Grote beurt...

Plaats hier je vragen en opmerkingen over onderhoud en reparaties aan je Puma

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

gabbagirl

Grote beurt...

Bericht door gabbagirl » vr 10 nov 2006, 7:01 pm

Zo Pumaatje heeft weer een grote beurt gehad. En het viel mee, alleen de normale werkzaamheden verricht, vloeistofjes en filters vervangen.. etc. Dus dat scheelt weer.
Ik moet wel rekening houden dat bij de volgende beurt de remschijven en blokken aan vervanging toe zijn. Iemand nog aanraders?? Ik wil toch kijken of ik dan geen geperforeerde schijven en betere remblokken er op laat zetten :twisted:
Mijn garagist zei trouwens wel dat je eigenlijk pas echt goede remmen krijgt als je de remklauwen ook laat vervangen, in betere versies zeg maar. Iemand ervaring mee? Dat vroeg hij zich af en ik nu eigenlijk ook haha!
Heeft iemand al van ons kortingsbedrijf autopartsonline remschrijven gekocht en zijn dat goede??
groetjes, Lietje

Nowi

Bericht door Nowi » vr 10 nov 2006, 7:42 pm

garagist heeft gelijk. Andere schijven of blokken gaan niet veel verschil maken maar als je de rempompen ook verzwaard dan ga je verschil echt voelen.
o ja en steek dan achteraan remmen van een focus 2liter die passen :wink: en dan heb je schijven achteraan :twisted:

Clawz

Bericht door Clawz » vr 10 nov 2006, 8:55 pm

Qua remmen ligt het er helemaal aan wat je wil.

Wil je meer brute remkracht? Dan kan je naar andere blokken die harder happen (Greenstuff zou goed moeten zijn hoor ik), dat levert een beetje vooruitgang op maar niet echt geweldig.
Wil je echt een vooruitgang hier, moet je naar grotere schijven gaan kijken (waar dus inderdaad ook andere klauwen bij horen, klauwen passen bij een schijfgrootte). Deze klauwen heb je dan weer in verschillende versies, 1-potters zoals er standaard op zitten (1 zuiger in de remklauw die tegen de blok duwt), via 4-potters die je vaak aantreft naar 12-potters op supercars. Hoe meer cilinders, hoe meer kracht je kan zetten op de blok, hoe harder de blok op de schijf duwt, hoe harder je afremt.

Als je de klauwen flink aanpast (4-potters bijvoorbeeld), kom je inderdaad de (hoofd)remcilinder aan t aanpassen: meer cilinders in je remklauw betekent meer vloeistof die je moet verplaatsen. Zonder een andere hoofdremcilinder betekent het dus dat je het pedaal veeeeel verder moet intrappen voor zelfs 'licht' remmen...
(Snel rekensommetje met denkbeeldige getallen:
Je pedaal + hoofdremcilinder kan 10cc vloeistof pompen als je je pedaal tot op de vloer trapt. Bij de standaard 1potter remmen komt 10cc overeen met 4mm blokbeweging. Je upgrade naar 4 potters, dan is 10cc die je verplaatst opeens maar 1mm blokbeweging, je komt 3 mm te kort! Wil je hier ook 4mm blokbeweging, dan moet je dus 4 keer zo ver intrappen; je zit dan ongeveer bij/in je motorblok :P)

In principe kan je met de standaard Puma de wielen al laten blokkeren: meer remkracht is dus niet echt nodig op normale straatbanden, vooral met de latere versie Puma (na 2000), deze heeft namelijk 255mm schijven ipv de eerste puma (pre-2000) die 238mm schijven heeft. Investeer in godsnaam in goede banden, en niet de 30 euro foekiemoekie banden van de Koreaan op de hoek!! Ze zijn je enige contact met de weg, en zorgen ervoor dat je je auto op de weg houdt ipv in de vangrail/voetganger/voorganger!! Michelin Pilot Exalto PE2's staan h????l hoog qua straatbanden (wel 90 euro per band helaas), ik hoor ook mensen die heel blij zijn met Toyo's (en die banden zijn een klein stukje goedkoper).

