Grote beurt...

Plaats hier je vragen en opmerkingen over onderhoud en reparaties aan je Puma

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » ma 13 nov 2006, 8:26 am

Ps. Mijn banden kosten 200 euro per stuk.. :shock: Gelukkig heb ik een adresje waar ik flinke korting krijg!!

Thnx iedereen voor de uitleg. Hier kan ik wel wat mee!

Gast

Bericht door Gast » ma 13 nov 2006, 6:26 pm

Ik heb de 238mm vervangen door de 280mm conversie van Pumaspeed.
Remkracht is bijna eng :) (ben steeds bang voor mijn achterbumper als ik rem!)

Ik heb tot nu toe niets vernomen dat een verbetering als deze niet zou mogen. Zelfs een RDW-keurmeester (mijn auto was bij de APK geselecteerd voor de steekproef) vond dit geen probleem.
Volgens mij is de enige voorwaarde dat links/rechts niet te veel afwijkt.
(maar zo waren er wel meer dingen die de RDW keurmeester goedkeurde :lol: )

Voor-achter balans is (zoals eerder in dit topic al aangegeven) toch al 80-20, dus da's ook het probleem niet. Zelf rij ik met de kleine versie van de achterremtrommels rond, en heb nog geen problemen ondervonden van een verkeerde rembalans.
Hoe het precies zit met andere klauwen/schijven en ABS weet ik niet, maar misschien dat Robbertos daar wat meer over kan vertellen. Voor zover ik weet heeft hij WEL ABS. (en een 300mm Pumaspeed setup! *kwijl*)

Let wel op als je zulke grote schijven monteert: Je reservewiel gaat niet meer passen. Als ik ooit een lekke voorband krijg, moet ik mijn reservewiel op de achteras gooien, en een achterband voorop zetten.

Ook het monteren van andere velgen voor bijv. winterbanden wordt een dure klus: Minimaal een 15" velg voor de 280mm schijven. (Nu slechts een paar mm ruimte tussen remklauw en balanseerlood)

Dankzij de betere remkracht hoef ik minder vaak vol in de ankers. Komt de levensduur van de blokken/schijven ook weer ten goede. Volgens de monteurs bij de dealer versleet ik de standaard blokjes "iets" (lees: 2keer zo snel) sneller dan de gemiddelde 121 rijder :oops:

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » ma 13 nov 2006, 10:02 pm

vraag maar aan de rdw daar zullen ze dt wel weten en wat betreft bollen tja als je die spullen verkoopt zou ik dat ook niet zeggen een motor mag ook maar beperkt opgevoert worden velgen moeten ook aan maten voldoen die op dat type auto zijn toegestaan en zo zijn er nog wel meer dingen die niet mogen en toch veel worden gedaan. voor de apk word hier niet na gekeken mits deugelijk bevestigt een keurmeester kan niet na gaan of er wel of niet type goedkeuring op zit. het gaat er meer om als je b.v. een dodelijk ongeluk maakt en het word nagetrokken waarom het is gebeurd.

Pumagirl

Bericht door Pumagirl » di 14 nov 2006, 6:15 am

Zal zeker eens kontakt opnemen met het rdw hierover, zeker belangrijk om te weten als de remmen etc. vervangen worden.

hansie

Bericht door hansie » wo 15 nov 2006, 2:29 pm

R.A.T. RACING schreef:vraag maar aan de rdw daar zullen ze dt wel weten en wat betreft bollen tja als je die spullen verkoopt zou ik dat ook niet zeggen een motor mag ook maar beperkt opgevoert worden velgen moeten ook aan maten voldoen die op dat type auto zijn toegestaan en zo zijn er nog wel meer dingen die niet mogen en toch veel worden gedaan. voor de apk word hier niet na gekeken mits deugelijk bevestigt een keurmeester kan niet na gaan of er wel of niet type goedkeuring op zit. het gaat er meer om als je b.v. een dodelijk ongeluk maakt en het word nagetrokken waarom het is gebeurd.
Ik weet wel dat het in Belgi? zo is/wordt geregeld. Maar heb nog nooit gehoord dat in Ned dergelijke strenge beperkingen zijn, zoals maat van de velgen. Zolang je maar voldoet aan het Voertuigenreglement. Kan me wel voorstellen dat je niet zomaar een ander (groter) blok erin mag gooien (ook ivm registratie kenteken).

Pumagirl

Bericht door Pumagirl » wo 15 nov 2006, 3:22 pm

Ik heb het verhaal bij het RDW voorgelegt en ze hebben me toegezegd dat ik met een dag of 5 bericht krijg, ben benieuwd :wink:

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » wo 15 nov 2006, 7:13 pm

gabbagirl schreef:Ps. Mijn banden kosten 200 euro per stuk.. :shock: Gelukkig heb ik een adresje waar ik flinke korting krijg!!

