APK-keuring

Plaats hier je vragen en opmerkingen over onderhoud en reparaties aan je Puma

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Dees

APK-keuring

Bericht door Dees » vr 28 dec 2007, 11:07 am

Aangezien ik nog niet gemachtigd ben voor het ledenforum, maar even hier:

Heb vanmiddag een afspraak voor APK bij een garage van ATU. Weet niet of dit een landelijke firma is, maar komt overgewaaid uit Duitsland. Heb al veel goede verhalen gehoord. Dus gisteren even erheen gegaan, maar moest helaas een afspraak maken vanwege de drukte.

Mijn uiterste keuringsdatum is 20 febr. Dus ik vroeg de vriendelijke man die me hielp, of de Puma wel gewoon nog tot 20 febr. mag rijden bij afkeuring. En dat klopt dus! Weet dat deze vraag wel redelijk actueel is in mijn vriendenkring dus wellicht dat men hier er ook wat aan heeft.

ATU is trouwens behoorlijk goedkoop APK: ?14,50 Herkeuring: ?9,95

Vriend van me zei wel dat ik moest uitkijken dat ze me niet gaan verplichten om, bij afkeuring, de auto daar te laten repareren. Maar zolang er nergens een handtekening onder staat of geen mondelinge overeenkomst is, kunnen ze dat niet doen.

PumaPetra

Bericht door PumaPetra » vr 28 dec 2007, 2:25 pm

Nee, als je een afspraak maakt voor de apk, dan is dat voor de apk.
Je mag zelf toch zeker wel weten waar je vervolgens laat repareren als dat nodig mocht zijn?

Mijn Ford garage heeft ook eerst even netjes gebeld voordat ze m'n remschijven gingen vervangen de laatste apk keuring.
Ik kon ook nee zeggen....

gabbagirl

Re: APK-keuring

Bericht door gabbagirl » vr 28 dec 2007, 5:41 pm

Dees schreef:Mijn uiterste keuringsdatum is 20 febr. Dus ik vroeg de vriendelijke man die me hielp, of de Puma wel gewoon nog tot 20 febr. mag rijden bij afkeuring.
Snap je vraag niet helemaal. Als je Puma tot 20/2 gekeurd is, dan mag je toch gewoon rijden tot dan?? Hoezo dat je mag rijden bij afkeuring? Hij wordt toch pas de 20e gekeurd??

En bedrijven kunnen je niets verplichten qua reparaties enzo als er niets op papier staat...

Dees

Re: APK-keuring

Bericht door Dees » vr 28 dec 2007, 10:08 pm

gabbagirl schreef:
Snap je vraag niet helemaal. Als je Puma tot 20/2 gekeurd is, dan mag je toch gewoon rijden tot dan?? Hoezo dat je mag rijden bij afkeuring? Hij wordt toch pas de 20e gekeurd??

En bedrijven kunnen je niets verplichten qua reparaties enzo als er niets op papier staat...
Nee, heb hem vanmiddag laten keuren, maar is dus afgekeurd. Kleinigheidje weliswaar; handremkabel moet vervangen worden. Laat dat fijn door een vriend doen, bespaart me 60,- aan arbeiderskosten.
Maar wat ik dus bedoelde; als ik hem voor de uiterste datum laat keuren (20-2) en hij wordt afgekeurd, of ik dan 2 weken de tijd had voor reparatie of tot 20-2. Het is dus het laatste, mag gewoon tot 20-2 rijden nu.

En wat betreft dat maken zonder toestemming, gebeurt vaker dan men denkt. Ken genoeg mensen die zo zijn bedonderd. Uiteraard met de nodige consequenties voor de garage.

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » vr 28 dec 2007, 10:31 pm

een auto die niet door de keuring komt ook al is de vervaldatum van de apk nog niet berijkt mag de weg niet meer op omdat deze auto niet aan de veiligheid voldoet volgens de nl wet alle punten van de apk behoord de auto het hele jaar aan tevoldoen en niet alleen tijdens de apk ook al is dit een moment opnamen :wink:

Dees

Bericht door Dees » vr 28 dec 2007, 10:41 pm

R.A.T. RACING schreef:een auto die niet door de keuring komt ook al is de vervaldatum van de apk nog niet berijkt mag de weg niet meer op omdat deze auto niet aan de veiligheid voldoet volgens de nl wet alle punten van de apk behoord de auto het hele jaar aan tevoldoen en niet alleen tijdens de apk ook al is dit een moment opnamen :wink:
Ja, maar er zullen veeeeeeeeeeeel meer auto's onveiliger zijn dan mijn Pumaatje met een versleten handremkabel. Daarnaast is dt geen direct gevaar aangezien ik niet verplicht ben de handrem te gebruiken.

En neem aan dat men niet voor niets 2 weken voorschrijft voor de reparatie en de herkeuring.