Wil je langer kunnen doorgaan met remmen (vooral de kleine pre-2000 remmen raken snel oververhit bij intensief gebruik op het circuit), dan wordt het trickier. Grotere schijven helpen hier veel (meer oppervlakte, dus meer koelmogelijkheid), drilled/grooved schijven helpen hier ook veel bij.
Dit kan je net zo gek maken als je wil: velgen met goede airflow over de schijven helpen ook (Het werkt ook de andere kant op: zet spinners op je velgen (*kuchkotskuch*) en je bent na 1 rondje op het circuit je remschijven van het asfalt aan t vegen omdat ze erafgesmolten zijn, of je bent je auto uit de vangrail aan t peuteren omdat je met de vlammen van je schijven vol je rempunt mist).

De puma is verder zoals vrij veel 'normale' auto's zwaar biased richting de voorremmen: 80% van je remkracht komt van de schijfjes van voren, de trommels achteren doen maar 20%. Schijven achter is dus voornamelijk voor het oog bij de Puma, of je moet echt lang door blijven vliegen over het circuit. Investeer in goeie schijven voor, en je hebt veel sneller een goed resultaat.

:!: Houd er rekening mee dat je ABS op tilt kan slaan als je zomaar aan je remmen gaat prutsen: Je ABS systeem bekijkt de snelheden van elk wiel, kijkt of deze bij een opgeslagen blokkeerwaarde komen, en lost je rem als hij denkt dat deze blokkeren. Indien je een ABS stop uitvoert met enorm goeie remmen + banden, kan het zijn dat je ABS systeem denkt dat je slipt, terwijl je dit niet doet. Je ABS systeem lost remdruk, en je remt even minder hard af, waarna de remkracht weer oploopt, en gelost wordt, en... whop je zit in je voorligger omdat je hier niet op gerekend had! Hoe groot dit effect is ben ik nog aan t uitzoeken!

Als je schijven gaat kopen, raad ik zelf de grooved schijven aan. Crossdrilled (volledig doorgeboord) hebben volgens sommige bronnen de neiging om snel te gaan scheuren langs de gaatjes uit. Scheurtjes = vervangen. EBC boort tegenwoordig niet meer helemaal door, dit zou het scheuren tegengaan.

De gaatjes en groeven zijn trouwens niet 'ventilatie' (dat zijn die lamellen tussen de 2 schijven in), maar dienen ervoor om het gas dat van je remblokken af komt zodra deze gloeiend heet worden te laten ontsnappen.

Ik ben zelf me aan t ori?nteren op een remupgrade voor. Ik heb de oude remschijven (238mm), ze zijn bijna aan vervanging toe (bijna versleten schijven), en ik heb ze waarschijnlijk een keer wat erg heet gekregen (een van de schijven staat een beetje krom volgens mij, wat dus voor trillingen zorgt in het stuur als ik licht rem). Ik wilde waarschijnlijk voor de grotere maat van de laatste puma serie gaan (255mm), en dan voor goede kwaliteit schijven (Brembo onderandere) zodat me de zooi niet zo snel scheef gaat staan als ik een keer enthousiast speel met de auto. Verder haat ik het gevoel wat je krijgt in de Puma zodra je middelhard tot hard remt: net alsof je op een dood punt komt, waar je erg weinig gevoel hebt. De latere puma's hebben hier weinig tot geen last van.
Wat me tot nu toe tegenhoudt is de onbekendheid over de rembalans (volgens mij gaat dat electronisch in de Puma, maar dat weet ik niet zeker) en de onzekerheid over wat de ABS gaat doen. O, en ik weet niet wat het gaat kosten :)

:idea: :!: :idea: Tip voor iedereen: Houd je voet van de rem als je stil staat, vooral als je net hard geremd hebt. Warme blokken laten een afdruk achter op je warme schijven, waardoor je een variatie in dikte krijgt. Deze dikke plek wordt warmer dan de rest.. lang technisch verhaal later: je stuur trilt weer en je schijf vindt dat niet leuk! (barsten wederom)
Verder koelt je schijf daar waar de blokken op de schijf leunen minder snel af dan de rest van de schijf, waardoor hij krom kan trekken.
Dus: Voet van de rem als je stil staat, gebruik de handrem!

Bron: Pumapeople.com, Stoptech.com, Google
Zo, genoeg tekst voor vandaag denk ik toch :P

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » vr 10 nov 2006, 9:52 pm

denk er wel aan dat het niet is toegestaan wetterlijk om er andere remmen op te zetten dan voor jou auto type goed gekeurt zijn dus die grotere schijven of die schijven van de focus zijn niet toegestaan :!:
maak je een ongeluk en het word nagetrokken dan ben je een beetje erg de :locked:

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » za 11 nov 2006, 8:15 am

Wow Clawz, dat is een hoop info!! Dank je!
Ik achter geen remschijven zetten, maar wil alleen voor de schijven en blokkies doen denk ik. Het zal een kostbaar grapje worden als de remklauwen ook vervangen moeten worden... Meer ervaringen??

Clawz

Bericht door Clawz » zo 12 nov 2006, 11:02 am

gabbagirl schreef:Wow Clawz, dat is een hoop info!! Dank je!
Ik achter geen remschijven zetten, maar wil alleen voor de schijven en blokkies doen denk ik. Het zal een kostbaar grapje worden als de remklauwen ook vervangen moeten worden... Meer ervaringen??
Ik heb geen idee wat het prijskaartje gaat worden, dat is dus nog een van de dingen die ik moet uitzoeken maar waar ik nog niet aan toe gekomen ben.
Nieuwwaarde zal je toch over de 500 euro heen gaan. Wat ook een optie is is 2ehands een setje remklauwen van een 2000 of later puma kopen, en dan zelf een setje schijven + blokken erbij. Dan heb je de klauwen goedkoop, en dat scheelt al veel geld :)

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » zo 12 nov 2006, 4:55 pm

Ik heb Dunlop Sport 9000 banden er op liggen :twisted: :twisted:
Nooit problemen met de grip gehad!! :P

Pumagirl

Bericht door Pumagirl » zo 12 nov 2006, 6:13 pm

R.A.T. RACING schreef:denk er wel aan dat het niet is toegestaan wetterlijk om er andere remmen op te zetten dan voor jou auto type goed gekeurt zijn dus die grotere schijven of die schijven van de focus zijn niet toegestaan :!:
maak je een ongeluk en het word nagetrokken dan ben je een beetje erg de :locked:
:shock: is da zo?
Dus de 300 mm brake upgrade die bijv. Puma Speed heeft mag niet?
Dan hebben veel mensen denk ik toch een probleem die er andere remmen, klauwen etc. opgezet hebben.
Ik heb toen ook bij Wouter Bollen geinformeerd en hij zei dat er onder de Puma bijv. de set van de Mondeo of de ST onder de Puma kan, zou hij dan niet weten dat dit wettelijk niet mag?

