Waar moet je op letten als je een Puma koopt?

Hier vind je frequently asked questions over de Puma.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Gesloten
pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Waar moet je op letten als je een Puma koopt?

Bericht door pumamartin » za 13 mei 2006, 4:38 pm

* Kijk goed naar de (onderhouds)historie van de auto (heeft die al zijn beurten etc. gehad?) en neem eventueel contact op met
de vorige eigenaar. Vorige eigenaar zal vrijwel altijd vorige eigenaren zijn nu de Puma's tussen de 15 en 20 jaar oud zijn.

* Maak altijd ff een proefritje, dan kun je voelen hoe die rijdt en let dan erop dat die soepel stuurt, niet trekt, geen rare
geluiden maakt etc. Zet dus de radio uit!!

* Beding ook garantie; er kan altijd iets gebeuren na de aankoop van je Puma.
Edit 4/2014, garantie zal nu moeilijker te bedingen zijn omdat de Puma nu een oudere auto is.

* Let goed op eventueel slecht gerepareerde schade. heeft

* Laat de Puma eventueel door de ANWB keuren. Daar kun je terecht voor een aankoop-garantie!
Edit 4 2017, Gezien de leeftijd en lage aankoop bedragen is het de vraag of dit nog wel zinvol is

* Check ook de veren en de banden of die nog in goede staat zijn.

* Controleer op roestplekken. Met name de achterspatborden zijn zeer roest gevoelig bij de Puma!!!!
Kosten reparatie +/- € 650,00 per kant!
Nu de Puma's in de jaren komen is het ook belangrijk om de bodemplaat en chassisbalken goed te bekijken op roest.
De dorpels (onder de portieren) en de bevestigingspunten van de voorstoelen goed bekijken!!!

* Ander punt waar je op moet letten zijn de ophangrubbers (voor en achter). Deze kunnen versleten zijn wat je merkt in de
wegligging (naar een kant trekken, nerveuze achterkant in een snelle bocht etc.).

* Als er een airco in zit, opletten dat deze goed functioneert (onder de motorklep vindt je links achterin de filter; bakkie
losmaken, filter eruit halen en kijk of die aan vervanging toe is).

* Kijk wanneer de distributie riem de laatste keer vervangen is (bij de 1.7 na 5 jaar of bij 120.000 km, 1.4 en 1.6 10
jaar of 150.000 km)

Druk je even deze pagina af (FordService -> Puma/ZETEC-S VCT, en dan kijken bij "Onderhoud op lange termijn" onderaan), zodat de verkoper het zelf ziet, gekopieerd van de Ford pagina ;). Er zijn veel Ford dealers zelf die het niet eens weten.

* Puma voorremmen (vooral de kleinere 238mm (pre-2000)) zijn wat aan de lichte kant, en raken vrij snel oververhit. Als je een
testrit maakt, rem eens zacht, en steeds wat harder. Je stuur moet trillingsvrij zijn, anders zijn het 2 nieuwe schijven.
Hou je voet ook van de rem als je stil staat en (hard) geremd hebt, zo voorkom je kromtrekken van de schijven.

* Draai de wielen eens naar buiten als je stil staat, en controleer het profiel van de banden. Ongelijke slijtage duidt erop dat de
auto niet goed uitgelijnd is.

* Wiellagers controleren: Wiel vast pakken, het liefst met het wiel van de grond, maar kan ook gewoon als ie geparkeerd staat.
Nu proberen speling te krijgen op het wiel, door er eigenlijk in alle richtingen aan te trekken/duwen. Je wiel mag niet
bewegen.

* Algemene onderstel/stuur test:
Speel een beetje met de auto, op een lege, rechte, gladde weg het liefst:
- Wat snelle vloeiende bochten maken (80 kmh), de auto moet gewoon stevig op de weg liggen
- Wat scherpe bochten met het stuur volledig om (op een parkeerplaats of zo), en dan een beetje spelen met het gas (licht
versnellen, licht afremmen) en een beetje bewegen met het stuur. "Geklonk" en "geschuur" is een probleem met de lagers of met
je stuurinrichting.

* Wat snel zigzaggen (50kmh is voldoende, en dan snel links-rechts-links) gepiep zijn je schokdempers.
- Noodstop, de auto moet rechtdoor gaan. Wijkt ie erg af, is de uitlijning niet in orde.
Doe bovenstaande voorzichtig aub, je kent de auto nog niet ;)

* Stop even tijdens de testrit, en zet hem op een vlakke ondergrond (tankstation, parkeerplaats). Zet de motor even uit, laat hem
5 minuutjes staan, en peil de olie even (oude doek meenemen). Als ie onder de min staat (particulier), loop dan maar direct
weg, want dan heeft de vorige eigenaar daar dus niet op gelet, en wordt het een grote gok. Olie is enorm belangrijk voor
Zetecs, en ze willen ook wel een beetje olie gebruiken. Het beste is elke keer als je tankt even peilen, dat hij week 1 niets
gebruikt heeft wil niet zeggen dat ie dat week 2 ook doet.

* Bijna aan het einde van je testrit: parkeren liefst met 2 wielen op de stoep zodat je wat ruimte onder de auto hebt. Motorkap
omhoog, motor laten lopen, kop eronder, en even snuffelen. Erge olie walm is niet goed, complete sporen olie/koelvloeistof
(koelvloeistof laat groene/roze strepen achter) = terminaal. De Zetec motoren klinken vrij tikkend, dus daar hoef je niet
ongerust over te zijn. Hij moet netjes rond lopen, niet als een zaagmachine continue op en neer in de toeren. Steek ook even je
kop onder de auto (niet onder het motorblok voor het geval dat je wat op je kop drupt), en kijk of je daar olie ziet lopen. Nee?
Prima!

* Als je dat allemaal gehad hebt, de checklist bekeken hebt, en je hebt er een goed gevoel over (Heel belangrijk, als je ook
maar denkt dat je "bezeikt" wordt, weglopen!!, Goed gevoel, dan zit het wel goed. De grote, dure dingen heb je dan gehad, er
kan altijd iets naar boven komen maar je gaat dan niet direct failliet ;)

* Neem je tijd voor die proefrit;

* Verbruik benzine: ongeveer rond de 1:13 (zie verderop in het forum)

* Wegenbelasting: rond de € 330 per jaar
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Gesloten