ik ook net schrijven.


Deze discussie kunnen we ook over uitlaten, velgen enz houden.

Want eigenlijk mag je niks aan een voertuig veranderen, toch...


(Let op met reageren aub niet off topic hahahaha)

Geplaatst: di 03 nov 2009, 8:04 pm
door Sjoerd102
Stomtoevallig was er zojuist bij Blik op de Weg ook een item over.
Morgen even uitzendinggemist.nl in de gaten houden dus (zit overigens in het 1e kwartier van de aflevering, dus hoef je niet het hele programma te kijken)
petraps schreef:
Maar een boete wil ik niet riskeren, wat een gedoe eigenlijk over de kleurtjes, het gaat er toch om dat je kan zien en gezien wordt?
Dan zou ik de Halogeen laten zitten, want volgens mij gaat vanaf 10.000 ook de helderheid/zichtbaarheid achter. 8000 is meen ik de beste kleur qua helderheid en zichtbaarheid.

Geplaatst: di 03 nov 2009, 9:15 pm
door PumaPetra
Sjoerd102 schreef: Dan zou ik de Halogeen laten zitten, want volgens mij gaat vanaf 10.000 ook de helderheid/zichtbaarheid achter. 8000 is meen ik de beste kleur qua helderheid en zichtbaarheid.
Ik vind dat m'n lampjes slecht zicht geven, xenon geeft toch overduidelijk meer licht.

Maar ik ga dan voor de 8000 mocht t zover komen....eerst dan nog eens bekijken of m'n koplampen er wel geschikt voor zijn (ivm strooilicht).
Tjonge......denk ik wat leuks gevonden te hebben voor m'n pumaatje.....

Geplaatst: di 03 nov 2009, 10:07 pm
door pumamartin
petraps schreef:
Ik vind dat m'n lampjes slecht zicht geven, xenon geeft toch overduidelijk meer licht.

Maar ik ga dan voor de 8000 mocht t zover komen....eerst dan nog eens bekijken of m'n koplampen er wel geschikt voor zijn (ivm strooilicht).
Tjonge......denk ik wat leuks gevonden te hebben voor m'n pumaatje.....

Puma lampen zijn heel goed geschikt voor xenon.
Ik rij er al meer dan 3 jaar mee, gewoon perfect tov de originele kaarsjes.

De kans dat een agent je hiervoor beboet is minimaal (iig volgens mee) dus gewoon voor je eigen (je kinderen en alle andere weggebruikers) veiligheid, gewoon doen :wink:

Geplaatst: wo 04 nov 2009, 8:04 am
door gabbagirl
ik sluit me hier bij aan.
8000k staat ook mooi...heb ik ook nl. :wink:
en zeker tien keer meer licht dan de halogeen lampies.
hb3 fitting en dan past het zo.
garage lousberg en oerlemans zijn experts in het inbouwen :twisted:

Geplaatst: do 05 nov 2009, 12:49 pm
door crz
R.A.T. RACING schreef: dan mag jij die veranderde regel eens laten zien waar die staat. dan laat ik de echte daarna zien. niet alles geloven wat erop internet staat.
:roll: :wink:

Geplaatst: do 05 nov 2009, 1:19 pm
door R.A.T. RACING
rustig er zijn mensen die in hun vrijetijd geen tijd hebben om achter internet te zitten :wink:
maar wel leuk dat jij de zelfde site als ik aan de technisch controleur van de politie gaf.
het probleem is dat op deze site de zelfde fout word gemaakt als in het rdw blaadje voor keurmeesters, ze zetten er niet alles in. de verdere verwijzingen die hier niet staan word er op gewezen dat hier niet word op gecontroleerd en dus niet geld van de rdw kan ik je zo laten zien alleen moet nog even tijd vinden om de site terug te vinden van rijksdienst wegverkeer

Geplaatst: do 05 nov 2009, 2:08 pm
door crz
Dat waarop niet wordt gecontroleerd? Op xenonverlichting tijdens APK? Dat staat duidelijk in de link naar Regeling Voertuigen d.d. 29-04-2009. Snap nu niet helemaal meer wat je bedoelt.

Ballast xenon kapot

Geplaatst: do 29 dec 2011, 7:50 pm
door gabbagirl
Helaas is een van mijn ballasten van mijn xenon kapot. Ik heb de lampen verwisseld en die doen het allebei nog.
Er moet dus 'n nieuwe ballast komen. Maakt het uit als dat van een ander merk is? Ik weet van de dealer van onze groepsaankoop dat hij deze sets niet meer verkoopt. Dus geen idee of ik 'n ballast van hetzelfde merk kan vinden.

Re: Ballast xenon kapot

Geplaatst: do 29 dec 2011, 10:40 pm
door Harry
Maakt volgens mij niet uit zolang de stekkers passen en de lichtkleur gelijk is.
Ik zou wel de oude ballast meenemen.

Re: Ballast xenon kapot

Geplaatst: vr 30 dec 2011, 8:30 am
door MiniMan
Harry schreef:Maakt volgens mij niet uit zolang de stekkers passen en de lichtkleur gelijk is.
Ik zou wel de oude ballast meenemen.
Inderdaad type ballast maakt niet uit, zo lang de stekkers maar kloppen,
1 ding snap ik niet uit het verhaal van harry,
licht kleur wordt toch bepaald door de hoeveelheid xenongas in de lamp?