Heb je misschien een adres waar ik dit zelf kan opvragen hoe dit precies zit?, ben er n.l. wel erg benieuwd naar :wink:

Pumagirl

Bericht door Pumagirl » zo 12 nov 2006, 6:18 pm

Clawz schreef:
gabbagirl schreef:Wow Clawz, dat is een hoop info!! Dank je!
Ik achter geen remschijven zetten, maar wil alleen voor de schijven en blokkies doen denk ik. Het zal een kostbaar grapje worden als de remklauwen ook vervangen moeten worden... Meer ervaringen??
Ik heb geen idee wat het prijskaartje gaat worden, dat is dus nog een van de dingen die ik moet uitzoeken maar waar ik nog niet aan toe gekomen ben.
Nieuwwaarde zal je toch over de 500 euro heen gaan. Wat ook een optie is is 2ehands een setje remklauwen van een 2000 of later puma kopen, en dan zelf een setje schijven + blokken erbij. Dan heb je de klauwen goedkoop, en dat scheelt al veel geld :)
Gabbagirl, ik ben bezig om misschien de 300 mm Brake Upgrade bij Puma Speed te bestellen en ga de voorremmen van de Puma inclusief schijven en klauwen etc. dan verkopen. Puma is van 2001 en heeft nu 35.000 km. gereden, afmeting 258 mm.

X-tof

Bericht door X-tof » zo 12 nov 2006, 7:26 pm

Michelin Pilot Exalto PE2's staan h????l hoog qua straatbanden (wel 90 euro per band helaas), ik hoor ook mensen die heel blij zijn met Toyo's (en die banden zijn een klein stukje goedkoper).
Ik ben anders heel tevreden over Toyo, mijn voorste heb ik net versleten en heb er nu weer nieuwe Toyos op laten leggen. ik heb er superveel grip mee. zowel op droge baan als op nat. als het vochtig is kan je hem zelfs lekker laten glijden en oversturen tot hoever jezelf wil maar nog nooit gehad dat ze wegglijden...

PS ik betaal wel iets van een 110 euro per band

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » zo 12 nov 2006, 8:21 pm

Ik heb dus de EBC gegroefde/geboorde schijven met greenstuf remblokken.
In eerste instantie heb ik greenstuf gemonteerd puur omdat je dan veel en veel minder vervuiling van je velgen hebt. Ik heb maar een keer echt zwarte velgen gehad en dat was na een 'Vroemdag' op circuit zolder.

Wat betreft de remschijven, de originele trekken inderdaad snel krom. Nadat ik mijn puma gekocht had, die was 3 jaar en 57.000 km op de teller, waren de schijven na ongeveer 3 maanden op. Trillen van het stuur tijdens het remmen. De schijven zijn toen binnen de garantie vervangen. Toen heb ik ook de greenstuf laten monteren. Een jaar later,
(+/- 22.000 km) weer het zelfde.
Toen heb ik dus de EBC's met (uiteraard) nieuwe greenstufblokken gekocht. Dat is nu ongeveer 3 jaar (2/04) geleden en nog steeds perfect.
Ook de blokken zitten er nog steeds op. Gekocht bij M&R in Echt voor ?225,00 Schijven en blokken.

Ik kan iedereen de EBC schijven aan bevelen, ook de greenstuf blokken.
(Al is het alleen maar voor de mindere vervuiling van je velgen, en de schijven zien er ook nog eens veel beter uit)

Verwacht wel geen super groot verschil wat remkracht betreft.
Maar ik weet zeker als ik de originele nog had dat ik die zeker weer een of meerdere keren had moeten vervangen.

Met deze schijven en blokken heb ik al 3 'vroemdagen' op circuit zolder gereden. En 7 rondes op de Nordschleife van de N?rburgring.

Binnenkort ga ik de remleidingen vervangen door staalflex leidingen.
Daar verwacht ik toch zeker een redelijk verschil in remkracht van.
De blokken zullen dan ook waarschijnlijk vervangen moeten worden.
Ik laat ook zo weinig mogelijk mijn voet op de rem staan als ik stil sta. Ik gebruik dan zoveel moglijk mijn handrem. Zoals Clawz terecht zegt, dit voorkomt het scheeftrekken van je schijven.

