Fanatieke motorrijder stelt zich voor . . . want heeft een Puma

Ben je nieuw op ons forum? Stel jezelf eens voor en laat alle members weten wie je bent. Foto's van je Puma kun je plaatsen in "Show your car".

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
Jeroen1969
Puma Newbie
Puma Newbie

Fanatieke motorrijder stelt zich voor . . . want heeft een Puma

Bericht door Jeroen1969 » di 09 jan 2018, 9:21 pm

FF voorstellen: Jeroen van den Berg, bijna 49 jaar, 28 jaar samen met Karin die in december Sarah is geworden, 25 jaar getrouwd aanstaande mei, 2 kinderen (dochter 22, zoon 20).

Eerste Ford ervaring was meteen na het behalen van het rijbewijs, de Ford Sierra van mijn moeder, een diesel. Mijn vader reed een prachtig blauw exemplaar op benzine (beetje gekke verdeling, hij reed de meeste kilometers, later voor mijn studie gebruikte ik de diesel veel, kwam het met de kilometers ook weer goed). Zelf kocht ik dus later ook een Ford Sierra, een donkerblauwe 2.0i DOHC. Heb deze 12 jaar gehad tot die door een stel dronken scooterrijders total loss was gereden. Die
dronken gasten kwamen met de schrik en alleen maar schade aan de scooters vrij. Vervolgens de Sierra vervangen door een grijze 2.0i DOHC die ik helaas zelf binnen 14 dagen total loss reed…. Ik keek naar een auto op de uitvoeger die ineens stil ging staan, toen ik voor me keek zag ik te laat dat het hele spul daar ook al stil stond…
Deze Sierra heb ik vervangen door weer een grijze 2.0i DOHC. Later is deze ingeruild voor een Ford Mondeo, ook al een 2 liter, een Platina versie. 6 jaar geleden heb ik mijn motor rijbewijs gehaald en sindsdien rij ik per motor naar het werk. Mijn vrouw heeft 12 jaar geleden haar motor rijbewijs gehaald, we gaan samen regelmatig ook toertjes doen, ook in Motor Forum club verband.

De Mondeo heb ik 2 jaar geleden afgestaan aan zoonlief, heb 2 jaar dus geen auto op mijn naam gehad. Ben al die 6 jaar ook met sneeuw en ijzel naar het werk gegaan op de motor. Maar de code rood sneeuwdagen van het afgelopen jaar waren wel de laatste zet: het is gewoon niet verstandig om op dat soort dagen per motor naar het werk te gaan….
Afbeelding

Dus 14 dagen geleden ongeveer ben ik een zoektocht gestart naar een betaalbare auto. Omdat er voor mij absoluut geen snellere manier bestaat om op het werk te komen dan per motor (ik ben gezagvoerder Boeing 737 bij KLM, de motor kan ik
pal voor de ingang van het Bemanningencentrum (BMC) parkeren, meestal onder dak en ook nog eens gratis…. een auto moet op de personeelsparkeerplaats en dan moet je per bus naar het BMC…en dan heb ik het maar niet over de files waar ik de motor tussendoor kan wurmen), zal een auto niet heel veel door mij worden benut. Dus wilde ik eigenlijk slagen voor onder de €4.000,-.

Om mij heen mensen met verstand van auto’s om advies gevraagd. Die raden mij een Seat Ibiza, een Peugeot 207 of een Skoda Citigo aan.
Enfin, ik dus zoeken op dat wereldwijde web. Vond er wel de nodige met de nodige kilometers. Maar werd niet bepaald warm van die dingen….

Enfin, toen dacht ik eens naar Ford Focusjes en Fiestaatjes te gaan kijken. Eerst op Marktplaats. Toen op Speurdersnet. En toen ik bij Autotrack kwam, zag ik in het modellen keuze menu de Puma verschijnen! Dat heb ik altijd een ontzettende leuke auto gevonden. Een soort “te heet gewassen” Ford Sierra.

Er stonden er toen 5 te koop, mijn oog viel op de duurste van het stel omdat die een ongelofelijk lage kilometerstand had. 48.400 km. De tekst klonk ook veelbelovend: 1e eigenaar! Dus die meneer opgebeld.
Bleek de auto van zijn vrouw die de afgelopen jaren niet tot nauwelijks gereden had omdat haar zicht achteruit gaat. Ze kan de
borden niet meer lezen…De knoop was bij hun afgelopen december (2017) doorgehakt, de auto moest worden verkocht. Altijd keurig bij Ford dealers in onderhoud geweest, meneer had alle facturen nog bewaard. De eerste twee jaar had de Puma onder een carport geschuild, daarna verhuisde de Puma naar een parkeergarage bij een appartementen complex. Na ongeveer 7 jaar
verhuisde de Puma naar een andere parkeergarage. Omdat mijn vrouw de volgende dag moest werken, meteen gevraagd of het schikte dat we meteen kwamen kijken. Dat schikte. Mijn vrouw en zoon allebei mee (dochter is het huis uit). Het eerste dat mijn zoon zei: “Hij ruikt als die Sierra’s van je!). Hij zat ook als die Sierra’s van me.
Starten ging even moeizaam, de laatste 4 jaar had de auto nog geen 400 km gereden…. Meneer had een massa onderbreker op de accu laten zetten, maar dat voorkomt toch niet 100% het ontladen, de laatste volle lading was van de onderhoudsbeurt afgelopen november (waarbij 2 banden waren vervangen). Die massa onderbreker gaat er overigens rap weer af, die dingen worden ongelofelijk heet. Maar uiteindelijk startte de Puma. Ff een rondje door de parkeergarage. Maar ik was
eigenlijk al verliefd… Toen vrouwlief achter het stuur. Die was ook meteen verkocht. Auto geparkeerd en op de rug er naast gaan liggen om te kijken hoe de dame er van onder uit zag (de Puma wel te verstaan...).
Onvoorstelbaar hoe netjes die auto er uit ziet.

