Hello, Goodbye? door olie verbruik??

Plaats hier je vragen en/of info over de motor, chips, luchtfilters, andere onderdelen van onder de motorkap en alles wat met performance te maken heeft.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

ninelifes

Hello, Goodbye? door olie verbruik??

Bericht door ninelifes » ma 06 apr 2015, 10:51 am

Hello fellow Puma's,

ik ben dus helemaal nieuw op dit forum :-D , maar ben ook een beetje triest :( . Ik weet niet of ik na 10 jaar nog lang in mijn Puma mag blijven rijden. Goed advies van jullie is van groot belang..
De afgelopen jaren heb ik altijd al wel vaker motorolie moeten bijvullen, maar sinds dit jaar, ongelofelijk. De dorstige kat presteerde het recentelijk om op 300 km een halve liter olie te verbruiken. Dit is einde oefening volgens rationele -lelijke- auto bezitters.
Ik ben echter nog helemaal niet klaar om afscheid van de Puma te nemen. Heeft iemand van jullie ervaring met het reviseren van de motor? Heeft iemand anders te maken gehad met dit probleem?
Nee, er is geen lekkage geconstateerd, ik rijd niet in een blauwe walm rond en de auto loopt en start als het spreekwoordelijke zonnetje.
"Nee, dat kan hélemaal geen kwaad" zei de garageman en verkocht mij een fles Helix olie... Maar sinds toen, januari, ging het mis met het olieverbruik. Oorzaak en gevolg of stom toeval?
Laatst gewijzigd door ninelifes op za 23 mei 2015, 7:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Hello, Goodbye?

Bericht door pumamartin » ma 06 apr 2015, 6:18 pm

Allereerst welkom op ons forum, en dat pas na 10 jaar Puma rijder
maar beter laat dan nooit natuurlijk :wink:

1/2 liter op 300 km is natuurlijk heel erg veel.

Welke olie gebruik je 5w/30 neem ik aan? Is immers wat Ford voorschrijft voor onze Puma.
Ik ben ondertussen overgestapt op 5w/50 dit op advies van mensen die verstand hebben van Puma motoren.
Een jaar of 5 geleden was ik al van 5w/30 naar 5w/40 en sinds vorig jaar dus naar 5w/50.
Ik hoef zeker minder na te vullen. Nu ongeveer 1 - 1,5 liter per 10.000 km

Dus deze olie zal zeker iets helpen, maar of jij daar mee geholpen bent.... denk ik niet.

Heb je de zoekfunctie al gebruikt, misschien dat je iets vind mbt zoveel olie verbruik.
De kleppendekselpakking wil nog wel eens kapot gaan, heb ik zowel mijn eerste als mijn huidige Puma gehad.
Viel toen niet echt op dat er olie lekte, dus geen plas olie onder de Puma

Heeft je onderhoudsmonteur dan ook geen verklaring?
Ik ben helaas geen automonteur, zijn er wel een paar hier in het forum.
Hopelijk reageert een van hun op je vraag, zou natuurlijk doodzonde zijn als je hierom je Puma zou weg moeten doen. :?
succes
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

ninelifes

Re: Hello, Goodbye?

Bericht door ninelifes » di 07 apr 2015, 8:25 am

Hé Pumamartin,

bedankt, hopelijk laat een van de monteurs van zich horen, maar met jouw antwoord ben ik ook al, een beetje, blij.
Ik heb altijd 5W 30 gebruikt. dat móest absoluut bij de Zetecmotor. Ik wist geeneens dat er zoiets als 5w50 bestond. Is die olie niet dik als stroop?
Ha, de onderhoudsmonteurs hebben mij de weg naar de sloop gewezen. Een Puma meer of minder, het boeit ze niet. De Fordgarage is de ergste, daar word je door clowns te woord gestaan. "Gewoon doorrijden tot het rode lichtje brand" :evil:
Naar de kleppendekselpakking wil ik laten kijken en dan heb je ook nog de koppakking die lek kan zijn.
ik geef nog niet op.

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Hello, Goodbye?

Bericht door pumamartin » di 07 apr 2015, 3:55 pm

Kleppendeksel kun je makkelijk zelf controleren.
De plastic motorafdekplaat losschroeven, dan kun je zien of de bougies in de olie staan. Letterlijk :shock:

Koppakking is natuurlijk een ander verhaal.

probleem is dat er tegenwoordig niet zo veel meer op het forum gebeurd, helaas.
Maar hopelijk meld zich een van hun, of iig iemand die er meer verstand van heeft dan ik :?

(ik heb je topic verplaatst naar Motor en performance, hier vind je nog een paar topics over het olie verbruik.
Lees deze door, misschien heb je er iets aan.)
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

satyrs

Re: Hello, Goodbye? door olie verbruik??