Thnx iedereen voor de uitleg. Hier kan ik wel wat mee!
misschien eens hier kijken!!!

http://ssl.delti.com/autobanden/start.html
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Gast

Re: Grote beurt...

Bericht door Gast » vr 22 dec 2006, 3:10 pm

gabbagirl schreef:Zo Pumaatje heeft weer een grote beurt gehad. En het viel mee, alleen de normale werkzaamheden verricht, vloeistofjes en filters vervangen.. etc. Dus dat scheelt weer.
Ik moet wel rekening houden dat bij de volgende beurt de remschijven en blokken aan vervanging toe zijn. Iemand nog aanraders?? Ik wil toch kijken of ik dan geen geperforeerde schijven en betere remblokken er op laat zetten :twisted:
Mijn garagist zei trouwens wel dat je eigenlijk pas echt goede remmen krijgt als je de remklauwen ook laat vervangen, in betere versies zeg maar. Iemand ervaring mee? Dat vroeg hij zich af en ik nu eigenlijk ook haha!
Heeft iemand al van ons kortingsbedrijf autopartsonline remschrijven gekocht en zijn dat goede??
groetjes, Lietje
Mijn puma krijgt 2 januari een grote beurt (kost 250 euro :shock: ) maarja was een tijd geleden dat ik dat heb gedaan.En ik laat hem meteen apk keuren.
Hopen dat er niet teveel aan is, anders wordt het een grote rekening

Gast

Bericht door Gast » do 28 dec 2006, 7:02 pm

Pumagirl schreef:Ik heb het verhaal bij het RDW voorgelegt en ze hebben me toegezegd dat ik met een dag of 5 bericht krijg, ben benieuwd :wink:
En?! Mag het?!


<MP>

Pumagirl

Bericht door Pumagirl » do 28 dec 2006, 8:52 pm

Mugen Power schreef:
Pumagirl schreef:Ik heb het verhaal bij het RDW voorgelegt en ze hebben me toegezegd dat ik met een dag of 5 bericht krijg, ben benieuwd :wink:
En?! Mag het?!


<MP>
Oeps :oops: ...was het eigenlijk helemaal vergeten te posten.
Ik heb dit antwoord terug gekregen maar vindt dat ze niet echt "duidelijk" een ja of nee geven :roll:

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

In de wetgeving is vastgelegd dat het voertuig altijd aan de eisen van Hoofdstuk 5 van het voertuigreglement moet blijven voldoen dit zijn de APK eisen.

Wel is het zo dat autofabrikanten veel energie steken in de juiste balans van de remverhoudingen en karaktereigenschappen van de remmen in combinatie met voertuig. Denk aan remkrachtregelaars, sensoren, ABS enz.

Het zelf wijzigen van het remsysteem kan ernstige inbreuk maken op de remeigenschappen zoals de voertuigfabrikant dit heeft bedoeld.

Tevens is het mogelijk dat uw autoverzekeringsmaatschappij bezwaar heeft tegen de door u voorgestelde remsysteem wijzigingen. Ik adviseer u dan ook te informeren bij uw verzekeringsmaatschappij.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben ge?nformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Gast

Bericht door Gast » do 28 dec 2006, 9:04 pm

Lekker vaag weer... Hier kan je dus helemaal niks mee. Waarschijnlijk mag het wel, maar raden ze je het wel af om te doen.


<MP>

hansie

Bericht door hansie » vr 29 dec 2006, 7:37 am

Waar je je aan moet houden is het Voertuigreglement. De conclusie is dat je grotere remschijven en andere klauwen mag monteren.

ronald

Bericht door ronald » za 09 feb 2008, 10:58 pm

heb n mannetje gevonden die een grote beurt doe voor 160 euro

olie verversen bougies vervangen remmen reinigen alle filters...
wordt door 2 monteurs gedaan dan..als hobby

is denk ik een goede prys

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » zo 10 feb 2008, 9:17 am

ronald schreef:heb n mannetje gevonden die een grote beurt doe voor 160 euro

olie verversen bougies vervangen remmen reinigen alle filters...
wordt door 2 monteurs gedaan dan..als hobby

is denk ik een goede prys
Ronald let op dat ze wel de juiste bougies gebruiken, tis een puma he :wink:
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

ronald

Bericht door ronald » zo 10 feb 2008, 9:31 pm

zyn dat speciale bougies dan? :oops:

Plaats reactie