Koppeling vernieuwd!

Plaats hier je vragen en opmerkingen over onderhoud en reparaties aan je Puma

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

TopGear

Koppeling vernieuwd!

Bericht door TopGear » za 14 mar 2009, 6:18 pm

Wil je zien hoe een versleten koppeling eruit ziet, en een nieuwe? Ik stond er wel van te kijken, maar ik keek dan ook voor het eerst in het hart van m'n Puma.

Dit is een nieuwe:

Afbeelding

En zo ziet hij eruit als hij een zo goed als "op" is

Afbeelding

Zoek de verschillen!

Nog even wat fotootjes.

M'n Puma vlak voor de open hartoperatie

Afbeelding

Wiel weg....

Afbeelding

Getting there...

Afbeelding

Open hart...

Afbeelding

En hier komt dan de nieuwe koppeling in...

Afbeelding

Verder? Gezellig staan kletsen over de Puma en de club, waar ik m'n neus helaas nog altijd niet heb kunnen laten zien. Te druk, 25/3 is m'n vrouw jarig, 5 april te ver weg (bovendien ben ik geen racemonster), maar ooit zal ik de andere Puma's ook bewonderen, echt.

De meeste tijd bij zo'n koppeling gaat dus zitten in het openmaken van de motor etc. Komt nogal wat kennis en materiaal wat bij kijken, never een klusje dat ik ooit zelf zou kunnen, dat is zeker.

Maar het was mooi weer en relaxed in R.A.T.'s werkplaats, die meteen even de algemene staat van m'n Puma gechecked heeft. Die was onlangs APK goedgekeurd, maar nu is hij R.A.T. betergekeurd 8). Er is echt helemaal niets mis met dat ding, z?ker niet nadat - echt een geluk bij een ongeluk - de totaal poreus geworden kachelkraan brak. Eind van de middag nog even een nieuwe gehaald bij de lokale Ford dealer, ge?nstalleerd en weg?

Nee, bijna - Robert had nog een grill liggen, bedacht hij zich toen ik liet vallen dat ik net achter het net gevist had op Marktplaats om mijn kapotte grill te vervangen. Dus even naar z'n huis, v??l te kort z'n Puma gezien (in de garage), maar ook hij had eindelijk weekend en ik moest nog retour Hilversum.

Toch heeft hij nog even netjes de grill voor me uitgewisseld, dus m'n Puma wordt netter en netter - eigenlijk heb ik nog een nieuwe voorbumper nodig (zwarte deel onder de grill), want de vorige eigenaar had toch iets meer contact met dat ding gemaakt dan ik - verblind - bij aanschaf ooit gezien heb.

Het enige waarmee ik - naast goed kijken en opletten - m'n tijd beter had kunnen besteden is het poetsen van m'n velgen! Wereldkans daarvoor gewoon laten liggen, echt stom, maar goed.

Bij deze: nogmaals erg veel dank, het was relaxed, leerzaam en gezellig, en zolang R.A.T. er tijd voor vrij kan en wil maken kan ik het iedere Pumadriver aanraden. Dames en heren, m'n Puma VLOOG weer op de weg naar huis. En de file stond in de tegenrichting, dus ik heb me zon'vijf kwartier lang kostelijk vermaakt 8) 8) 8)

TopGear
Laatst gewijzigd door TopGear op do 26 mar 2009, 8:46 pm, 5 keer totaal gewijzigd.

Sjoerd102
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 5:47 pm
Locatie: Zjwame (Swalmen)
Contacteer:

Bericht door Sjoerd102 » za 14 mar 2009, 6:23 pm

Leuk verslagje.

En wat 5 april betreft. We zijn allemaal geen racemonsters. Althans volgens mij heeft bijna niemand een racelicentie.
Het is gewoon een leuke meeting op een historische locatie. En gelijk een kans om kennis te maken met onze europese puma fanatics.
Laot gaon dae wage!


Afbeelding

De hierboven vermeldde tekst staat onder voorbehoud van tiebvoudten en vergissingen.
De auteur verwijst tevens naar de vrijheid van meningsuiting.

TopGear

Bericht door TopGear » za 14 mar 2009, 7:50 pm

Sjoerd102 schreef: Leuk verslagje.
Verslagje? Het lijkt wel een opstel :wink:
En wat 5 april betreft. We zijn allemaal geen racemonsters. Althans volgens mij heeft bijna niemand een racelicentie. Het is gewoon een leuke meeting op een historische locatie. En gelijk een kans om kennis te maken met onze europese puma fanatics.

