Vervangen ABS-sensor achter

Hierin alles posten met betrekking tot het rem-systeem van de Puma

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Vervangen ABS-sensor achter

Bericht door Otto » di 01 mei 2007, 7:12 pm

Omdat m'n achterrem nog wel eens blijft hangen, vandaag even de remtrommel eraf getrokken en schoongemaakt enzo. Het zaakje weer in elkaar gezet, en oranje lampjes op het dashboard: ABS en Tractiecontrol. Draaide overigens 1 van de 4 bouten af :oops: :mrangry:

Bij de garage de computer uit laten lezen, blijkt de sensor storing te geven. Het kan zowel de sensor of de getande signaalring zijn. Inclusief het verwijderen van de afgedraaide bout, kost het repareren/vervangen van dit geintje plusminus 300 euro! :shock:

Een afgedraaide bout verwijderen lukt wel. Die sensor is zegmaar de hele unit, dus beide sensoren met bijbehorende kabels. Lijkt eitje om te vervangen. Heeft iemand ervaring met dit soort klussen?
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

Clawz

Bericht door Clawz » di 01 mei 2007, 7:57 pm

Die sensoren verroesten en worden vuil. Zodra je ze dus een keer los maakt vallen ze vaak uit elkaar -> lampjes.
Ik heb ze zelf nog nooit vervangen, maar ik hoor regelmatig dat het wel meevalt om ze te vervangen. Dus leef je uit zou ik zeggen, en als het niet werkt zet je het wiel weer erop en rij je naar de garage :P

hansie

Bericht door hansie » wo 02 mei 2007, 5:26 am

Ik heb zelf nog geen ervaringen met ABS-sensoren vervaangen, maar lijkt me een redelijke recht-toe-recht-aan klus. Eventueel even het werkplaatshandboek erbij raadplegen.

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » do 03 mei 2007, 8:30 am

Ik neem trouwens aan dat de ABS-sensor dezelfde sensor is die de Tractiecontrole doet? Allebei de lampjes branden namelijk.
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

Clawz

Bericht door Clawz » do 03 mei 2007, 12:50 pm

De tractioncontrol gebruikt de ABS sensoren ja, dus als een sensor kapot is is je tractioncontrol uit.

Je kan met die lampjes aan wel nog remmen, maar je ABS doet het niet, dus niet panisch op de rem stompen aub! :)

De tractioncontrol op de Puma is toch een chocolade theepot; hij werkt alleen bij <12mph als ik me niet vergis, en ook alleen maar als 1 wiel spint (bijvoorbeeld 1 wiel in het gras, de rest asfalt). Als beide wielen spinnen doet ie niets, als je harder dan 12 mph gaat doet ie niets, etc...

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » di 08 mei 2007, 10:07 pm

Heb de sensor uiteindelijk toch bij de garage laten vervangen, i.v.m. eventueel resetten van de computer. Relatief dure ingreep, dik 200 euro lichter. Daarvoor werd de auto gerepareerd, en kreeg ik een compliment van de monteur: 'per jaar hebben we twee keer zo'n auto in onderhoud, maar die van jou is wel heel mooi onderhouden' :wink:

Maargoed, de Puma is weer in orde.
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

hansie

Bericht door hansie » wo 09 mei 2007, 6:45 am

Heel goed. En nu maar weer hopen op de nodige probleemloze kilometers.

Plaats reactie