Bericht door satyrs » za 11 apr 2015, 3:41 pm

wat tips voor het olieverbruik:

controleer eerst of er externe lekkage aanwezig is. de kleppendeksel pakking gaat vaak lekken bij de wat "oudere" motoren.
als er aan de buitenkant geen lekkage zichtbaar is zou je een compressie test moeten laten doen. als je zuigerveren niet goed meer afdichten kan er olie in de verbrandingsruimte komen en zo je olie opdrinken.

mocht je compressie test goed zijn en je heb geen externe olielekkage zou je kunnen denken aan een lekke koppakking.

hoe dan ook, olie verbruik is en blijft lastig bij motoren.

mvg,

Wouter

ninelifes

Re: Hello, Goodbye? door olie verbruik??

Bericht door ninelifes » do 21 mei 2015, 10:19 am

Bedankt voor jullie adviezen en support..
Ik heb hem nog.. mijn Puma is niet afgevoerd vanwege zijn olieverbruik.. Yihaaaah.
De garage kon niets vreemd ontdekken en ook de uitlaatgassen waren niet vervuild.
Geen lekkages etc.
"Houd het eens zo'n 1000 km bij en kom dan terug."
Och, een halve liter op zo'n 1000 km? Moet kunnen. De garage heeft er nu een gewone 5-30 ingegooid.
Geen fancy super Helix AG meer voor mij, want je kunt mij voor gek verklaren, maar het olieverbruik was gestegen en gedaald toen ik begon en stopte met dat spul.
De garage wil er geen 5-40 ingooien, de Puma zou dan niet meer lekker rijden.

Pumartin, ook nog bedank voor de link naar de Onderdelenlijn. Ik heb er een "gloednieuwe" achterbumper vandaan gehaald. Dit had ik niet eerder vermeld maar iemand had mij aangereden en ik zou een dure (wel vergoede) reparatie moeten laten uitvoeren. Ik wist echt niet meer of dat nog de moeite waard was.

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Hello, Goodbye? door olie verbruik??

Bericht door pumamartin » do 21 mei 2015, 4:22 pm

ninelifes schreef:Bedankt voor jullie adviezen en support..
Ik heb hem nog.. mijn Puma is niet afgevoerd vanwege zijn olieverbruik.. Yihaaaah.
De garage kon niets vreemd ontdekken en ook de uitlaatgassen waren niet vervuild.
Geen lekkages etc.
"Houd het eens zo'n 1000 km bij en kom dan terug."
Och, een halve liter op zo'n 1000 km? Moet kunnen. De garage heeft er nu een gewone 5-30 ingegooid.
Geen fancy super Helix AG meer voor mij, want je kunt mij voor gek verklaren, maar het olieverbruik was gestegen en gedaald toen ik begon en stopte met dat spul.
De garage wil er geen 5-40 ingooien, de Puma zou dan niet meer lekker rijden.

Pumartin, ook nog bedank voor de link naar de Onderdelenlijn. Ik heb er een "gloednieuwe" achterbumper vandaan gehaald. Dit had ik niet eerder vermeld maar iemand had mij aangereden en ik zou een dure (wel vergoede) reparatie moeten laten uitvoeren. Ik wist echt niet meer of dat nog de moeite waard was.

:coolish:

Geloof de Puma loopt net zo lekker met 5W/40
En nog lekkerder met 5w/50 :wink:
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Re: Hello, Goodbye? door olie verbruik??

Bericht door Harry » do 21 mei 2015, 7:58 pm

Klopt Martin hij loopt ook lekkerder met 5w 50. Dus schroom niet om hem te gebruiken, wij hebben dit van mensen idie echt verstand van motoren hebben.
Afbeelding

ninelifes

Re: Hello, Goodbye? door olie verbruik??

Bericht door ninelifes » vr 22 mei 2015, 6:30 am

Hé Martin, Harry,
nog een paar vraagjes aan jullie over 5W 40/50. Is die van een bepaald merk? De garage heeft hem natuurlijk niet zelf in voorraad.
En vul je dan bij met dat spullie of vul je hem helemaal met die magic oil?
Ik heb gegoogled op 5w-50 en ben zoveel verschillende types tegengekomen, vol met additieven, speciaal"voor moderne motors" en iets zegt mij dat ik deze niet moet gebruiken (zie Helix Ultra drama) Ik wil precies dezelfde olie als jullie gaan gebruiken.