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » vr 28 dec 2007, 11:13 pm

waar woon jij limburg toch daar hebben ze toch bergen een auto moet stil blijven staan op een helling van 16% of een remvertraging hebben van 1,2m/per sec in kwardraat
vraag maar aan martin of je een handrem moet werken of niet en als je remmen lek raken omdat je iets hebt geraakt of slijtage
maar ik schrijf alleen hoe de wet is
die 2 weken maakt dat bedrijf er van als het er op aan komt moeten ze jou aangeven omdat jij de wet overtreed maar dat doet natuurlijk niemand

Dees

Bericht door Dees » za 29 dec 2007, 8:10 am

R.A.T. RACING schreef:waar woon jij limburg toch daar hebben ze toch bergen een auto moet stil blijven staan op een helling van 16% of een remvertraging hebben van 1,2m/per sec in kwardraat
vraag maar aan martin of je een handrem moet werken of niet en als je remmen lek raken omdat je iets hebt geraakt of slijtage
maar ik schrijf alleen hoe de wet is
die 2 weken maakt dat bedrijf er van als het er op aan komt moeten ze jou aangeven omdat jij de wet overtreed maar dat doet natuurlijk niemand
Limburg is niet ??n en al berg. Ik zeg toch ook niet dat mijn handrem helemaal niet meer werkt, hij is versleten!! En geloof me ik ben iemand die bij ieder geluidje, tikje, enzo wil weten wat het is en het liefst staande voet laten repareren. Daar heeft mijn garage al ervaring mee gehad.

Sjoerd102
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 5:47 pm
Locatie: Zjwame (Swalmen)
Contacteer:

Bericht door Sjoerd102 » za 29 dec 2007, 9:42 am

Nederland heeft geen bergen RATje, alleen heuvels :wink: Maar inderdaad beter repareren dan geen handrem hebben als je hem eens nodig hebt.
Laot gaon dae wage!


Afbeelding

De hierboven vermeldde tekst staat onder voorbehoud van tiebvoudten en vergissingen.
De auteur verwijst tevens naar de vrijheid van meningsuiting.

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » za 29 dec 2007, 11:31 am

Wat RAT hier mee bedoeld is dat er bij ons al diverse keren een auto de BERG is afgerold......
Een keer knalde die dus tegen ons huis en de andere keren tegen de auto van mijn overbuurman. (1 x tegen z'n bedrijfs bus en de andere keer tegen z'n Kia Sorente)
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Dees

Bericht door Dees » za 29 dec 2007, 12:14 pm

pumamartin schreef:Wat RAT hier mee bedoeld is dat er bij ons al diverse keren een auto de BERG is afgerold......
Een keer knalde die dus tegen ons huis en de andere keren tegen de auto van mijn overbuurman. (1 x tegen z'n bedrijfs bus en de andere keer tegen z'n Kia Sorente)
Ja ok? maar met mijn handrem is het niet zodanig dat hij niet meer functioneert. De linker kabel is versleten, rechts niet. Dus hij zal niet uit zijn eigen gaan rollen. En daarbij zal ik hem zsm laten maken. Maar dat gaat alleen als de monteur er tijd voor heeft!

puma sjakkes

Bericht door puma sjakkes » za 29 dec 2007, 3:46 pm

de mijne is ook afgekeurd.. had allebei de stadslichten kapot (gemaakt) en de zijkant had geen knipperlicht (had ik afgeplakt ivm spuiten maar is ook alweer gemaakt) dus de mijne moet nog ff paar kleine dingetjes ondergaan en dan is ie weer goed voor een jaartje.

grtz

sjakkes

Pumarlene

Re: APK-keuring

Bericht door Pumarlene » ma 14 jan 2008, 4:06 pm

[quote="Dees"]Aangezien ik nog niet gemachtigd ben voor het ledenforum, maar even hier:


ATU is trouwens behoorlijk goedkoop APK: ?14,50 Herkeuring: ?9,95


Ik heb trouwens nog nooit gehoord dat je voor een "herkeuring" moet betalen?!
Je betaald gewoon voor de keuring, als ie afgekeurd wordt heb je nog 2 weken de tijd...
OF ze zetten het nog niet in de computer (!!!) en dan heb je nog totaan de uiterste APKdatum de tijd om het te laten repareren (ze laten je wel de APK al betalen, uiteraard!) ... maar daarna toch niet NOG eens een bedrag?!

Trouwens.. bij de HUBO krijg je nu voor 9,95 een bon voor een APK-
keuring bij Kwikfit, da's nog goedkoper :wink:

Heartbeat

Re: APK-keuring

Bericht door Heartbeat » ma 14 jan 2008, 4:20 pm

Pumarlene schreef:
Trouwens.. bij de HUBO krijg je nu voor 9,95 een bon voor een APK-
keuring bij Kwikfit, da's nog goedkoper :wink:[/color][/b]
Kwik-fit hoor ik niet al te beste verhalen over (niet uit eigen ervaring, ga liever naar mijn eigen ford-dealer).... :roll:

Pumarlene

Re: APK-keuring

Bericht door Pumarlene » ma 14 jan 2008, 5:58 pm

Heartbeat schreef:
Kwik-fit hoor ik niet al te beste verhalen over (niet uit eigen ervaring, ga liever naar mijn eigen ford-dealer).... :roll:

APK = APK, toch!?
Ze kunnen er niet meer of minder van maken :?

Plaats reactie