Sleutels ford puma gestolten!

Vragen en/of info over tuning onderwerpen die niet in een van andere topics horen, zoals over ophanging, remmen, uitlaten etc. kunnen hier gepost worden.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

MauvO

Sleutels ford puma gestolten!

Bericht door MauvO » vr 11 jan 2013, 10:57 am

Hallo, misschien kan iemand mij helpen? Bij een inbraak in nov 2012 zijn zowel sleutel al de reservesleutel van mijn ford Puma Gestolen. Na informatie te hebben opgevraagd bij ford blikt dat ik een hele nieuwe slotenset moet laten monteren! Waar ik op het moment helaas het geld niet voor heb. De kosten van een nieuw slotenset worden ook niet vergoed door de inbloedel verzekering!
Ik weet dus niet meer wat ikmoet doen. Ik heb de auto open en het contactslot reeds eruit geboord, maar dan kan ik wel draaien tot de startstand maar hij start helaas niet! Op een of andere manier zou de startonderbreking verwijderd of omzeild moeten worden. Heeft iemand hier een oplossing voor misschien?
Alvast Bedankt!

robin88

Re: Sleutels ford puma gestolten!

Bericht door robin88 » vr 11 jan 2013, 5:56 pm

kan je niet via de auto verzekering zelf iets proberen?
groet robin :mrgreen:

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Contacteer:

Bericht door Harry » vr 11 jan 2013, 6:07 pm

Misschien is een demontagebedrijf een oplossing voor een ander slotenset.
Afbeelding

pumamartin
Puma Addict
Puma Addict
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Contacteer:

Bericht door pumamartin » vr 11 jan 2013, 6:28 pm

Harry schreef:Misschien is een demontagebedrijf een oplossing voor een ander slotenset.
Is een goede optie denk ik.

Maar ze willen je Puma niet, anders was ie allang weg lijkt mij.
Is al 2 maanden geleden schrijf je.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior

Bericht door Sjoerd » vr 11 jan 2013, 6:32 pm

Harry schreef:Misschien is een demontagebedrijf een oplossing voor een ander slotenset.
Nee. Moet namelijk ook de ECU bij dan. Ook dit is lastig want er is een grote verscheidenheid van, stuk of 8 verschillende typen dacht ik welke door elkaar gebruikt werden..

Iemand met de juiste software kan je ECU zo flashen met een nieuwe sleutelset.

Iceman
Puma Junior
Puma Junior

Bericht door Iceman » vr 11 jan 2013, 6:34 pm

Je kunt inderdaad niet starten om simpele reden dat er een gecodeerde transponder in een sleutel zit en die zit niet in een schroevendraaier.
Je kunt wel nieuwe reservesleutels bestellen maar dan heb je exact dezelfde sleutel als de dief wat ook niet handig is mocht die een keer leuk vervoer nodig hebben en je hebt je slot toch al stuk geboord.
Bij andere sloten uit bv een sloop puma zit je nog steeds met de transponder / startonderbreker en ik weet niet of je een bestaande sleutel zelf kunt inleren op een andere al bestaande startonderbreker.
Ik heb de procedure wel voor een nieuwe nog ongecodeerde sleutel.

Denk dat dit een interessant probleem is geworden en ben benieuwd of iemand een simpele oplossing heeft.
Afbeelding

MauvO

Bericht door MauvO » vr 11 jan 2013, 10:38 pm

Alsa ik het goed begrijp kun je dus wel eventueel een nieuwe sleutel inlezen. op de oude transponder/of zit ik helemaal fout nu. Ben helaas helemaal niet technisch! :-(

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Contacteer:

Bericht door Harry » za 12 jan 2013, 12:42 am

Ja de ford dealer kan nieuwe sleutels inlezen, dus ook sleutels van een andere puma en dit kan zonder de ecu te wisselen.
Afbeelding

Iceman
Puma Junior
Puma Junior

Bericht door Iceman » za 12 jan 2013, 11:46 am

Zag dat Sjoerd, die er veel meer vanaf weet dan ik, al antwoord had gegeven en ook weer heeft vewijderd.
Zodra ik op mijn andere computer zit mail ik je de procedure.

De Ford garage kan dit ook maar die zal dan wel naar jouw Puma toe moeten komen daar jouw Puma niet van zijn plaats wenst te komen.

:rasp:

Zou ook een goed stuurslot aanschaffen ivm de gestolen sleutels.
Je kunt er overigens ook mee meppen mocht je die inbreker een keer vinden ...
Afbeelding

MauvO

Bericht door MauvO » za 12 jan 2013, 1:47 pm

Ok alvast bedankt voor jullie hulp, hoop dat ik in ieder geval mijn auto snel weer kan gebruiken! Ik zie je berichtje wel verschijnen! thnks!

Iceman
Puma Junior
Puma Junior

Bericht door Iceman » zo 13 jan 2013, 8:23 am

Gedownload van Internet maar niet geprobeerd ...

