Minder vermogen warme motor

Plaats hier je vragen en/of info over de motor, chips, luchtfilters, andere onderdelen van onder de motorkap en alles wat met performance te maken heeft.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
Destynx

Minder vermogen warme motor

Bericht door Destynx » di 10 sep 2013, 9:45 pm

Ik heb de laatste tijd last van het probleem dat ik vermogen mis zo gauw de motor op temperatuur is.
Als deze nog niet op temperatuur is is er geen probleem en trekt hij lekker vlot op, alleen mis ik duidelijk vermogen als hij warm is.
Het probleem is ongeveer ontstaan nadat de distributieriem is vervangen. De motor loopt nog steeds perfect, geen rare geluiden of wat dan ook.
Ook heb ik even de DTC codes via het dashboard opgevraagd, en daar geeft hij DTC code 9359. Is dit relevant?

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Minder vermogen warme motor

Bericht door pumamartin » wo 11 sep 2013, 6:50 am

ik ben geen monteur, en van ver zeggen waar aan aan ligt is altijd moeilijk.
Omdat je zegt dat het na het vervangen van de distributieriem is onstaan lijkt mij dat je daar het probleem moet zoeken.
Hebben ze de wissel juist uitgevoerd ivm de VCT? Je hebt de 1.7 en daar wil het nog wel eens voorkomen dat er niet bij stil gestaan wordt dat het geen 'normale' motor de 1.4 en 1.6 hebben immers geen variabele klep timing (vct)
Er zijn meerdere topics hierover,kijk of je daar iets vind dat je verder helpt.

En de wellicht dat er reacties komen van leden die er meer verstand van hebben dan ik.
Succes, hopelijk heb je het probleem snel opgelost.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Re: Minder vermogen warme motor

Bericht door Harry » wo 11 sep 2013, 5:03 pm

9359 B1359 Ignition Run / ACC circuit failure
Ik vermoed dat je bobine de geest gaat geven, het kan zijn dat deze scheurtjes heeft waardoor deze spanning verliest.
Mocht dit zo zijn dan moet je de nieuwe wat hoger monteren omdat deze eigenlijk te dicht tegen het motorblok zit.
Afbeelding

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Minder vermogen warme motor

Bericht door pumamartin » wo 11 sep 2013, 6:47 pm

Harry schreef:9359 B1359 Ignition Run / ACC circuit failure
Ik vermoed dat je bobine de geest gaat geven, het kan zijn dat deze scheurtjes heeft waardoor deze spanning verliest.
Mocht dit zo zijn dan moet je de nieuwe wat hoger monteren omdat deze eigenlijk te dicht tegen het motorblok zit.
Kijk dat bedoel :wink: 8)
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Destynx

Re: Minder vermogen warme motor

Bericht door Destynx » wo 11 sep 2013, 10:42 pm

Bedankt voor het advies.
Ik ga binnenkort even naar de garage, en dan laat ik hem uitlezen en vraag gelijk of ze naar de bobine kunnen kijken,

Ik heb de ECU vandaag even gereset, en het probleem van weinig vermogen lijkt wel weg te zijn. Het enige waar ik nu nog last van heb, is dat de motor boven de 5000 toeren een beetje gaat "stotteren", waardoor de auto dus loopt te schudden. Net alsof je steeds even grip verliest. Dit gebeurd alleen boven de 5000 toeren als de motor warm is.

Destynx

Re: Minder vermogen warme motor

Bericht door Destynx » za 14 sep 2013, 3:47 pm

Het probleem was toch niet opgelost.
Nu heb ik wat op internet lopen zoeken, en leek het mij dat het misschien aan mijn lambda sensor lag.
Vandaag de motor warm gereden totdat het probleem zich weer voordeed, en de lambda-sensor-kabel toen losgehaald. Bij het rijden merkte ik totaal geen verschil!
Ik neem aan dat ik bij een werkende sensor wel verschil moet merken als ik deze los haal?
Even veel vermogensverlies met de lambda sensor als zonder als de motor warm is. Ligt het dus aan deze sensor?

*edit: Ik heb net ook even de luchtmassameter los gehaald, en dan heb ik ook last van het probleem als de motor nog niet op temperatuur is.
Ik heb iets gelezen over een closed loop en een open loop, kan iemand mij uitleggen wat dat precies inhoud en of het relevant kan zijn?

Destynx

Re: Minder vermogen warme motor

Bericht door Destynx » ma 28 okt 2013, 6:38 pm

het probleem is opgelost. De garage waar de distributieriem is vervangen heeft geen speciaal gereedschap gebruikt, en dus stond de nokkenas niet op tijd.
Door een andere garage weer op tijd gezet, en de Puma loopt weer als een trein!

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Minder vermogen warme motor

Bericht door pumamartin » ma 28 okt 2013, 7:15 pm

Destynx schreef:het probleem is opgelost. De garage waar de distributieriem is vervangen heeft geen speciaal gereedschap gebruikt, en dus stond de nokkenas niet op tijd.
Door een andere garage weer op tijd gezet, en de Puma loopt weer als een trein!
Aha :mrgreen:
Dus toch...... :roll: alweer eens zou ik bijna zeggen.
Niet om gelijk te willen krijgen :mrgreen: zoals ik vermoede in mij eerste post..

Helaas gebeurd dit dus nog steeds, dat men er van uit gaat dat det een normale motor is zoals de 1.4 of 1.6, of de andere zetec motoren zonder variabel klep timing

Maar belangrijkste is dat het opgelost is :party:

Dus aan iedereen die de distributieriem van een 1.7 laat vervangen.... trek u lering hieruit (klinkt dat serieus hè :lol:)
Zeg het vooraf tegen je monteur ook al zegt ie dat wel weet hoe hij z'n werk moet doen.
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Harry
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 26 sep 2007, 11:15 pm
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Re: Minder vermogen warme motor

Bericht door Harry » wo 30 okt 2013, 7:50 am

Ongelooflijk he dat er toch altijd nog monteurs bestaan die denken het beter te weten. :evil:
En dan natuurlijk nog zorgen dat je hem optijd vervangt want beter 1 jaar te vroeg dan 1 dag te laat.
Afbeelding

Plaats reactie