Dashboard verlichting vervangen

Plaats hier je handleiding of link van een uitgevoerde mod of reparatie! Of stel hier je vraag hoe je een mod o.i.d. moet uitvoeren.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
hansie

Bericht door hansie » do 14 dec 2006, 7:49 am

Volgens mij is het nadeel bij vele eBay adverteerders dat je (bijna) alles moet solderen. Voor de schakelaars kan dat niet anders maar voor de rest willen we als het kan gewoon andere lampjes ipv de originele. Wel zal dan hier en daar een stuk groene folie eruit moeten worden gesloopt :cry2:

Edit: Voor inbouwhandleidingen zie http://www.blauetachos.de/doc/ford/index.htm

Gast

Bericht door Gast » vr 22 dec 2006, 7:44 am

heb gisteravond de tellerbehuizing van de puma uit elkaar gehaald om te checken wat voor ledjes we daarvoor nodig hebben! Alles is piece of cake behalve het digitale schermpje :lol:. Die zit aardig vast maar die gaat echt wel om naar blauw :twisted:

Hier wat foto's van een puma dashbord in stukken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Komt goed komt goed :-D

Hij zit in ieder geval weer in elkaar en alles doet het :lol:

Gast

Bericht door Gast » di 02 jan 2007, 2:07 pm

Whohooo!! Het is vanochtend gelukt om het digitale schermpje van de puma om te bouwen naar blauw!

Hieronder een kleine how-to:

Bouw het dashbord uit elkaar t/m het cockpitje. Als het goed is kan je de plastic achterkant van de cockpit losmaken waarna je de groene printplaat los kan trekken van de cockpit.

Afbeelding
1. Je hebt nu als het goed is dit voor je. Nu komt het echte werk :lol:

Afbeelding
2. Klik het zwarte plastic kapje hier los zodat hij al iets omhoog komt. Let op: niet verder trekken als dat hij losklikt!

Afbeelding
3. Steek een kleine platte schroevendraaier onder het zwarte kapje zoals op de foto zichtbaar is. Nu kan je de andere kant van het kapje 'loswippen'.

Afbeelding
5. Je houdt nu dit over. Nu kan je VOORZICHTIG het glaasje van het schermpje omhoog buigen.

Afbeelding
6. Nu moet je met een scherp mesje voorzichtig het groene viltje onder het glaasje uit halen. Nogmaals opgelet: voorzichtig met het mesje te werk gaan, het is zonde om het glaasje te breken 8).

Afbeelding
7. Knip nu van gewoon printpapier eenzelfde formaat papiertje uit. Dit is nodig om het blauw van het ledje mooi te spreiden. Plaats deze onder het glaasje. Nu kan je het zwarte kapje weer over het glaasje drukken, met beleid kan hier weinig misgaan.

Afbeelding
8. Nu alleen nog het ledje. Ik heb het lampje uit de fitting gehaald en daarna een ledje (met weerstandje) in de fitting gesoldeerd. Tip: even het ledje vlak schuren zodat het licht verstrooid wordt.

Het resultaat mag er wel wezen dacht ik zo:
Afbeelding

Afbeelding

Ik baal alleen dat vorige week onder het rijden een deel van het digitale schermpje uitviel (zoals ook wel op de foto zichtbaar is) :cry2:. Misschien een keer een nieuw schermpje regelen....
Laatst gewijzigd door Gast op di 02 jan 2007, 4:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie