Xenon vragen / problemen

Hier vind je alles wat met verlichting te maken heeft, van achterlichten tot Xenon

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

PumaPetra

Xenon vragen / problemen

Bericht door PumaPetra » zo 01 nov 2009, 9:45 am

Xenon 12000k lijkt me erg mooi in m'n Guirass pumaatje.
Ik zit een beetje te googlen erover....
Klopt t dat ik HB3 moet hebben?
En ik lees iets over dat als je koplampen zelf niet helder zijn, xenon eigenlijk geen goed idee is ivm verblinden v tegenliggers.
Mijn koplampen zijn best dof, moet wat aan gebeuren/nieuwe...

Wat vinden jullie?
En als t wel kan (evt na nieuwe koplampen) waar kan ik ze het beste halen of maakt dat niet zo uit? Inzetten heb ik iemand voor.

Pumarlene

Bericht door Pumarlene » zo 01 nov 2009, 9:55 am

Ja mooi Petra, ik wilde eigenlijk ook de 12.000 hebben, maar ze hadden ze destijds niet op voorraad ben ik voor de 10.000 gegaan (ook mooi hoor) maar het paarsachtige was n?t iets mooier geweest 8)
Dus doen, enne koop aub de ECHTE pilot, want als ik lees wat voor ellende je kunt hebben met de neppers.. :?
Je moet er toch niet aan denken dat je in het donker met de kids op stap bent....en plots valt de xenon uit :bang:

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » zo 01 nov 2009, 6:54 pm

Denk er wel aan dat dat paarse erg opvalt (ik bedoel bij de mannen in blauw h?)
Ik heb 8000k erin is wit.

Hoe erg dof zijn je koplampen?
Haal anders eens de kappen er af en maak die dan goed schoon aan de binnen kant. Scheeld gegarandeerd al een heel groot stuk.

en je moet idd de hb3 hebben
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

PumaPetra

Bericht door PumaPetra » ma 02 nov 2009, 10:11 am

pumamartin schreef:Denk er wel aan dat dat paarse erg opvalt (ik bedoel bij de mannen in blauw h?)
Is t verboden dan? Want opvallen is verder geen probleem, want m'n wilde haren ben ik wel kwijt hoor....haha

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » ma 02 nov 2009, 11:02 am

Ja, alles boven de 8000 (dus meer paars dan blauw-wit) is in principe APK-afkeur! Als je safe wilt gaan, koop dat Pilot 6000 (wit) of 8000 (wit met blauwe tint, hoe vaag wil je 't hebben... :wink: )
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

Pumarlene

Bericht door Pumarlene » ma 02 nov 2009, 5:15 pm

Otto schreef:Ja, alles boven de 8000 (dus meer paars dan blauw-wit) is in principe APK-afkeur! Als je safe wilt gaan, koop dat Pilot 6000 (wit) of 8000 (wit met blauwe tint, hoe vaag wil je 't hebben... :wink: )
Nouja, volgens Brezan, de officiele Pilot-dealer in Nederland, mogen alle kleuren 8) ...

PumaPetra

Bericht door PumaPetra » ma 02 nov 2009, 5:32 pm

APK afkeur of verboden?

APK is geen probleem, diezelfde gaat t evt voor me inbouwen en rijdt zelf ook met blauwe lampjes rond...

Het is zo vaag allemaal op internet, iedereen spreekt elkaar tegen :?

Maar een boete wil ik niet riskeren, wat een gedoe eigenlijk over de kleurtjes, het gaat er toch om dat je kan zien en gezien wordt?

Nog even verder spitten dus... :?

