Plaatsen Powerflexbussen (Draagarmen & Achteras)

Plaats hier je handleiding of link van een uitgevoerde mod of reparatie! Of stel hier je vraag hoe je een mod o.i.d. moet uitvoeren.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Plaatsen Powerflexbussen (Draagarmen & Achteras)

Bericht door Otto » do 19 jul 2007, 5:44 pm

Misschien hebben jullie hier wat aan: een korte uitleg van het verwijderen van de rubbers uit de draagarmen van een Puma, in 10 minuten.

Vergeef me de beroerde kwaliteit van de foto's, had even geen digicam bij de hand...

Eerst heb ik de voorste rubberen bus eruit gesloopt.

De gasbrander op het metaal gezet, net zolang tot de kunststof passing van de bus begon te smelten. Dat is de witte kraag die je ziet.

Afbeelding

Terwijl het kunststof nog zacht is, geef je met de hamer een klap op de bus. Deze schiet er vervolgens uit.

Afbeelding

De voorste bus:

Afbeelding

Dit is wel een klusje voor een goed geventileerde ruimte: de lucht van smeltend plastic is niet bevordelijk voor je longen.

Vervolgens het achterste rubber:

Deze foto is zoals je ziet gemaakt toen het zaakje al los was. Eerst snij je de rubberen kern uit de passing

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens maak je een zaagsnee in de metalen passing, zonder de draagarm zelf te raken.

Afbeelding

Nu tik je met een schroevendraaier 1 helft van de passing naar binnen.
Afbeelding

En voila:

Afbeelding

Ik moet nog even bedenken hoe ik de achterste Powerflexrubbers in de draagarm krijg. Ik denk met stikstof bevriezen, de draagarm iets opwarmen en met een bankschroef erin drukken. Goede suggesties welkom!

Ook heb ik nog niet gekeken of de passing van de rubbers in de achteras ook van kunststof is. Als die van metaal is, wordt het een heel ander verhaal, maar dat komt later.

Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Otto op wo 27 feb 2008, 5:45 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » wo 15 aug 2007, 3:32 pm

Van de sloopdraagarmen ook meteen maar de fuseekogels vervangen. Meteen maar ff de topic-naam aangepast.

De originele fuseekogels zitten vast met klinknagels. Kwestie van uitboren en een klap met de hamer. Oude situatie:

Afbeelding

Vervangingskogels zitten op de arm gebout.

En de nieuwe kogels (kwam ook nog een spuitbusje zwarte verf tegen; meteen maar ff gespoten :wink: )

Afbeelding
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » vr 24 aug 2007, 9:19 pm

Ok, gisteren de bussen binnen gekregen.

Afbeelding

Heb ze vandaag in de draagarm gefixt. Had op het moment supreme geen digicam bij me, maar heb het even in het klein in scene gezet.

De bus zit er met de verdikking aan de bovenkant in. Zo kan het gewicht van de auto de bus niet uit de arm drukken.

Benodigdheden: een paar oude doppen uit een doppensetje en een ferme bankschroef. En niet te vergeten een beetje dommekracht...

Afbeelding

Afbeelding

Op deze manier druk je met de bankschroef de bus heel simpel in de draagarm. De bus is dikker dan de draagarm, dus om de afstand te houden, zet je de twee oude doppen tussen de draagarm en de bankschroef. Let wel op dat je alleen kracht op de passing zet, blijf van de kern af!

Voor de voorste bus heb ik de montagetips op het doosje gevolgd: eerst de twee losse delen met wat koperslib in de arm steken, en vervolgens de stalen bus er doorheen duwen. AppeltjeEitje.

Klaar voor montage! Dit laat ik de garage doen, die bouten zitten zo gruwelijk vast, en ik heb geen luchttol. Kunnen ze meteen de veerpootbrug er tussen zetten.

Afbeelding

Hopelijk kunnen jullie wat met deze tips!

Vind het zelf wel lekker om rustig op je gemakkie met een stel extra draagarmen te werken: staat je Puma tenminste niet op assteunen, en kan je kalm aan werken. Mocht iemand interesse hebben in de draagarmen van mijn Puma (dus de originele), PM ff.
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

Otto
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 238
Lid geworden op: za 31 mar 2007, 7:00 pm
Locatie: Dubbeldam (078)

Bericht door Otto » wo 27 feb 2008, 5:58 pm

Voor de volledigheid hierbij ook mijn manier van werken voor het monteren van Powerflex op de achteras

Stap 1: haal de achteras los. Even een klusje, de uitlaat moet nl. van z'n plek omdat je anders de bout aan de rechterkant niet kan verwijderen. Losmaken van de vier bouten die de as aan de carrosserie vasthouden is geen oplossing, want de assteun zit alsnog met een popnagel aan de koets geborgd.

Stap 2: je boort een gat in de passing van de bus (niet met boortjes van Karwei, maar met iets van HSS of Cobalt :wink: ) Probeer wel zoveel mogelijk de as mis te houden, deze mag niet te erg beschadigen.

Afbeelding

Stap 3: als je (bijna) door de bus heen bent, geef je de bus een tik met een stevige hamer. Deze schiet dan makkelijk los. Om stap 2 te verduidelijken, de bus ziet er dan als volgt uit:

Afbeelding

Stap 4: vervolgens smeer je de Powerflexbus goed in met bijgeleverd kopervet, en druk je 'm met de hand in de as.

Afbeelding

Ik heb vervolgens de as met een krik op z'n plek gedrukt, dit lukt bijna niet met de hand omdat die bussen zich eerst moeten zetten. Smeer het zaakje wel dik in met kopervet, anders gaat het binnen 2 tellen knarsen.

Moraal van het verhaal: het lijkt heel moeilijk, maar met goed gereedschap was ik in 3 uurtjes klaar, incl. het loshalen van de achteras.

Schrik niet van meer lawaai als je gaat rijden. Powerflex geeft aan dat je niet meer weglawaai naar binnenkrijgt, maar als dit al zo is gaat het niet op voor de Puma :wink: Na verloop van tijd wordt het wel minder, maar je houdt op asfalt wel een beetje het 'kapotte-wiellager-geluid'.
Ex-Pumadriver per november '12
Huidige auto: '05 Volvo V70 R

Josz

Bericht door Josz » ma 09 jun 2008, 6:04 pm

Om op het verhaal van de draagarmen terug te komen:
Er zijn 2 type`s draagarm gemonteerd op de puma. Deze die Otto op de foto heeft staan en een die uit 2 aan een geklonken delen bestaat. Nou heb ik dus die laatste onder mijn auto. Passen daar de powerflex bussen ook in of is het verstandiger om 2 van dat andere type draagarm te regelen? B-tje lullig als je daar halverwege achter komt niet? :P

R.A.T. RACING

Bericht door R.A.T. RACING » ma 09 jun 2008, 6:08 pm

rubbers zijn het zelfde :wink: heb ze op bijde geplaatst

Plaats reactie