Ok, houd ik in gedachten. Lijkt me ook super om daar eens rond te rijden moet ik bekennen.
Maar 5 april, dat wordt 'm echt niet :( Maybe next time! 8)

TopGear
Laatst gewijzigd door TopGear op do 26 mar 2009, 8:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » za 14 mar 2009, 8:08 pm

van mij mag dit wel in onderhoud en reparaties hoor..dus ff verplaatst :wink: het is idd geen project :wink:
maar leuk om te lezen en te zien hoe dit werkt!! En fijn dat ratje je weer heeft kunnen helpen!

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » za 14 mar 2009, 8:23 pm

en nu gas erop de 125 paardjes kunnen weer overgezet worden op de weg

TopGear

Bericht door TopGear » za 14 mar 2009, 9:51 pm

R.A.T. RACING schreef:en nu gas erop de 125 paardjes kunnen weer overgezet worden op de weg
En een volgende keer m?n velgen poetsen! :twisted:

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » za 14 mar 2009, 9:53 pm

nee gewoon andere kopen je wilde toch van de racing puma :twisted:

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Bericht door Harry » za 14 mar 2009, 10:34 pm

Tja zoals ik al vaker zei, niet lang helle R.A.T bellen.
@ Topgear fijn te horen dat katje weer snort als vanouds, maar je bent ook geweest bij een puma specialist.
En je hebt de droge paat koppeling gezien haha ik bedenk net zo heb ik er honderden gemonteerd (wel op volvo motors in de fabriek) :oops:
Afbeelding

WB Motorsport

Bericht door WB Motorsport » zo 15 mar 2009, 8:32 am

Op de site van Pumaspeed zijn versterkte koppelingen te koop. Volgens mij, als je dan toch de koppeling vervangt, een veel betere aankoop dan een originele. De Puma van mijn broer en mijn twee Puma's hebben een versterkte koppeling en die slipt gewoon nooit meer! Op straat is dat misschien niet zo belangrijk maar op circuit des te meer. De voering van de plaat is dubbel zo breed dan die van de originele.

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » zo 15 mar 2009, 9:38 am

dit ging gewoon over een straat auto die waarschijnlijk niet op circuit komt deze was gewoon versleten
maar heb je toevallig foto's bij de hand van die platen wil het verschil wel eens zien heb de orginele wel altijd zo klein gevonden

TopGear

Bericht door TopGear » zo 15 mar 2009, 12:37 pm

R.A.T. RACING schreef:nee gewoon andere kopen je wilde toch van de racing puma :twisted:
Ja, goed punt. Maar meer iets voor later, of als ik om een of andere reden veel schade aan m'n klaverbladvelgen heb. Of natuurlijk een onweerstaanbare aanbieding tegenkom. Het wordt snel kostbaar, immers, grotere velgen, grotere banden.... Ik ga eerst maar eens lekker aan die velgen poetsen, wat ik al bij jou had moeten doen :roll:

TopGear
Laatst gewijzigd door TopGear op do 26 mar 2009, 8:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

WB Motorsport

Bericht door WB Motorsport » zo 15 mar 2009, 10:04 pm

Ik krijg die foto niet gepost, ik kan er wel foto's van meebrengen naar Assen als je wil.

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » ma 16 mar 2009, 4:57 pm

is dat die 220 mm koppeling?

WB Motorsport

Bericht door WB Motorsport » ma 16 mar 2009, 7:08 pm

Ja, maar in m'n racepuma ging de plaat na ongeveer 6 uur Zolder stuk. De voering was er aan de drukgroepzijde volledig afgebroken. Een productiefoutje denken ze. Nu hebben ze bij Pumaspeed een speciale plaat voor me gemaakt met een zeer harde groene voering. Die doet het prima en is me onder garantie toegestuurd! Op de straatpuma's hebben we daar geen problemen mee.

wesley

Bericht door wesley » do 09 apr 2009, 6:54 pm

WB Motorsport schreef:Ik krijg die foto niet gepost, ik kan er wel foto's van meebrengen naar Assen als je wil.
Welke :P??????

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Kan iemand mij ook vertellen hoe ik simpel kan zien, horen of voelen of de plaat daadwerkelijk is versleten?
Hoorde wel iets van in z'n 5 zetten en kijken of je rijd??? of is dit niet zo?

Plaats reactie