Wat banden betreft, met mijn 16'velgen heb ik toen Dunlop 5000 sport laten monteren. Was ik ook tevreden over.
Ik heb nu weer bijna 3 jaar Fulda carat extreme, hier ben ik zeer tevreden over. Altijd grip, ook op het circuit!!!
Na de winter(banden) zal ik zeker de 2 voorste moeten vervangen. Worden weer Carat extremo's. Als ze die nog in 215/40 16" hebben.
Op de website van Fulda staat deze maat er niet meer bij.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Clawz

Bericht door Clawz » zo 12 nov 2006, 8:36 pm

X-tof schreef:
Michelin Pilot Exalto PE2's staan h????l hoog qua straatbanden (wel 90 euro per band helaas), ik hoor ook mensen die heel blij zijn met Toyo's (en die banden zijn een klein stukje goedkoper).
Ik ben anders heel tevreden over Toyo, mijn voorste heb ik net versleten en heb er nu weer nieuwe Toyos op laten leggen. ik heb er superveel grip mee. zowel op droge baan als op nat. als het vochtig is kan je hem zelfs lekker laten glijden en oversturen tot hoever jezelf wil maar nog nooit gehad dat ze wegglijden...

PS ik betaal wel iets van een 110 euro per band
Ja, dat is het rare inderdaad. :)
Ik hoor veel verschillende dingen over de Toyo's, de een zegt dat ze super grip hebben in zowel droog als nat weer. Anderen zeggen (zowel op fora als recht in mijn gezicht) dat ze wegglijden als het vochtig wordt. Ik weet het dus niet, ik heb ze zelf niet geprobeerd, maar dr komen wat mixed signalen op me af :)

Ik weet niet of de url al bekend is, maar kijk voor banden eens op http://www.autobandenmarkt.nl/ . Hier krijg je fijn goedkope banden, afgeleverd bij een garage bij in jouw buurt. Even bellen zodra ze er zijn, afspraak maken, en klaar.

Zelf heb ik nu Viking Protech 500's erop liggen, 4 nieuwe banden gekregen toen ik de auto kocht. Ze doen wat ze moeten doen, ze plakken best lekker aan de weg (ook in de regen), maar ik heb absoluut geen vergelijkingsmateriaal. Misschien leg ik zodra ze op zijn de Michelins erop en gaat een hele wereld voor me open :) :roll:

Clawz

Bericht door Clawz » zo 12 nov 2006, 8:40 pm

pumamartin schreef:Ik heb dus de EBC gegroefde/geboorde schijven met greenstuf remblokken.
In eerste instantie heb ik greenstuf gemonteerd puur omdat je dan veel en veel minder vervuiling van je velgen hebt. Ik heb maar een keer echt zwarte velgen gehad en dat was na een 'Vroemdag' op circuit zolder.
Yip, die blokken ga ik zeker proberen. Voor wat ik tot nu toe gezien heb (heb vanmiddag even gespiekt online) hoef je niet te verwachten dat je voor minder dan 500-600 euro nieuwe klauwen/schijven/blokken hebt, dus ik ga die weg zeker bekijken. Op zich gaat het mij om het langer kunnen remmen, niet perse om meer remkracht.

Heb jij de oude maat schijven of de nieuwe?

Clawz

Bericht door Clawz » zo 12 nov 2006, 8:49 pm

Oei, klinkt goed, laat ons eens horen als en zodra je ze koopt hoe het remt (en dan ook in de bochten en zodra je de ABS activeert)! Ik ben z??r benieuwd namelijk, als je laaiend enthousiast bent dan kan ik er niet omheen he :P :)

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » zo 12 nov 2006, 8:59 pm

Ik heb de 'oude' maat, puma is van 2/'99
En Regina wat betreft langer remmen, ik neem aan dat je bedoeld dat je geen last krijgt van 'fading'.
Met de EBC schijven heb je daar absoluut geen last van.
Ook niet als we in zolder de remmen echt op hen flikker geven.....
Laatst gewijzigd door pumamartin op wo 15 nov 2006, 7:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Plaats reactie