sportluchtfilter installeren

Plaats hier je handleiding of link van een uitgevoerde mod of reparatie! Of stel hier je vraag hoe je een mod o.i.d. moet uitvoeren.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
gabbagirl

sportluchtfilter installeren

Bericht door gabbagirl » zo 17 jul 2005, 6:35 pm

Hoe installeer je een sportluchtfilter?? Er zit bij het K&N luchtfilter wel een handleiding, maar deze is in het Engels en toch niet helemaal uitgebreid...Dus hier mijn bevindingen!! Met enkele foto's hieronder:

Je trekt eerst de stekker eruit aan de onderkant van de buis, vlakbij het luchtfilter (dat is de sensor). Kun je vanachteren inklikken en dan trek je die er zo uit.
Dan schroef je die slangenklem los, die op de buis zit, aan de kant van het luchtfilter. Dan koppel je de buis los van het tussenstuk dat op je oude luchtfilter zit. Dan schroef je alle 4 de schroeven (1 boven, 1 onder, 1 links en 1 rechts) los van het luchtfilter (met een aparte inbussleutels, met 6 hoeken zeg maar...zijn aparte schroeven; schroevedraaier werkt dus niet). Dan trek je zo die kap eraf. Zie de tweede foto!
Daar (bovenkap) haal je dat tussenstuk vanaf (zit vast met 2 schroeven).
Verwijder de toevoerslang van het oude luchtfilter-onderkap (zit niet vast met schroeven o.i.d.).
Je verwijdert dan het luchtfilter en dan kun je de onderste kap weghalen. Het zit alleen met de onderkant linksonder (gezien van bovenaf) vast met een rubber. Trek je zo los. Dan moet je een hoop wrikwerk verrichten om de kap ook daadwerkelijk uit je auto te krijgen, maar het kan wel :wink:
Je maakt dan de hulpsteun-stang (weet ff geen ander naampje ervoor, maar hier komt het luchtsportfilter op te rusten) vast aan het frame van de accu. Als je goed kijkt zie je aan dat frame aan de onderkant gaatjes zitten. Daar kun je dus de stang aan vast maken. Hiervoor zijn schroefjes en boutjes geleverd, maar als je ze daarmee vast wil maken, dan moet je onder je auto kunnen en heb je hulp nodig. Ik heb het vastgemaakt met een tie-rip. Zit net zo vast en stukken makkelijker!! :lol:
Dan pak je de koude luchttoevoerslang. Daar moet je eerst aan een van de kanten een gaatje maken in de rand. Dan maak je die met de bijgeleverde tie-rips vast aan je onderste grill. Het is even priegelen om die slang er goed tussendoor te krijgen, maar het kan dus wel. De bijgeleverde handleiding laat die koudeluchtslang boven het luchtfilter uitkomen. Daarvoor was die bij mij toch echt te kort. Dus ik heb hem onder het luchtfilter uit laten komen. Ziet er ook mooier uit!! Je ziet het uiteinde van de koudeluchttoevoerslang op de derde foto!
Vervolgens pak je het nieuwe sportluchtfilter. Hier maak je dat tussenstuk aan vast, door middel van een slangenklem (is te zien op de derde foto). En dan kun je de oude slang er weer op vast zetten.
Sluit het toevoerslangetje weer aan op het nieuwe luchtfilter. Hiervoor heb je een tussenstuk (soort buisje) gekregen. Dat buisje druk je eerst in de koon. Daarna druk je de slang erop. De slang gaat er erg moeilijk op, maar ja, dan zit die ook echt vast. Vergeet ook niet om hier het mini-slangenklemmetje op vast te maken.
Dan kun je de stekker weer aansluiten. Doordrukken totdat je klik hoort. En dan kun je de buis vastmaken aan de hulpsteunstang (leuk woord voor galgje, haha). Ook hier heb je een slangenklem voor! Zorg dat deze ter hoogte van het einde van de rubberen slang zit, zodat die daar goed vast zit (zie vierde foto).

Tip: let op dat je draagstang voor je motorklep omhoog te houden niet in je luchtfilter duwt! Daar kwam ik dus na een dag achter. Doordat de koon enige speling had, kwam die tegen het uiteinde van die stang aan en is die enigszins beschadigd. :cry:

Tip2: heb je geen wielkappen meer of zijn ze deels open, maak dit dan dicht (als je tenminste de onderste kap van het oude luchtfilter hebt weggehaald). Anders komt er allemaal stof en vuil op je luchtfilter en daar wordt het niet beter van he!