Afgesproken dat ik de auto de volgende dag zou halen voor een aankoopkeuring. Mijn lokale Ford dealer gebeld en die had direct na de pauze wel even tijd. “Firma Roest komt meestal wel langs bij die Pumaatjes, we hebben er hier een paar in het onderhoud gehad die allemaal door de roest geveld zijn. Maar dat wil niet persé zeggen dat deze daar ook last van heeft gehad.”. De meneer die de verkoop van de Puma voor zijn vrouw deed was goed van vertrouwen, ik kon gewoon de Puma mee krijgen. Op naar de Ford garage. Ik zal dat koppie van die monteur niet gauw vergeten. “Ik denk dat je hier de allerbeste Puma van heel Nederland ziet. Ongelofelijk, dat apparaat is bijna nooit buiten geweest.” En dat klopt.

Enfin, alles werd uitvoerig nagekeken. Meneer de verkoper had mij een Excel bestandje gemaild met alle onderhoud data en werkzaamheden. De distributieriem was bijna 8 jaar geleden vervangen, niet vanwege de kilometerstand, maar vanwege de leeftijd. Volgens onderhoudsschema moet die riem eens per 5 jaar vervangen…zou toch erg jammer zijn als die zou knappen omdat het rubber is doorgescheurd… De voorbanden hadden maar 21.000 km slijtage, maar hadden daar wel 15 jaar over
gedaan… die waren behoorlijk uitgedroogd, linksvoor zat er dan ook 1 scheur in die voorbij APK norm ging… De buitenmantel van de achterdemper is het enige aan de Puma die van roest te lijden heeft gehad. Kan echter nog wel een poosje door.

Kortom, ik zou gek zijn als ik deze auto zou laten lopen. Meneer vroeg €3.000,-. Met de vrouw overlegd. We gingen €2.500,- bieden omdat we die distributieriem en de banden meteen wilden vervangen. Dat deed de lieve mensen wel wat pijn, maar er was ook begrip. Uiteindelijk werd de deal afgehamerd op €2625,-

Heden (9 januari 2018) staat de Puma bij de dealer, de distributie riem wordt sowieso vervangen, net als de set voorbanden (achter zijn van oktober 2016 en hebben wel een dikke 200 km gereden sindsdien..), de Ford 6000 radio wordt vervangen door een Pioneer die middels USB en BlueTooth te koppelen is aan mijn iPhone (Flitsmeister...). Omdat de distributie riem al bijna 8 jaar oud is, heb ik nog maar relatief weinig met de Puma kunnen rijden, vanaf morgen komt daar verandering in, dan gaat de Puma vanaf het oppikken bij de garage meteen door naar Schiphol.

Ik heb me ook aangemeld voor de Facebook groep, ik begreep dat het Forum op dit moment iets minder leeft onder de leden. Voor mij wel een fijne bron van informatie waar ik flink doorheen ga struinen. Foto's van de Puma zet ik in de sectie die daar voor bedoeld is.

Wellicht treffen we elkaar ooit eens op een meeting??

pumamartin
Puma Addict
Puma Addict
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Contacteer:

Re: Fanatieke motorrijder stelt zich voor . . . want heeft een Puma

Bericht door pumamartin » wo 10 jan 2018, 4:19 pm

Jeroen, welkom op ons forum.
Mooi voorstel verhaal :wink:
En een pareltje dat je gevonden heb :party:
Zo weinig km, geen roest, eerste eigenaar....... 8)

En wellicht tot bij een van onze :fordpuma: meetings of tourtochten
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Axel!
Puma Newbie
Puma Newbie

Re: Fanatieke motorrijder stelt zich voor . . . want heeft een Puma

Bericht door Axel! » za 03 mar 2018, 11:57 am

Erg mooi verhaal Jeroen, welkom!
Leuke zoektocht en een uniek exemplaar heb je gevonden.

Begrijpelijk na het weinig ermee rijden dat het e.e.a. vervangen en nagekeken moet worden.
Maar zoals ik je verhaal lees, komt dat helemaal goed.

Veel plezier!

Plaats reactie