Reprogramming the Ford Puma key
Security System
The Puma security system (Ford Safeguard (FD.II.5)) fulfills all requirements of the
Thatcham II standard. If your insurer asks you questions about the alarm or imobiliser you
can probably answer them by saying "factory-fitted Thatcham II". For more details on what
'Thatcham II' means here, see http://www.thatcham.org/ and click on the 'security' link.
The whole system — alarm, immobiliser, remote-locking, double-locks, and peripheral alarm
— considered all together is usually called a PATS: a Passive Anti-Theft System. An active
(rather than passive) system would, presumably, handcuff up the burglar and drive him to the
nearest police-station.
Security system self-diagnostics
If your 'door open' light comes on for no apparent reason or your alarm keeps sounding for no
apparent reason, you may have a faulty pin-switch in one of the doors, the boot, or the bonnet.
The alarm self-diagnostic can be selected by depressing any alarm pin-switch 6 times in quick
succession. Once this is done the alarm will bleep once. Opening the boot, doors or bonnet
will sound the horn once if that detector is okay and twice if there's a fault with it. If nothing
is opened or closed for twenty seconds the security system will quit diagnostic mode and
return to normal.
Remote keys
Early Pumas use an infra-red system for communication between the key and the car. Later
Pumas use a wireless system for communication between the key and the car. You can tell
which you have by looking at the key (the one with the remote buttons on): if this key has
something on which looks like a tiny light-bulb, then it uses the infra-red system. If there's
nothing on the key which looks like a light-bulb, it uses the wireless system. The infra-red
system requires the key to be in line-of-sight of the infra-red detector in the car. If you have
trouble getting your infra-red key to work, make sure you're pointing it directly at the rearview
mirror inside the car (which is where the infra-red detector is) when pressing the
buttons. The later system does not have this problem: radio waves are non-directional.
Both systems use a . If the battery inside your key runs down, or is taken-out to be replaced,
the key will lose its place in the sequence and your car will no longer recognise the key and
the key will have to be reprogrammed before it can be used again. To do this you will need to
be able to get into your car, so make sure you have another (working) key available before
taking the battery out of your normal key. (Or you could just leave the driver's door unlocked
while replacing the battery. But it's better to have the spare key handy in case something goes
wrong.)
Instructions for telling the car's immobiliser to recognise your electronic key are in your
manual.
Instructions for telling the car's remote-locking system to recognise your electronic key
follow.
how to re-program your infra-red transmitter key after changing the batteries
1. Turn the key to position I in the ignition
2. Wait until the LED by the clock comes on and stays on
3. Turn the key back to position 0 and remove it from the ignition
4. Point the key at the sensor near interior light and hold down the '>' button
5. With the '>' button held down press the '<<' button 5 times
6. Release all the buttons on the key
7. The LED by the clock and the LED on the key should be flashing
8. Insert the key into ignition and turn it to position I
how to re-program your wireless transmitter key after changing the batteries
1. Insert the key into the ignition
2. Turn to position II and back to position I.
3. Repeat the above 4 times.
4. Now press the 'Lock' button on the key and keep it pressed.
5. The lights on buzzer will sound for about a second, followed by the rear fog light
switch illuminating.
6. When the light goes out, remove the key.
If all of this fails, almost all Ford service centers have special equipment which allows them
to bypass your security system and program your key for you and will do this for you if you
can prove that the vehicle is yours.
Engine-Management
Everything I know about engine-management can be found elsewhere on the web betterwritten
than I could write. If you want to know what's so special about 'Zetec' or how fuelinjection
works, take a look at this very detailed page on electronic engine-management
systems:
http://members.aol.com/dvandrews/ems.htm
Obligatory disclaimer
I am not a mechanic, authorised by Ford, or trained in any of the above.
If anything I've written about this harms anyone or damages your property I cannot be held
responsible.
Afbeelding

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior

Bericht door Sjoerd » ma 14 jan 2013, 6:46 pm

Heb je zowieso twee sleutels voor nodig waarvan 1 al ingeleerd is op je ECU. Je ontkomt er dus bijna niet aan dit te laten programmeren.

pieter

Bericht door pieter » ma 14 jan 2013, 8:14 pm

idd, dus zonder sleutel kun je geen nieuwe sleutel in leren....
2e probleem voor je: slotenset voor puma's zijn niet meer leverbaar...
heb t namelijk 1 week geleden gehad. ik had n nieuwe slotenset besteld, maar niet leverbaar, ook niet via duitsland etc.
als ik jou was zou ik sloperijen af gaan bellen voor n complete slotenset met sleutels.
mischien kun je er iets mee. :wink:

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior

Bericht door Sjoerd » ma 14 jan 2013, 8:30 pm

pieter schreef:idd, dus zonder sleutel kun je geen nieuwe sleutel in leren....
heb t namelijk 1 week geleden gehad. ik had n nieuwe slotenset besteld, maar niet leverbaar, ook niet via duitsland etc.
als ik jou was zou ik sloperijen af gaan bellen voor n complete slotenset met sleutels.
Ik ben benieuwd. Ik heb ook één slot nodig helaas. Ik heb wel wat contacten dus als het lukt laat ik het hier weten.

pumamartin
Puma Addict
Puma Addict
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Contacteer:

Bericht door pumamartin » ma 14 jan 2013, 9:04 pm

Sjoerd schreef:
pieter schreef:idd, dus zonder sleutel kun je geen nieuwe sleutel in leren....
Ik ben benieuwd. Ik heb ook één slot nodig helaas. Ik heb wel wat contacten dus als het lukt laat ik het hier weten.

Sjoerd, anders Reundorf :wink: fam Wicht heeft er een paar.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Plaats reactie