Voor vragen mail je me maar :P


De foto's:

John is druk bezig met alles loskoppelen, al ging dat toch niet helemaal soepel :wink:
Afbeelding

Hier zijn alle slangen en stekkers losgekoppeld en de kap van het oude luchtfilter is eraf:
Afbeelding

Hier is het hele oude luchtfilter weg. Het kostte wat ruk en trekwerk, maar ook de onderste bak is eruit...
Afbeelding

En hier dan het eindresultaat:
Afbeelding

Afbeelding

groetjes, gabbagirl 8)


PS. Het luchtfilter is van K&N zoals ik al hierboven had genoemd en is ? 120 euries (ex BTW) en bestelnr. is KN57-0210!
Laatst gewijzigd door gabbagirl op ma 18 jul 2005, 12:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

gabbagirl

Bericht door gabbagirl » zo 17 jul 2005, 7:09 pm

En dan is eindelijk de chromen buis ge?nstalleerd. Let wel: je hebt wel degelijk siliconen rubbers nodig (twee), itt wat ze zeiden bij autostyle. Maat 76 mm > 76 mm, lengte 70 mm (bestelnr. DK HS767670 bij autostyle; ? 6,50 ps.; blauw; p.158 in magazine 2005) Daarnaast heb je minimaal 3 slangenklemmen nodig. Te koop bij bijvoorbeeld gamma of praxis voor ? 2,95 per twee. Zie eerste foto!
De chromen buis heb ik ook bij autostyle vandaan: universele air intake pijp van doorsnede 76 mm, gebogen 45 graden (bestelnr. DK P007 bij autostyle; ? 35,--; p.157 in magazine 2005). Zie tweede foto!

Hoe ga je te werk:
Je koppelt de grote rubberen slang eerst los van de hulpsteunstang, door de slangenklem los te draaien. Dan maak je de rubberen slang los van de koon en los aan de andere kant (daar zit ook zo'n slangenklem). En voila weg is de rubberen slang (zie foto 3).
Dan plaats je de een blauwe rubber bij de motor op het uiteinde, waar eerst de grote rubberen slang zat. Aan een kant doe je er alvast een slangenklem op vast (zie foto 4).
Dan maak je een blauw rubber vast op het tussenstuk, dat vast zit aan het luchtfilter. Ook hier doe je een slangenklem erop (zie ook foto 4).
Dan doe je op de uiteinden van de twee rubbers ook alvast een slangenklem, maar die draai je niet helemaal vast. Flinke speling ertussen laten zitten, anders krijg je de buis er niet in! Zie foto 5 en 6!
Dan moet je de chromen buis er tussen doen. Let op, het is even draaien en duwen om 'm goed te krijgen (zie foto 7). De chromen buis zit niet recht op de rubbers, maar schuin erin! Anders past de koon er straks niet op..accu zit daarvoor in de weg. De laatste twee slangenklemmen goed vastdraaien, omdat de buis schuin in de rubbers gaat (zie foto acht). Er mag geen open ruimte zitten, dan zuigt je motor valse lucht en da's nie goed he :wink:
Daarna kun je buis vastzetten aan de hulpsteunstang met een slangenklem. En vrrrroemvrrrroem...je hebt een mooi sportief geluidje met je nieuwe luchtfilter.

PS. Ik merkte truowens het verschil wel tussen het geluid met de rubberen buis en de chromen buis! Toch iets zwaarder en dus beter 8) :wink:

En hier enkele foto's:

Hier de rubbers en slangenklemmen:
Afbeelding

Dit is de chromen buis:
Afbeelding

Hier is de rubberen buis er tussen uit:
Afbeelding

Hier zit het eerste blauwe rubber erop en de tweede ook bijna:
Afbeelding

Een close-upje van het rubber bij de motor met beide slangenklemmen:
Afbeelding

Hier ook de tweede slangenklem op het tweede rubber bij het filter (hier zie je ook links op de koon de kleine beschadiging!!):
Afbeelding

De chromen buis er tussen wriemelen:
Afbeelding

Laatste twee slangenklemmen stevig aandraaien (let op: op deze foto ontbreekt inderdaad de slangenklem op de bovenste rubber (bij het filter) aan het linkeruiteinde; ik had een slangenklem te weinig en op zondag is de Praxis dicht :wink: , en daar zit bij mij nu een tie-rip en die slangenklem heb ik gebruikt om de buis vast te zetten aan de steunstang. Dus er moet nog een slangenklem op!):
Afbeelding

De buis zit hier vastgemaakt aan de steun:
Afbeelding

En voila: je hebt een mooi sportluchfilter met chromen aanzuigbuis!:
Afbeelding

Nou, ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en niet opnieuw het wiel hoeven uit te vinden. Als je nog vragen heb, dan mail je me maar.
groetjes, gabbagirl 8)
Laatst gewijzigd door gabbagirl op ma 18 jul 2005, 12:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie