koppeling vervangen

Plaats hier je vragen en opmerkingen over onderhoud en reparaties aan je Puma

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
dlowoner

koppeling vervangen

Bericht door dlowoner » ma 02 mar 2015, 5:37 pm

ik heb de koppeling er bijna uitleggen van me puma.
nou was ik opzoek na een "How To" voor het vervangen van de koppeling maar die kan ik nergens vinden.
zou iemand ons mssn uit kunnen leggen hoe dit precies moet?
volgens mij moeten de aandrijfassen dan ook los gemaakt worden toch?? hoe moet dat dan trouwens???
ik hoop dat iemand me kan helpen met de "how to"
zo niet.. dan mag dit bericht wel weg

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 807
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: koppeling vervangen

Bericht door pumamartin » ma 02 mar 2015, 6:02 pm

Ik heb je post uit how to hier naar toe verplaatst.
Het is immers geen uitleg hoe de koppeling te vervangen maar een vraag hoe dit te doen.

er zitten een paar Pumadrivers op het forum die je zeker verder helpen kunnen.
Harry en Sjoerd bijvoorbeeld :!:
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

dlowoner

Re: koppeling vervangen

Bericht door dlowoner » do 05 mar 2015, 7:15 pm

ok ik heb de auto ff op de brug gehad en wat blijkt nou... de koppeling is nog wel goed maar er is 1 of andere kering lek waardoor er olie op de koppeling komt en vandaar dat die slipt.
bij mijn weten moet dus nog steeds de bak eronder weg en dus ook moet de aandrijfas los aan die kant.
heeft iemand hier ervaring mee????
ik heb zelf een brug en kan t zelf wel fixen maar ik begrijp deze aandrijfassen niet.. kan iemand me daar nog mee helpen om uit te leggen hoe die gedemonteerd kunnen worden zonder de boel te slopen??
hoe die los moet aan de kant van het wiel lukt me wel maar die kant van de bak lukte me niet
bvd

dlowoner

Re: koppeling vervangen

Bericht door dlowoner » di 10 mar 2015, 5:44 pm

ok ik ben er uit zonder hulp van hier want werd niet echt gereageerd dus ik zal maar ff vertellen hoe ik het gedaan heb
om te beginnen is het probleem ook bekend.
de remvloeistof lekte weg kwam ik later achter, nou is het zo dat deze koppeling hydrolisch is en die gebruikt dezelfde olie in het potje van je rem.. dus als je remvloeistof bijna op is dan lukt het je ook niet meer je koppeling in te drukken.. .

de lekkage zit em dus ergens binnenin de bak en ipv onderdelen daarin te vervangen had ik nog een andere bak leggen die ik er in ga zetten

waar ik achter ben gekomen als je de versnellingsbak los haalt dat het blok zelf nog maar op 1 ophangpunt leunt.. hoe sterk dit precies is weet ik niet maar het is van aluminium en dat zal eerder breken dan buigen dus ik heb een buis bovenlangs het motorblok geplaatst op 2 stevige stukken ter ondersteuning en heb de ophangpunten hieraan bevestigt zodat het blok blijft hangen.

de aandrijfassen blijk je aan de versnellingsbakzijde gewoon eruit kunnen trekken.. ik dacht eerst dat die vast zaten maar die zitten er gewoon los in.

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 807
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: koppeling vervangen

Bericht door pumamartin » di 10 mar 2015, 5:50 pm

idd jammer dat er niemand gereageerd heeft van de mannen die er verstand van hebben.
Dat van de remvloeistof wist ik wel overigens.

Goed dat je het probleem zelf opgelost hebt, maar hopelijk reageert er toch noch iemand. Heb je misschien toch nog iets aan.
Moeten ze wel niet nog veel langer op zich laten wachten hè :shock:

Probleem is dat er steeds minder leden actief op het forum zijn. Probleem dat je tegenwoordig op heel veel fora ziet.
Facebook is de grote boosdoener helaas.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

satyrs

Re: koppeling vervangen

Bericht door satyrs » do 12 mar 2015, 10:48 pm

volgorde van werken:

auto laag.
-accu uitbouwen
-luchtfilterbehuizing uitbouwen.
-bovenste bak bouten losmaken
-koppelings slang demonteren en afdoppen

auto half hoog.
-wielen beide zijde uitbouwen
-aandrijfasbout losnemen
-fuseekogels beide zijde losmaken.
-assen uit fuseestukken halen

auto hoog.
-lange aandrijfas losnemen bij glijlager 2 moertjes uit me hoofd
-aandrijfassen uit bak trekken. (let op kan zwaar gaan. horen er "gewoon uit te trekken zijn") bak olie zal uit de gaten lekken. let op gaat 2.8L bak olie in totaal
-nu alle bakbouten verder losnemen op 1 makkelijk toegankelijk vast laten zitten

een poot plaatsen met een houtblok onder carter.
met een trap naar boven klimmen en bak steun bouten losmaken.
auto iets hoger zetten op brug zodat blok iets kantelt.
laatste bout eruit draaien en bakkie vangen.

that's it.

LET OP IS GEEN BEGINNERS KLUS. alles is toch aardig krap onder een puma. ik zelf geef deze klus een 7.5/10 moeilijkheidsgraad. en ik ben zelf technisch specialist.

succes met de reperatie

dlowoner

Re: koppeling vervangen

Bericht door dlowoner » za 14 mar 2015, 3:35 pm

hmmm geen beginnersklus??? dit was voor mij de eerste x dat ik de bak vervangen heb van een auto, natuurlijk demonteer ik af en toe wel es een auto maar dat is een stuk makkelijker.. nu moet alles heel blijven en weer in mekaar gezet worden en daar zat ik soms wel wat mee te stoeien.
mede doordat je het blok moet laten hangen om de versnellingsbak er uit en er weer in te zetten en ik wist niet of dit de bedoeling was.. of dit uberhaupt wel sterk genoeg was want het blok weegt nog wel wat en die zit dat nog maar vast aan 1 ophangpunt, en dat ophangpunt is ook nog eens van aluminium.... ijzer zou gaan buigen maar aluminium buigt niet.. dat knapt meteen.. en dat is nogal een eng gevoel als je als amateur onder dat blok staat te werken..
maar ik heb em daarom voor de zekerheid maar geborgd dat als de motorsteun het niet zou houden dat ik het blok niet op me kop zou krijgen.

wat satyrs zegt:
"lange aandrijfas losnemen bij glijlager 2 moertjes uit me hoofd"
dat klopt idd.. bij mij was 1 moer die rond was dus die kreeg ik niet meer los dus ik heb de glijlager beetje omgetikt en toen werkte het ook.

en mssn wel een handig stuk gereedschap wat je kan gebruiken (buiten een brug om) is een versnellingsbakkrik... die heb ik nog niet en ik moest het zonder doen maar daz een gepruts om nix

thx voor de goede uitleg/beschrijving

Plaats reactie