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » di 03 nov 2009, 9:30 am

Pumarlene schreef:
Nouja, volgens Brezan, de officiele Pilot-dealer in Nederland, mogen alle kleuren 8) ...

maar dat is dus niet zo!
check de wegenverkeerswet. Je lichten moeten wit of van oude auto's geel uitstralen. xenon heeft uiteraard verschillende kleuren en mag ook, maar niet te veel afwijken van het wit. dus lichte blauwe of lichte groene of lichte paarse tint mag..maar niet meer zeg maar. dus boven de 8000k riskeer je een boete! tuurlijk gaat het er om dat je dat gezien wordt, maar dan zou je zeggen dat mijn neon ook mag. zie je me toch ook. het gaat om het principe dat iedereen dezelfde lampen moet hebben omdat het anders afleidt op de weg en er ongelukken kunnen gebeuren.
dus vandaar geen kermislichtjes :wink:

PumaPetra

Bericht door PumaPetra » di 03 nov 2009, 9:35 am

Ok? thanx! Duidelijk!

Welke is dan licht paars die wel kan?
Met 8000 is t toch wit/ietsie blauw?
Kan lichtpaars dan wel zonder hoger te gaan dan 8000?

crz

Bericht door crz » di 03 nov 2009, 9:56 am

Je riskeert sowieso een boete als je xenon in je Puma hebt. Het mag sinds geloof ik 1 mei niet meer. Heeft er mee te maken dat koplampen een bepaalde code moeten hebben die aangeeft of er xenon in mag worden gebouwd of niet, in verband met verstrooiing van het licht.

Dus het is eigenlijk sowieso op eigen risico. Ik zorg er gewoon voor dat ik niet onnodig met mijn xenon aan rijd.

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » di 03 nov 2009, 10:12 am

crz schreef:Je riskeert sowieso een boete als je xenon in je Puma hebt. Het mag sinds geloof ik 1 mei niet meer. Heeft er mee te maken dat koplampen een bepaalde code moeten hebben die aangeeft of er xenon in mag worden gebouwd of niet, in verband met verstrooiing van het licht.

Dus het is eigenlijk sowieso op eigen risico. Ik zorg er gewoon voor dat ik niet onnodig met mijn xenon aan rijd.
ik heb mijn xenon altijd aan. vind ik veel veiliger. en bovendien geldt deze regel niet voor auto's voor 1/1.. nog wat. robert weet dat beter. en ik ben ff te lui om het op te zoeken.
laatst controle gehad bij grote politiecontrole, niets geen gezeik over de xenon.
en als ik ooit een bekeuring ervoor krijg, vecht ik hem zeker aan. wat is veiliger? xenonlampen waarmee ik 10x meer zie dan hallogeenlampen?

crz

Bericht door crz » di 03 nov 2009, 11:44 am

En die regel is dus veranderd.

Ben het wat betreft de puma met je eens, maar vind er wel iets voor te zeggen. Soms kom je van die sjonnie-golfjes tegen met sjanghaixenon dat evenveel licht afgeeft als een bouwlamp.

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » di 03 nov 2009, 11:53 am

crz schreef:En die regel is dus veranderd.
dan mag jij die veranderde regel eens laten zien waar die staat. dan laat ik de echte daarna zien. niet alles geloven wat erop internet staat.

cyberbootje

Bericht door cyberbootje » di 03 nov 2009, 12:08 pm

R.A.T. RACING schreef: dan mag jij die veranderde regel eens laten zien waar die staat. dan laat ik de echte daarna zien. niet alles geloven wat erop internet staat.
Dus mocht ik er ooit 12k in doen ipv 10k dan ist geen punt?
Ben voor 10k gegaan voor het geval het toch niet mocht, das iig iets minder zichtbaar die paarse gloed...

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » di 03 nov 2009, 12:18 pm

cyberbootje schreef:
Dus mocht ik er ooit 12k in doen ipv 10k dan ist geen punt?
Ben voor 10k gegaan voor het geval het toch niet mocht, das iig iets minder zichtbaar die paarse gloed...
nee dat is weer een andere regel ik bedoel hier op dat xenon wel of niet mag in een puma. 12k mag niet wegens de kleur van het licht 10k is al een twijfel geval of ze er echt op letten of scheel kijken

Plaats reactie