Zwabberen over de weg...

Vragen en/of info over tuning onderwerpen die niet in een van andere topics horen, zoals over ophanging, remmen, uitlaten etc. kunnen hier gepost worden.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Heartbeat

Zwabberen over de weg...

Bericht door Heartbeat » di 03 apr 2007, 6:59 pm

Hoi Allemaal!

Sinds een weekje ofzo hoor ik als ik over drempels rijd of een scherpe bocht maak met lage snelheid een raar geluid aan de voorkant van de auto. T is een soort krakend geluid, lastig te omschrijven.
Eigenlijk sinds vandaag merk ik ook dat mn Puma zwabbert over de weg (dat merk je dan vooral bij hogere snelheden). Tevens merk ik dat ik het geluid vooral hoor bij het naar links sturen en bij dremels. Als ik rechtdoor op de snelweg rijd voel ik ook dat het naar links sturen niet helemaal lekker in de hand ligt (niet extreem maar voelt anders dan naar rechts)....
Geen idee wat het kan zijn, maar denk niet dat dit normaal is, dat dan weer wel! :wink:

Iemand een idee wat dit kan zijn???

Sjoerd102
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 149
Lid geworden op: di 18 jul 2006, 5:47 pm
Locatie: Zjwame (Swalmen)
Contacteer:

Bericht door Sjoerd102 » di 03 apr 2007, 7:57 pm

Misschien opnieuw laten uitlijnen?
Laot gaon dae wage!


Afbeelding

De hierboven vermeldde tekst staat onder voorbehoud van tiebvoudten en vergissingen.
De auteur verwijst tevens naar de vrijheid van meningsuiting.

hansie

Bericht door hansie » wo 04 apr 2007, 6:55 am

Dat zijn waarschijnlijk versleten ophangrubbers (en zo te horen de achterste rubber van de draagarm). De standaard rubbers slijten redelijk snel. Na zo'n 30.000 tot 50.000 km zijn ze meestal wel aan vervanging toe. Je kunt ervoor kiezen om weer standaard rubbers te (laten) monteren of je kunt polyurethaan ophangbussen nemen (Powerflex).
Ford zelf monteert altijd een compleet nieuwe draagarm omdat dat makkelijker is. Dit zal ook niet (veel) meer kosten omdat het vervangen van alleen de rubbers veel meer werk is.

Powerflex rubbers zijn niet goedkoop maar dan heb je ook wat. Verder zul je ze moeten laten monteren, tenzij je zelf een brug hebt en handig bent. Meestal worden dan alle rubbers vervangen: voor van de draagarm en stabilisator en achter de draagarm.

Heartbeat

Bericht door Heartbeat » wo 04 apr 2007, 7:06 am

Thanks!

@Hansie: Dit weekend is de km-teller opgekropen naar 51000 km en dat voor een Puma uit 98 (ja ik heb NAP gecheckt :wink:) dus dat zou het zomaar kunnen zijn.
Is het safe om er nog eventjes mee rond te rijden of moet ik deze zsm laten vervangen?
Ik heb nog een paar maandjes garantie maar heb geen idee of dit eronder valt. Enig idee met welke kosten ik te maken krijg als het niet onder de garantie valt en alles door de garage laat doen?

hansie

Bericht door hansie » wo 04 apr 2007, 8:55 am

Kan volgens mij geen kwaad als je er nog even mee doorrijdt. Garantie valt te proberen, nee heb je ja kun je krijgen. Zou het in ieder geval melden en er naar laten kijken. Dan weet je ook meteen of het inderdaad de rubbers zijn.
Kosten weet ik zo niet.

Heartbeat

Bericht door Heartbeat » ma 09 apr 2007, 7:37 pm

Hmmzz leuk als je een garantie gevalletje bent.. ben de 17e AL aan de beurt... Wordt er niet beter op met de dag... :?

hansie

Bericht door hansie » di 10 apr 2007, 6:56 am

Hopelijk houd ie het zolang vol dan :| Meestal gaat het bij versleten rubbers vrij geleidelijk, maar kan zijn dat:
1. een rubber echt kapot is gegaan, of;
2. er iets anders niet goed is.

