Verwijderen torque limiter, ECU manier

Plaats hier je handleiding of link van een uitgevoerde mod of reparatie! Of stel hier je vraag hoe je een mod o.i.d. moet uitvoeren.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Destynx

Verwijderen torque limiter, ECU manier

Bericht door Destynx » zo 18 mei 2014, 8:24 pm

Het verwijderen van de torque limiter in de eerste (en tweede) versnelling is niet zonder risico.

Voor de mensen die het risico toch willen nemen, maak ik deze handleiding.

Er zijn 2 manieren waarop het gedaan kan worden.

Manier 1 is door het signaal van de VSS (Vehicle Speed Sensor) te onderbreken. Hierdoor ontvangt de ECU geen signaal meer en weet deze dus niet dat het de timing van de ontsteking (want zo werkt de torque limiter) moet aanpassen en zo het koppel in de 1ste versnelling beperkt. Het nadeel van deze manier is dat de snelheidsmeter niet meer werkt bij Puma's met een digitaal dashboard, omdat deze het signaal van de VSS ook gebruiken om de snelheidsmeter aan te sturen. Bij Puma's met een analoog dashboard is dit niet het geval omdat de snelheidsmeter bekabeld en niet digitaal werkt.

Omdat mijn Puma een digitaal dashboard heeft vond ik dat niet de juiste oplossing. Daarom heb ik voor optie 2 gekozen.

Manier 2 is door het signaal ná het dashboard te onderbreken. Deze manier is veel minder beschreven in handleidingen op het internet, en ik heb dan ook nergens een bevestiging kunnen vinden dat deze manier werkt.
Toch heb ik het geprobeerd, en het blijkt in ieder geval te werken bij Puma's met een digitaal dashboard en een TAPE ECU.

Het omzeilen van de Torque limiter via manier 2 is door op de ECU een blauw witte draad, op pin 58, door te knippen. Deze draad stuurt het signaal van de VSS na het dashboard door naar de ECU, welke dan de timing van de ontsteking aanpast in de lagere versnellingen. Doordat de ECU nu geen signaal meer ontvangt, blijft het volledige vermogen in de lagere versnellingen gehandhaafd.

Eerst moet je de ECU los halen. Deze is gelokaliseerd aan de bestuurderskant, links naast de pedalen.

Afbeelding
Haal het tapijt opzij en hier vind je de ECU.

Nu moet je de 2 'rivets' inboren, omdat deze niet op een andere manier los te halen zijn.

Afbeelding
De in groen omcirkelde rivets moet je inboren.

Als je hiermee klaar bent kan je het zwarte metalen kapje verwijderen.
Nu moet je de aansluiting van alle kabels aan de onderkant losmaken met een ringsleutel, 10 of 11.
Als je deze los hebt moet je de blauw witte draad op pin nummer 58 vinden, welke hieronder is aangegeven.
Afbeelding

Nu deze doorgeknipt is is de torque limiter uitgeschakeld. Maar aangezien ik hem bij gewoon rijden actief wil hebben, ga ik de kabel met een schakelaar doorverbinden, zodat ik deze zelf aan en uit kan zetten.

Hiervoor heb ik een voorruit verwarmingsknopje gehaald bij een sloperij, zodat ik het lampje er van kan gebruiken om aan te geven of de torque limiter actief is of niet. De knop zelf is niet te gebruiken om de limiter te schakelen, aangezien deze alleen een signaaltje naar de ECU stuurt en niet zelf doorverbind. De knop om de limiter aan en uit te zetten komt dan ook ergens anders, namelijk in het kapje wat voor je zekeringenkastje zit (links onder het stuurwiel).

Afbeelding
Hier zijn we bezig om het voorruitverwarmingsknopje zo aan te sluiten, dat het groene licht alleen aan gaat als je de verlichting aan zet, en het oranje lichtje wat aan gaat of de limiter actief of niet aan gaat zo gauw de limiter uitgeschakeld is.

Voor het groene licht van de verlichting zelf hebben we de stroom van de schakelaar voor mistlicht gebruikt, en voor het oranje licht de stroom voor de radio gebruikt, zodat deze altijd aan kan, ook als de verlichting niet aan staat.

Op het moment heb ik alleen nog niet de goede schakelaar om de limiter zelf aan en uit te zetten (en dus ook het lampje ervoor) maar dat gaat komende week gebeuren, en dan zal ik deze handleiding ook uitbreiden. Alle kabels zijn voor de rest al gelegd, en ik hoef alleen het schakelaartje nog aan te sluiten en alles werkt.

Mocht je op of aanmerkingen hebben, dan hoor ik het graag!

Het filmpje om het verschil te zien die de limiter maakt bij een 0-100 sprintje staat hier:
https://www.youtube.com/watch?v=t29g26MrOjc
Laatst gewijzigd door Destynx op ma 02 jun 2014, 7:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie