Plaatsen van een klokje met temperatuuraanduiding in je Puma

Plaats hier je handleiding of link van een uitgevoerde mod of reparatie! Of stel hier je vraag hoe je een mod o.i.d. moet uitvoeren.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Jeroen.

Plaatsen van een klokje met temperatuuraanduiding in je Puma

Bericht door Jeroen. » zo 13 nov 2011, 10:54 am

Vervangen van het standaard klokje door een met temperatuuraanwijzing in je Puma

Benodigd:
Fiesta Ghia X klok, met temp-functie
Ford temp sonde (oa geplaatst in de luxe modellen van een: Scorpio, Focus, Mondeo Mk1 & 2, alle Mondeo Mk3, en Fiesta). Bij voorkeur met de stekker er nog aan (niet noodzakelijk).
Ca. 5m tweeling/luidsprekerkabel
Isolatietape
Torx schroevendraaiers
10mm dopsleutel
Adereindhulzen
Kabelbinders

Voorbereiding;
Verwijder de standaard klok (en evt de radio, de kap om de tellerpartij is ook mogelijk, dat vergemakkelijkt het leggen van de kabel).
Verwijder de achterkant van de nieuwe klok en plaats hier de achterkant van je “oude klok op. Je ziet dan dat de 2 “nieuwe” pennen wegvallen. Hiervoor moet je in de achterkant een gaatje boren om de kabels binnen te voeren. Dit kan bijvoorbeeld met een boormachientje of een dremel (ik heb een hete soldeerbout gebruikt).

Hierna kun je verder gaan met de buitenkant.
1. Verwijder de nummerplaat
Afbeelding

2. Verwijder een lagere grille (tabs langs de boven-en onderkant, voorzichtig de grille breekt snel!)

3. Open motorkap, verwijder de bovenkap van het luchtfilter tesamen met de MAF sensor en de carterontluchting.

4. Koppel de minpool van de accu. (niet noodzakelijk, maar kan wel prettiger werken)

5. Verwijder de bovenste grille (twee torx)

6. Verwijder de koplamp aan de bestuurderskant zie dit topic.

7. Maak de zekeringkast onder de motorkap open.

8. Ontkoppel de 2 grote stekkers die hierin zitten (vergemakkelijkt enkel het doorvoeren van de bekabeling naar binnen toe).

9. Open de kabelboom aan de bestuuderskant om hier straks de kabel doorheen te leggen. Verwijder de tie wraps en vervang die later weer door nieuwe (ze zijn wel herbruikbaar, maar het houdt niet over.
Afbeelding

10. Plaats de temp sensor in de uitsparing achter de kentekenplaat en voer de bedrading naar rechts (als je voor de auto zit). Ongeveer 5 cm vanaf de uitsparing zit een rond gaatje, hier kan de stekker worden vastgeklikt. (ik heb de stekker afgeknipt en de bedrading vanaf daar verlengd).
Afbeelding

11. Voer de bekabeling door de kabelboom (onder de koplampdoor) naar de zekeringkast en naar binnen.
Afbeelding

12. Klik de kabelgoot weer dicht en vervang evt de tie wraps.

13. Voer de bekabeling door de zekeringkast naar binnen (met de kabelboom mee kun je in de zekeringkast komen). Hier kan een stugge elektrakabel of trekveer voor gebruikt worden.
Afbeelding

14. Sluit de 2 grote stekkers in de zekeringkast weer aan en bouw deze dicht. Sluit tevens de batterij weer aan.

15. Voer de bekabeling naar de klok toe en sluit deze aan. Test eerst wel even of de polarisering goed is anders geeft de temperatuursensor niet goed aan.

16. Sluit de klok definitief aan met evt een computervoedingstekker of soldeer de draden aan de pennen.

16. Herplaats alles wat je verwijdert hebt in omgekeerde volgorde als je weet dat het goed functioneerd.
Afbeelding

29. Klokje op tijd zetten & mocht je de radio verwijdert hebben voer de code in.

Onderdelen:
temp sensing klok - 1011837
temp sensor – 6820218

Mogelijke leveranciers van de onderdelen:
- Ford dealer
- E-bay
- Markplaats (xr-rs parts)

Bron (inc foto's): http://www.pumapeople.co.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
tekst bewerkt & vertaald door Jeroen Vossen.
Het plaatsen van deze modificatie op je eigen Puma is op eigen risico.

Plaats reactie