Heartbeat

Bericht door Heartbeat » di 10 apr 2007, 7:03 am

Even rustig rijden, tis nie anders... En dat met een Puma :wink:
Hoorde van een andere autokenner dat het ook de fuseekogel of hoes kan zijn... Aangezien ik geen idee heb wat dat is klinkt het nuttig :!: :lol:

Nowi

Bericht door Nowi » di 10 apr 2007, 8:28 pm

is ook de draagarm maar dan de bevestegingskogel achter de schuifrem.
Wat eerder is uitgelegd zijn de rubbers van de draagarm maar die aan het chasis worden bevestigd.
Maar denk eerder de rubbers.
Let wel op banden kunnen scheef afslijten als je blijf rondrijden.

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » di 10 apr 2007, 9:51 pm

Een versleten fuseekogel herken je aan geklapper in een bocht. Bij een bocht naar links hoor je geklapper rechts, en bij een bocht naar rechts hoor je het links. En met die hoes zal ws. de homokineethoes worden bedoelt, als die stuk gaat hoor je na verloop van tijd ook gekraak met sturen.

En weet je zeker dat je geen 1tje voor die 51.000 moet zetten? Sorry, maar dusdanig versleten rubbers (of fuseekogels/homokineethoezen) dat ze herrie geven, bij een halve ton op de klok, vind ik verdacht. Tenzij het natuurlijk wat anders is.

Maar da's mijn bescheiden mening.

Hopelijk wordt het snel opgelost! :up:
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

hansie

Bericht door hansie » wo 11 apr 2007, 6:20 am

Otto schreef:En weet je zeker dat je geen 1tje voor die 51.000 moet zetten? Sorry, maar dusdanig versleten rubbers (of fuseekogels/homokineethoezen) dat ze herrie geven, bij een halve ton op de klok, vind ik verdacht.
Vergis je niet, de standaard draagarmrubbers kunen erg snel versleten zijn. Zou een wonder zijn als ze het 150.000 km uithouden.

Heartbeat

Bericht door Heartbeat » wo 11 apr 2007, 12:02 pm

KM-stand is NAP gecheckt en klopt, tevens zitten alle boekjes e.d. erbij en ik kan nix gehiemzinnigs hierin vinden :wink: Dus ik ga verder dan maar af op de blauwe ogen van mn Ford-dealer.
Geklapper hoor ik niet dus die kunnen we wegstrepen. T zal dus de arm of rubbers zijn. Volgende week weet ik meer!

Heartbeat

Bericht door Heartbeat » do 19 apr 2007, 12:45 pm

Het waren inderdaad de rubbers van de draagarm.
Ondertussen zijn de rubbers vervangen (niet de hele draagarm helaas).
Het zwabberen is in zn geheel verdwenen, echter verbazingwekkend genoeg kraakt er nog wel het een en ander op dit moment.
Geen idee of dit met de nieuwstaat van de rubbers te maken heeft en e.e.a. even soepel gereden moet worden of dat er toch iets beschadigd is ivm het doorrijden omdat ik pas laat terecht kon.
Ik houd t in de gaten.
Dit keer gelukkig geen Transit busje meegekregen maar een Ford Fusion +. Op zich een aardige auto maar met een 1.4i motortje met 80 pk niet echt vooruit te branden :!: :wink:

hansie

Bericht door hansie » do 19 apr 2007, 6:42 pm

Waarschijnlijk hebben ze geen kopervet gebruikt bij het monteren van de rubbers (ik weet eigenlijk niet of dat bij gewone rubbers wel mag, bij PU ophangbussen (Powerfflex) wel). Gekraak lijkt me dus gewoon de nieuwigheid van de rubbers.

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » do 19 apr 2007, 7:58 pm

@ hans: kun je zien of je rubbers versleten zijn?? Zo ja, kijk zondag eens bij mijn Puma..krijg ook het gevoel dat die begint te zwabberen van mij... :?

(ps achterruitsproeier is weer ok; slangetje zat klem :wink: )

Plaats reactie