Lampen poetsen

Plaats hier je handleiding of link van een uitgevoerde mod of reparatie! Of stel hier je vraag hoe je een mod o.i.d. moet uitvoeren.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

tonie

Lampen poetsen

Bericht door tonie » za 18 okt 2014, 6:49 pm

Hallo allemaal,

Zoals ik in het 'Show your car' topic van Martin al gezegd heb, kan je ook zelf je lampen poetsen. Het is niet ingewikkeld, maar je moet er even de tijd voor nemen. Heb hier van het te koop forum een set achterlichten gekocht en voordat ik ze inbouw, poets ik ze eerst even. Ik zal hier even kort een stappenplan geven. Heb helaas geen tijdens foto's, omdat ik zelf nog niet helemaal zeker was van het eindresultaat:) Als ik er tijd voor heb zal ik van de andere kant ook even de tussenstappen fotograferen. Nu zullen jullie het moeten doen met het verschil tussen links en rechts.

Nodig:
1500grit nat schuurpapier
Schuurblokje
Grof poetsmiddel (Commandant Nr 3)
Fijn poetsmiddel (Commandant Nr 4?)
Poetsspons (dezebijvoorbeeld)

Stappenplan
Zorg er sowieso voor dat je lamp goed schoon is. Ik gebruik hier een allesreiniger (apc) voor en daarna nog even snel met klei.

Je begint met schuren. Gebruik hiervoor veel water, bijvoorbeeld uit een plantenspuit of gieten uit een flesje. Zorg dat voor je begint zowel de lamp als het schuurpapier nat is. Nu schuur je rustig tot alles mat is. Het water zal een beetje troebel worden (melkachtig), dit is de blanke laklaag. Zorg ervoor dat je dit regelmatig wegspoelt en vergeet ook het schuurpapier niet schoon te spoelen!

Als je lamp nu helemaal mat is, kan je met grof poetsmiddel aan de gang. Je hebt hiervoor keuze genoeg, maar ik vind zelf Commandant nr 3 hier bijzonder geschikt voor. Dit is een super grof middel en tamelijk goedkoop. Ik neem met mijn vinger een flinke veeg uit de pot en smeer die uit over de lamp, dan poets ik met de gele kant van de spons de lamp weer helder. Vind je dit wat teveel moeite, kan je ook eerst nog met fijner schuurpapier schuren, bijvoorbeeld 2500. Krijg je de kap hiermee niet in een keer helder, herhaal de stap met Commandant nr 3.

Nu kan je de laatste fijne krasjes wegpoetsen met een fijn poetsmiddel. Ik gebruik hiervoor S17+ en een paarse pad (beide Scholl concepts) pop mijn poetsmachine, maar als je dat niet hebt en je wilt het low budget doen, kan je ook de zwarte kant van de poetsspons gebruiken met Commandant nr 4. Gebruik hiervoor niet zoveel poetsmiddel als bij de vorige stap!

Nu zijn de lampen weer als nieuw. Wil je net een beetje meer doen, zet ze dan in een plastic beschermer. Ik heb zelf de kap voorzien van Nanolex Trim Rejuvenator, maar Auto Finesse Revive doet het ook goed. Heb dat op de rubber strip gedaan. Zorg voordat je dit aanbrengt wel dat je alle polijstresten hebt weggehaald, bijvoorbeeld met een glasreiniger.

En dan zou je zoiets moeten krijgen. Zoals gezegd, geen voor na en tijdens, maar wel het verschil tussen links en rechts. Is niet helemaal eerlijk, want de rechter zit vol stof, maar het idee is duidelijk.

Totaal plaatje:
Afbeelding

Close up vergelijking:
Afbeelding

Achteruitrijlicht niet gepoetst:
Afbeelding
en wel gepoetst:
Afbeelding

Remlicht niet gepoetst:
Afbeelding
en wel (hier moet ik nog iets beter mijn best op doen, het is namelijk niet heel makkelijk om een achterlicht en poetsmachine vast te houden.)
Afbeelding


Denk wel dat je altijd die plastic (UV) beschermer moet gebruiken, lijkt mij dat de lichten anders weer snel dof worden zeker de koplampen.

Plaats reactie