Ik ben de "waarom" fase in mijn leven nooit ontgroeid dus kan iemand mij uitleggen waarom 5W-50 het beste werkt in de Pumamotor. Eigenlijk zou hij veel te dik moeten zijn.
Zijn er "bijwerkingen" zoals een hoger brandstofverbruik en een hogere uitlaatemissie? ( Citaten uit de kleine Pumabijbel)
Ik laat het onderhoud nu door een andere garage uitvoeren en wil de garageman met jullie argumenten kunnen overtuigen en hem tevens te vriend houden.
Verder ben ik zo opgelucht en blij dat mijn Puma nog dapper doorrijdt na dat Helix ultra incident, ik dacht echt dat ik hem kwijt was.

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Hello, Goodbye? door olie verbruik??

Bericht door pumamartin » za 23 mei 2015, 6:27 am

Er zijn geen 'bijwerkingen', geen extra verbruik of hogere uitlaat emissie.
Anders zouden we immers problemen met de apk hebben.
En de Duitse Puma rijders met hun TüV.

Ik hoef duidelijk minder olie bij te vullen tussen de beurten door, ook een van de voordelen van deze olie!

Een van onze Pumadrivers leden is Bern Motsch, eigenaar van Tuninghaus.de
Een man die al heel z'n leven in de motorsport zit en nauw samen werkt met ACS in Düsseldorf.
ACS heeft mede de FRP motor ontwikkeld. Ford had eerst de bedoeling een Puma met Turbo motor op de markt te brengen. Echter werd deze uiteindelijk te duur, waardoor Ford er van af gezien heeft en de FRP ontwikkeld heeft, lees laten ontwikkelen.
Er zijn uiteindelijk 2 turbo Puma's gebouwd, door ACS, daarvan rijd er nog een rond.
Tuninghaus heeft deze, Marvin Motsch (zoon van Bernd en ook Pumadrivers lid) is daar de eigenaar van.
Deze Puma heeft 280 PK!! en..

je raad het al, rijd op 5W/50
http://www.pumadrivers.nl/forum/viewtop ... f=6&t=4243
Helaas doen het daar veel foto's niet meer. Je vind hem ook op FB
https://www.facebook.com/pages/Ford-Pum ... ef=profile

Bernd heeft ook ons, op zijn enthousiaste manier, overtuigt van de voordelen voor een oudere Puma motor.
Wij kopen de olie dus bij Tuninghaus.
http://www.tuninghaus.de/
Rat Blood :mrgreen:
http://www.tuninghaus.de/shop/product_i ... 69_295_296

Heeft uiteraard ook 5 liter kannen.
Bernd is regelmatig op meetings erbij, oa de EFPM in september en de Limburgtour (in mei)
Hij neemt de olie dan voor ons mee (en niet alleen voor ons twee overigens) bespaart mooi de verzendkosten.

Waar ik de Puma al 13 jaar in onderhoud heb kan ik de olie gewoon zelf meenemen. Doet ie niet moeilijk over, waarom ook.

@ Harry wellicht dat jij het verschil tussen deze olie en 5W/30 beter kunt uitleggen.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

ninelifes

Re: Hello, Goodbye? door olie verbruik??

Bericht door ninelifes » za 23 mei 2015, 7:08 am

Goodmorning Puma's,

RATBLOOD, dat klinkt heel anders dan Castrol of Shell. Het lijkt me inderdaad een magisch spul.
Ik val hier door de mand als zijnde een "weetniet", maar zou dit bloed ook geschikt zijn voor mijn bescheiden 1.4 motor met zijn volgens mij nog geen 100 pk, die zelden op het racecircuit te vinden is? :oops:
Wauw 280 PK, well that's a very mean cat.
Super interessant om hier meer over de oorsprong van dit model te weten te komen. Het is zo fijn om jullie enthousiasme te ervaren, ik bekijk mijn Puma plots weer met andere ogen. Zou Ford hem ooit weer op de markt brengen? Maar dan natuurlijk wel in zijn originele sublieme vorm en niet rond,dik en lomp, zoals de meeste auto's van vandaag.

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Hello, Goodbye? door olie verbruik??

Bericht door pumamartin » za 23 mei 2015, 9:06 pm

Een nieuwe Puma zal er zeer waarschijnlijk nooit komen. Zeker niet in de oude vorm, helaas.
Misschien dat er ooit nog eens een nieuwe coupé komt....
Tussen de Ford Capri (productie stop 1984) en de Puma zaten maar liefst 13 jaar.

Ratblood is zeker ook geschikt voor je 1.4
Is in de basis immers dezelfde motor als de 1.7
De 1.7 is een opgeboorde 1.4 Zetec met variabele klep timing.
Ik neem aan dat ook een andere 5W/50 met dezelfde eigenschappen geschikt is voor onze Puma motor. Dus niet alleen Ratblood.
Maar van de Ratblood weet ik zeker dat het top olie is.

