Multiriem?

Plaats hier je vragen en opmerkingen over onderhoud en reparaties aan je Puma

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
TopGear

Multiriem?

Bericht door TopGear » za 15 mar 2008, 7:22 pm

Hi all,

ik lees in de FAQ dat als je Puma zo'n 10 jaar oud is je meteen maar de multiriem moet vervangen als de distributieriem gedaan wordt. V??r aanschaf van mijn Puma (een dag of 10 terug) heb ik wel gevraagd hoe het met de distributieriem zat, maar wist niet van de multiriem...

Nu heb ik 'm gekocht bij de Ford dealer. Hij is van december 1997 en had nog geen 85000km op de teller. Distributieriem is nu idd gedaan. Als gezegd bij de dealer, dus ik neem aan dat het ook helemaal goed gedaan is. Maar ik neem niet aan dat ze ook die multiriem gedaan hebben...

Wat doet de multiriem precies, en is de slijtage ook afhankelijk van de leeftijd of vooral van de kilometerstand? Als het echt heel belangrijk is dan wil ik er natuurlijk wel in investeren - ik heb 'm nog maar net immers - maar als het op een volgende distributieriem kan wachten scheelt dat weer een paar honderd euro :?

Zal de garage maandag eens bellen hoe dat zit, en hoe zij er tegenaan kijken. Ik vind het wel tamelijk stom als het niet direct gebeurd is, als die motor toch open is? Voor een paar tientjes zou het gepiept zijn! Ik heb overigens 6 maanden BOVAG garantie bij de koop, maar ik neem niet aan dat dit soort onderhoudsdingen daaronder valt?

TopGear

Re: Multiriem?

Bericht door TopGear » ma 17 mar 2008, 9:29 am

Nou, ik heb de garage inmiddels gesproken, ze hadden de multiriem bekeken en gevonden dat hij er nog prima uitzag, ik hoef me er geen zorgen over te maken. Tja. Het is een Ford garage en hij heeft een prima reputatie, dus ik ga er maar van uit dat het ok is.

Maar toch: waar krijg ik last van als het NIET ok is, waar zou ik dat aan merken? Ik heb er wel baat bij dat ik eventuele technische problemen binnen een half jaar boven water krijg... En ik weet nog steeds niet wat een multiriem allemaal doet :?

TopGear

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Bericht door Harry » ma 17 mar 2008, 6:10 pm

Een multiriem drijft aan de waterpomp, dynamo, airco en de stuurbekrachtigingpomp.
Afbeelding

TopGear

Bericht door TopGear » ma 17 mar 2008, 6:50 pm

Harry schreef:Een multiriem drijft aan de waterpomp, dynamo, airco en de stuurbekrachtigingpomp.
Ah, die term "multi" is dus niet bepaald voor niets gekozen, thanx!

Weet iemand of het aannemelijk is dat een garage beoordeelt dat de betreffende multiriem nog wel een paar jaar meekan? Of is zo'n riem wegens corrosie of wat dan ook *sowieso* na 10 jaar aan vervanging toe? Het lijkt net of ik m'n garage niet vertrouw inmiddels. Dat is niet zo, ik heb daar geen reden toe. Maar ik vind het wel gek dat die riem niet meteen in ??n moeite door vervangen is als de motor toch open ligt.

Dus blijft de vraag waar ik het als eerste aan zou moeten merken als het ding slipt of slap is of wat dan ook. De airco en stuurbekrachtiging werken normaal voorzover ik in kan schatten (heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal). Hoe een waterpomp en dynamo het doen, geen idee... Dat check je volgens mij ook niet zo snel, wel?

Vandaag na m'n werk weer even een overdreven omweg gemaakt trouwens. Heerlijk! 8)

TopGear

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » ma 17 mar 2008, 8:41 pm

voor de multiriem staat geen vaste vervangings termijn hij is makkelijk op het oog te controleren en vervangen. het kan op korte termijn geen ernstige schade aan de motor aanrichten als hij knapt(tenzij hij tussen de distributieriem terecht komt wat wel eens voorkomt waardoor hij verspringt :? )
mocht hij versleten zijn gaat hij vaak eerst slippen wat een piepent geluid geeft net als eerst de vsnaar (multiriem is de vervanger van de vsnaar multiriem is een afkorting van multivriem :wink: )als hij breekt het eerste wat je dan merkt is dat je geen stuurbekrachtiging meer hebt en dat het accu lampje aangaat omdat de dynamo niet meer bij laad

TopGear

Bericht door TopGear » ma 17 mar 2008, 8:47 pm

R.A.T. RACING schreef:voor de multiriem staat geen vaste vervangings termijn hij is makkelijk op het oog te controleren en vervangen. het kan op korte termijn geen ernstige schade aan de motor aanrichten als hij knapt(tenzij hij tussen de distributieriem terecht komt wat wel eens voorkomt waardoor hij verspringt :? )
mocht hij versleten zijn gaat hij vaak eerst slippen wat een piepent geluid geeft net als eerst de vsnaar (multiriem is de vervanger van de vsnaar multiriem is een afkorting van multivriem :wink: )als hij breekt het eerste wat je dan merkt is dat je geen stuurbekrachtiging meer hebt en dat het accu lampje aangaat omdat de dynamo niet meer bij laad
Ok?, daar heb ik wat aan, thanks! Ik hoef me dus geen zorgen te maken dat ik opeens m'n motor ongewenst in puin rijd :shock:

Zijn er - nu we toch bezig zijn - nog andere dingen die handig zijn om op te letten, zeker in het begin van een garantieperiode? Ik heb niets tegen normaal onderhoud, maar het lijkt me zo naar als je er na 7 maanden achterkomt dat er iets heel erg mis is....

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » ma 17 mar 2008, 9:09 pm

laat een andere garage naar de puma kijken of die nog iets vind voor die tijd heb je een ander die er een eigen zicht op heeft en niet naar de kosten kijkt

Plaats reactie