Decibel

Vragen en/of info over tuning onderwerpen die niet in een van andere topics horen, zoals over ophanging, remmen, uitlaten etc. kunnen hier gepost worden.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

popeye_65

Decibel

Bericht door popeye_65 » di 27 mei 2008, 9:46 pm

Hoeveel db mag de uitlaat van een puma nu maken. Ik had een brulpijp van japstyle en die heb ik laten vervangen voor een mooie einddemper die stiller is.

japstyle uitlaat was mijn db 120
momenteel is mijn uitlaat tussen de 95 en 102

maar wij hebben gemeten op 50cm afstand en in een hoek van 45 graden. nu vroeg ik mij af wat toegestaan is en hoeveel marge of decibel je nu van de meting precies mag afhalen door de omgevingsgeluiden. aangezien ik dit niet gedaan heb bij deze metingen.

Groetjes Pascal

puma sjakkes

Bericht door puma sjakkes » di 27 mei 2008, 9:48 pm

maximaal 90 db

popeye_65

Bericht door popeye_65 » di 27 mei 2008, 10:08 pm

MAar per model auto is er door het RDW opgegeven hoeveel lawaai die mag maken, wat is dit van de puma? kan het nergens vinden.

en als het gemeten wordt bij 3/4e van het toerental waarbij het maximaal vermogen vrij komt dan betekend dat 4725 rpm

puma sjakkes

Bericht door puma sjakkes » wo 28 mei 2008, 4:42 pm

correct me when i'm wrong,... max vermogen heeft hij tussen de 6000 en 6500 toeren..???

popeye_65

Bericht door popeye_65 » wo 28 mei 2008, 4:49 pm

maximale vermogen staat op autoweek als 6300, waar hij bij ons stopt. want het "maximale" vermogen ligt rond de 4500 als ik het goed heb.

Clawz

Bericht door Clawz » wo 28 mei 2008, 4:56 pm

Maximale vermogen ligt ergens rond de 6000rpm als ik me niet vergis; maximaal koppel ligt inderdaad rond de 4000-4500rpm.

En holy shit, 120dB, daar is geen lol meer aan hey.

Mooi dat je hem vervangen hebt; afgetrapte tupperware Tigra's hebben zoiets misschien nodig, de Puma hoeft toeschouwers niet met tranen in de ogen weg te laten kijken van de herrie! :lol:

popeye_65

Bericht door popeye_65 » wo 28 mei 2008, 6:26 pm

ja joh dat is echt niet leuk meer op de snelweg :( drrrrrrrrrrrrduhduhduhbrrrrrrr poef poef :D maarja ik kan nog niet bij projecten mijn project plaatsen :D

pumadennis

Bericht door pumadennis » wo 28 mei 2008, 8:01 pm

je mag 92db hebben in ons mooie oranje landje ze hebben mij nu pas 1 keer aan de kant gezet en gemeten :P ik had 90

popeye_65

Bericht door popeye_65 » wo 28 mei 2008, 9:14 pm

92 voor de puma of 92 voor iedere auto? raar getal joh 8)

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Bericht door pumamartin » wo 28 mei 2008, 9:19 pm

popeye_65 schreef:92 voor de puma of 92 voor iedere auto? raar getal joh 8)
Ik neem aan voor iedere auto..
Als wij op circuit zolder rijden dan is de max 90 Db voor iedere auto. Geld ook voor Zandvoort.
Dus ik ga er vanuit dan in NL ook 90 max is.....
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » do 29 mei 2008, 7:23 am

popeye_65 schreef:ja joh dat is echt niet leuk meer op de snelweg :( drrrrrrrrrrrrduhduhduhbrrrrrrr poef poef :D maarja ik kan nog niet bij projecten mijn project plaatsen :D
Tja ff lid worden he..dan kun je in het ledengedeelte..hinthint :wink:

popeye_65

Bericht door popeye_65 » do 29 mei 2008, 10:33 am

Mijn inkt is op en ik mag het niet mailen :-D

Trouwens de vorige eigenaar was lid van pumadrivers, kennen jullie hem niet? Want mijn vriendin zat de hele tijd naar iets geels te kijken op mijn voorruit, dus ik dacht dat ze de voorruitverwarming bedoelde, maar toen ik goed keek zach ik het pumadrivers logo als raamband. vanaf buiten zie je het niet, het zijn soort van lijmresten denk ik. Of door de zon

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » do 29 mei 2008, 11:24 am

popeye_65 schreef:Trouwens de vorige eigenaar was lid van pumadrivers, kennen jullie hem niet?
Tja, als we nie weten wie het is, kan ik ook nie zeggen of ik hem ken he :wink: En het kenteken komt me ook niet bekend voor...staat ook niet in onze administratie van 2006 tot nu...maar daar ontbreken er ook nog een paar.

pumadennis

Bericht door pumadennis » do 29 mei 2008, 11:28 am

pumamartin schreef:
Ik neem aan voor iedere auto..
Als wij op circuit zolder rijden dan is de max 90 Db voor iedere auto. Geld ook voor Zandvoort.
Dus ik ga er vanuit dan in NL ook 90 max is.....
ook bij de db''s hebben ze een overschrijdings regeling ik heb vandaag het digitale wetboek een gepakt en daar staat idd 90 db :man:

popeye_65

Bericht door popeye_65 » do 29 mei 2008, 1:13 pm

gabbagirl schreef:
Tja, als we nie weten wie het is, kan ik ook nie zeggen of ik hem ken he :wink: En het kenteken komt me ook niet bekend voor...staat ook niet in onze administratie van 2006 tot nu...maar daar ontbreken er ook nog een paar.
Nou ja ik heb hem in landgraaf gekocht, maar herkent niemand mijn auto dan :D

Plaats reactie