Die Über Puma Turbo kun je overigens life bewonderen tijdens de EFPM 4-6 september.
http://www.pumadrivers.nl/forum/viewtop ... =57&t=6511
Marvin en Bernd zijn ieder jaar aanwezig.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

ninelifes

Re: Hello, Goodbye? door olie verbruik??

Bericht door ninelifes » zo 24 mei 2015, 6:26 am

Dank je wel, het valt me nu eigenlijk pas dat op dat jullie in Zuid Limburg zitten, wij zijn bijna buren.
Ik denk toch dat ik mij aan dat Rattenbloed ga houden. Ik weet te weinig van deze materie af af te kunnen beoordelen of de ene olie dezelfde eigenschappen heeft dan de andere.
Die 5 liter kannen staan overigens niet op de website, kan dat kloppen?
Puma4ever :cat2: Maar helaas, ieder jaar zijn er minder van op de weg. Hij zou eigenlijk een Newtimer status moeten hebben. Een auto waar je (de garage in mijn geval) aan blijft werken en nooit wegdoet. Al stond ik bijna op het punt...

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Hello, Goodbye? door olie verbruik??

Bericht door pumamartin » ma 25 mei 2015, 8:13 am

Ik zie ook nu pas dat je in Mestreech woont, we zijn dus buren :mrgreen: Wienesroa is maar een :fordpuma: sprong van de groete sjtad :rasp:

De 5 liter kannen staan idd niet in hun shop, maar die heeft ie wel en hebben ook altijd in de shop gestaan.
Even bellen of mailen (snelste is bij Bernd altijd ff bellen :wink: )
Zoals ik al zei, in september zijn ze weer in Valkenburg op de European Ford Puma Meeting.
http://www.pumadrivers.nl/home/index.ph ... &Itemid=30
En hier in het forum vind natuurlijk een topic, maar zul je wellicht al gezien hebben.

Je hebt nu immers verse olie er in toch? Dan de volgende keer wisselen naar Ratblood.
En mocht je garage alleen 'hun' olie willen gebruiken, dan kom je toch naar 'mijn' garage hier in Wijnandsrade

En ja, wil je je :fordpuma: blijven rijden dan zul je vrijwel ieder jaar iets aan moeten (laten) doen. Bijhouden wat vervangen en gerepareerd moet worden.
Is bij uiteraard niet anders. Kun je mooi volgen in mijn 'show your car'
Ik heb deze Puma (eerste Zilvere 2002 - 2008) alweer van mei 2008.
http://www.pumadrivers.nl/forum/viewtop ... f=6&t=2853
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Axel!
Puma Newbie
Puma Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 jul 2005, 6:14 pm
Locatie: Gem. Moerdijk

Re: Hello, Goodbye? door olie verbruik??

Bericht door Axel! » ma 25 mei 2015, 9:49 am

Echt duidelijke verschillen tussen de olie types zou een geleerde het beste antwoord op kunnen geven.
Dit vond ik een interessant stuk: https://uk.answers.yahoo.com/question/i ... 255AAkVM71

Wat me zelf is opgevallen:
Toen ik m'n Puma kocht zat er vervuilde olie in van een paar jaar oud vermoedelijk 5W30. Dit zoop hij aardig.
icm euro98 reed ik hier 400km mee. icm competition 102 tussen 350-400km, na gelang mijn voet wel/niet zwaar is :mrgreen:
Door de volledige verbranding van 102 merk ik vanaf 4900rmp t/m 6500 een duidelijke boost, vergeleken met euro98. Dat terzijde..

Bij de grote beurt heb ik m'n Ford vriend/monteur laten adviseren wat verstandig is. Hij heeft er 10W40 in gedaan van Repsol op fully synthetic basis. Foto: http://195.248.77.10/~asl20/fp/105051.jpg
Kennelijk wordt dit ook gebruikt in de racing en bij hun Ford dealer gebruiken ze dit in vele Fords. Enige onderbouwing was warmte en dikheid. Synthetische olie is een stuk beter voor je motor dan de traditionele/confessionele.
Ook hiermee icm competition 102 rij ik ook 350-400km mee. Zoals Martin aangeeft, geen extra verbruik bij dikkere olie.
Ik vertrouw erop als m'n Ford monteur 10W40 bij zijn nichtje de Fiesta van 2004 er ook in giet, dat het geen kwaad kan. Ik zag op de teller dat er inmiddels 140k bij haar op zit, vanaf nieuwkoop door hem onderhouden.

Ook ik heb in de gaten gehouden of er een Puma opvolger uit zou komen, voor de lease wist ik het dan wel!

Succes!

Plaats reactie