Hello, Goodbye? door olie verbruik??

Plaats hier je vragen en/of info over de motor, chips, luchtfilters, andere onderdelen van onder de motorkap en alles wat met performance te maken heeft.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Re: Hello, Goodbye? door olie verbruik??

Bericht door Harry » ma 25 mei 2015, 11:41 am

Even terug op de olie, de olie die Bernd verkoopt komt volgens mij uit de keuken van Millers oil ook een zeer gerenomeerd bedrijf, maar ik zou mijn puma geen 10w40 in gieten, helaas gebeuren er ook in de ford garage rare dingen met de puma motoren en dan bedoel ik de 1.7 motot die een ondeblok heeft van mazda en de cilinderkop van yamaha en dit ging om een 1.5 onderblok die is uitgeboord tot en kon toen geen bussen meer plaatsen en is toen besloten om er een speciale metaalcoating in te doen dus wees voorzichtig met andere oliesoorten. en zou ik er liever de 0w 40 of 50 in doen dan de 10w40. ik kan natuurlijk niet zeggen dat de olie niet voldoet, ik weet echter niet wat deze olie doet in de wintermaanden bij lage temperaturen.

Volgens mij kost een kannetje 5l olie bij Bernd 45,- en meestal heeft hij bij de meeting in september acties zoals 2jaar terug 35,- euro en een lange oliefilter.
Afbeelding

Axel!
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 jul 2005, 6:14 pm
Locatie: Gem. Moerdijk

Re: Hello, Goodbye? door olie verbruik??

Bericht door Axel! » ma 25 mei 2015, 12:26 pm

He Harry, je verhaal van 1.5 onderblok en speciale metaalcoating begrijp ik eerlijk gezegd niet helemaal.
Alleen begrijp wel dat je zegt wees voorzichtig.
Welke olie?

Welke olie moet je nu kiezen? Het beste neem je natuurlijk, zodra de motor goed is ingelopen, een merkolie van goede kwaliteit, dus een half- of volsynthetische olie met minimaal een SG- en JASO MA1-kwalificatie. Voor de viscositeit kijk je naar het advies in het instructieboekje. Rijd je grote afstanden op straat, dan kies je het tweede getal laag, binnen die adviezen. Dus liever een 10W-30 dan een 10W-40. Doe je veel korte afstanden, dan kun je beter iets hoger kiezen, omdat de olie dan in de loop der tijd door condens en brandstofresten verdund raakt. Rijd je veel op circuits, dan kies je juist voor een hoog getal, omdat de motor in raceomstandigheden heter en de olie dus dunner wordt. Voor barre, winterse omstandigheden kies je het ‘W’-getal zo laag als toegestaan, want dan is de olie eerder bij alle te smeren onderdelen en blijft slijtage aan de nokkenassen beperkt. Dan dus liever een 5W-40 dan een 10W-40. Rijd je toch niet als het echt koud is, dan kun je net zo goed een hoger getal nemen. Informeer bij twijfel bij je MotoPort-dealer, die weet precies welke olie je nodig hebt. En natuurlijk geldt altijd: beter de verkeerde olie dan helemaal geen olie.
Bron: http://www.motoport.nl/On-the-Road-Tips ... uiste-olie

Ben er wel achter dat je erin moet gieten naar hoe je de Puma gebruikt. Ok, nu zal mijn 10W40 olie bij barre winterse omstandigheden (lees -25 /-50) minder snel alles smeren en zou slijtage in die periode hoger worden.
Nu gebruik ik m'n Puma alleen in het weekend bij mooi weer. Niet bij sneeuw, ook geen wintersport, gezien hij laag ligt. Hiervoor heb ik m'n lease bakkie. Dus hier ben ik niet bang voor.

Wel voor de topic starter goed om te weten, het spul dat Bernd verkoopt zal zeker goed zijn voor je Puma, gezien de ervaring van andere Puma rijders.

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Re: Hello, Goodbye? door olie verbruik??

Bericht door Harry » ma 25 mei 2015, 12:29 pm

Nog even dit ik geloof niet dat ze 10w40 gebruiken in racemotoren dit zou zeker 5w60 of 0w60 zijn.
Dikte van olie word ook bepaald door de temperatuur die hij krijgt in de motor, je kunt zeggen dat als het koud is en de motor ook koud de olie zo dun mogelijk moet zijn om zo snel mogelijk smering te krijgen tussen de metaal delen, dit is ook de reden dat de motor zo snel mogelijk op bedrijfs temperatuur moet komen. en dit is voor de 1.4 van de fiesta anders als de 1.7 van jou puma en zeker mijn frp die met zijn 155pk tegen een olie koeler aan zit dus rijd ik de 5w 50 nu omdat deze olie een hogere bedrijs temperatuur aankan. ]En dit heeft ook een commerciële reden want als er veel auto's de 5w30 nodig hebben drijft dit de prijs omhoog.
Ook kan ik niet zeggen dat de 1,4 en de 1,7 motor hetzelfde zijn ik betwijfel dit, ik denk dat de 1,4 een gewoon gehoond cilinderblok heeft en dat heeft de 1.7 niet, deze heeft dus een coating op de wand.
Mocht je meer over dit te weten willen komen dan zou ik zeggen kom in september naar de stoepert en praat met Bernd hierover en misschien wil je monteur wel mee want deze meneer weet echt wel waar hij over praat.
Afbeelding

Axel!
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 jul 2005, 6:14 pm
Locatie: Gem. Moerdijk

Re: Hello, Goodbye? door olie verbruik??

Bericht door Axel! » di 26 mei 2015, 6:42 am

He Harry, dank voor je uitleg.
Ik ga me hierin zeker verder verdiepen en evt. contacten met Bernd.

Thanks,
Gr. Alex

Plaats reactie