Toeren: koud = stijgen, warm = zakken

Plaats hier je vragen en/of info over de motor, chips, luchtfilters, andere onderdelen van onder de motorkap en alles wat met performance te maken heeft.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
M.D. Yong

Toeren: koud = stijgen, warm = zakken

Bericht door M.D. Yong » wo 21 nov 2012, 11:57 am

Dag, een cryptische titel misschien, maar het is een korte samenvatting van wat mijn 1.7 doet de laatste 2 maanden.
Bij het starten schiet het toerental direct door naar ongeveer 3000 en zakt daarna gelukkig terug. Vervolgens moet ik oppassen met het (weg)rijden en schakelen. Want als ik een piepklein beetje gas geef als ie in zijn vrij staat dan lopen de toeren weer direct op, en snel. In een versnelling wil ze er als een tiet vandoor. Remmen op de motor is het enige dat ik kan doen. In een versnelling is het net cruise-out-of-control. Inmiddels ben ik er wel achter dat als ik de motor laat gaan (in z'n vrij), dat de toeren niet oplopen tot in het rood. Uiteindelijk blijft het steken rond de 3000 en na even wachten zakt het dan toch weer terug.

En dan, na een paar minuten, als ze warm is, dan verandert de boel. Geen problemen meer met oplopende toeren. Het probleem verschuift naar stationair draaien. Als ik "abrupt" stop, en de motor in z'n vrij zet zouden de toeren normaal naar 800 terug moeten zakken en rustig draaien. Maar het hapert. Het gaat onder de 800, dan weer omhoog, weer omlaag, en als dat zo even doorgaat slaat ze soms af. Het enige dat ik dan kan doen is een beetje het gas erop houden om te voorkomen dat ze onder de 800 zakt.
Soms echter, als ik haar laat gaan komt ze toch tot rust. Filerijden was nog nooit zo spannend!

Ik heb er inmiddels een kleine 500 euro aan onderzoekskosten opzitten (Ford Dealer en een andere garage) maar ze weten het niet.

Ik heb andere threads gelezen, waaronder deze: viewtopic.php?f=13&t=5351
Daar zag ik Harry's tip van het schoonmaken van het een of ander bij de luchttoevoerklep net voor de motor. Ik heb dat zwarte dingetje eruit gehaald en met een doek ook de klep schoongemaakt, maar echt geholpen heeft het niet.

Heeft iemand nog een idee?

satyrs

Re: Toeren: koud = stijgen, warm = zakken

Bericht door satyrs » wo 21 nov 2012, 12:50 pm

beste yong,

wat is er allemaal al getest bij de ford garage zodat ik een beter beeld heb wat het kan zijn.

zoals omschreven in het eerste gedeelte lijkt het te gaan om een gasklep positiesensor, iets wat veel voorkomt bij de puma's.
Maar bij het tweede gedeelte klopt het niet, want dan zou de motor ook bij warme temperaturen in de hogere toeren moeten blijven.

daarom lijkt het mij te gaan om een lek in het inlaatspruitstuk. hier mijn conclusie:

bij een koude start regelt de pcm een rijkere brandstof/luchtverhouding om de motor makkelijker rond te krijgen.
als er een lek/valse lucht het inlaatspruitstuk binnen komt daalt de verhouding en wil de pcm meer brandstof inspuiten om wel het juiste mengsel te krijgen.

nu naar het punt warme motor:

bij een warme motor is er weinig brandstof nodig om de auto stationair rond te krijgen. minder weerstand van olie enz enz enz. wat dus zorgt voor een beter milieu plaatje en dat soort onzin....

wat gebeurt met een lek/valse lucht dat er te veel lucht met minder brandstof is wat resulteert in het uitvallen. het proberen in leven te houden door gas te geven zorgt ervoor dat de motor in leven blijft omdat je buiten de stationair regeling komt door meer brandstof te vragen.

kijk even alle vacuüm slangetje na die op je inlaatspruitstuk zitten. dat zijn er een paar links op je gasklephuis en een belangrijke precies tussen je inlaatspruitstuk. lijkt op een T-stuk. die willen vaak uitdrogen en scheuren.

ik hoop je een nieuwe tip gegeven te hebben en hou ons op de hoogte over eventuele vorderingen.

grtz,

wouter

M.D. Yong

Re: Toeren: koud = stijgen, warm = zakken

Bericht door M.D. Yong » zo 25 nov 2012, 6:00 pm

Hoi Wouter,

Hartstikke bedankt voor je reactie en analyse. Ik ga die slangetjes bekijken. Goed kans dat de Ford Dealer dat nog niet gedaan heeft getuige wat koelvloeistofslangetjes die laatst volledig poreus bleken te zijn en waar ik achter kwam nadat ik de Puma net van een grote beurt opgehaald had. Ze hadden wel koelvloeistof bijgevuld, dus je zou denken dat ze een vermoeden moesten hebben dat het ergens wegsijpelde, maar even het lek zoeken of het melden, helaas.

Anyway, ik heb ze gevraagd op te schrijven wat ze gedaan hebben en wat hun conclusies zijn, maar helaas heb ik vooralsnog alleen de rekening ontvangen. Ik weet dat ze de Puma op een computer aan hebben gesloten om een en ander te meten. Daarbij zagen ze dat er bij de uitlaat een andere hoeveelheid lucht gemeten werd dan bij de inlaat. Dus je analyse voor wat betreft valse luchttoevoer lijkt daarmee in overeenstemming. Ze hebben er met een paar man sterk omheen gestaan en besproken wat het zou kunnen zijn, maar daar is weinig uitgekomen.

Waar ik inmiddels zelf achter ben is dat het er op lijkt dat een en ander ook beinvloed wordt door de hoeveelheid olie. Soms bereikt ze een punt dat er gewoon niet mee te rijden valt. Dan schud de motor behoorlijk heftig en is uitvallen een garantie. Hoewel er volgens het peilstokje dan nog gemoeg olie in zit heeft bijvullen toch een effect. Dan lijkt het weer een tijdje beter te gaan. Misschien is dat een neveneffect. Dat er dan MEER weerstand is omdat er net wat teveel olie in zit (en niet de juiste, 5w40 ipv 5w30) en dat de extra lucht die de motor dan krijgt dan toevallig goed van pas komt. Ik denk hardop. Ik ga die slangetjes controleren. Gewoon in knijpen?

Groet,
Maarten

satyrs

Re: Toeren: koud = stijgen, warm = zakken

Bericht door satyrs » ma 26 nov 2012, 11:07 am

Het beste is eigenlijk de vacuumslangetjes los te halen en goed te inspecteren d.m.v. buigen en voelen.
Met name het slangetje onder je inlaatspruitstuk.

Wat opzich wel raar klinkt van de garage is dat ze geld rekenen voor werk wat ze niet kunnen specificeren.

M.D. Yong

Re: Toeren: koud = stijgen, warm = zakken

Bericht door M.D. Yong » wo 28 nov 2012, 1:11 pm

Oke, ik ben een leek, maar als ik jullie goed begrepen heb en goed kijk tel ik 4 slangetjes. Dat wil zeggen, 3 echte slangetjes en 1 once-was-slangetje die nu, tot mijn verbazing, afgeknipt is en luchtdichtgemaakt is middels een schroef in het uiteinde! Zie foto. Ik heb geen idee wie of wanneer dat gedaan is, maar ik zal het de garage eens vragen als ik weet wat het is. Dat zou ik eerst graag weten. Weet een van jullie welk slangetje hier normaal op aangesloten wordt?
Ik zie overigens dat de overige slangetjes recent vernieuwd zijn.

Tja, en hoe krijg ik hier nu die foto..... het host it gebeuren werkt niet.

satyrs

Re: Toeren: koud = stijgen, warm = zakken

Bericht door satyrs » wo 28 nov 2012, 2:01 pm

Dat slangetje dat dichtgemaakt is heb ik ook zit op je gasklephuis. Als al die vacuum slangetjes nieuw zijn word het lastig.

Koppel eens je luchtmassa meter is los. Dus je stekker loshalen en dan met een koude motor starten. Als de symptonen het zelfde blijven kan het daar aan liggen.

De LMM meet de massa van de lucht doormiddel van temperatuur die de lucht heeft.
Als die foute voltages doorgeeft heeft dat effect op je verbranding.

Als dit ook niet werkt moet je de accu loshalen voor 5 min. Weer aandluiten, de auto 3 min stationair laten draaien en dan 10 km rustig rijden. Zo leert de ecu alles weer in.

Als zelfs dat niet werkt moet er echt een garage er naar kijken en dan niet af laten schepen met kosten als het niet verholpen is.

Succes,

Wouter

M.D. Yong

Re: Toeren: koud = stijgen, warm = zakken

Bericht door M.D. Yong » wo 28 nov 2012, 4:36 pm

Bedankt weer voor de snelle reaktie. Ik ga het proberen, maar dat wordt zaterdag. Tijdens de vrije tijd voor en na mijn werk is het donker...
Hoe ik de LMM herken weet ik nog niet maar die vind ik wel. Maar kun je me vertellen wat de motor zou moeten doen als die LMM afgekoppeld is? Je schrijft dat als de symptomen (met afgekoppelde LMM) hetzelfde blijven dat het daar aan kan liggen.

Dat accu los halen heb ik laatst op een zondag gedaan. Toen heb ik die sensor bij het gasklephuis eruit gehaald en schoongemaakt. Na weer aansluiten ben ik echter vrij snel gaan "scheuren". En ik was zo blij, het leek verholpen. Een half uur gecrosst en gedaan, een aantal keer snel tot stilstand geremd om het stationair te checken etcetera, geen vuiltje aan de lucht meer, zo leek. Tot de volgende ochtend in de file naar mijn werk.... hel was dat. Het was dat ik toen toch langs een afslag reed waar mijn garage vlakbij ligt dat ik er toch maar weer heen ben gereden. Dat grapje heeft me toen 170 euro gekost zonder resultaat. Tja, ik probeer me niet af te laten schepen en heb ze dan ook flink "ondervraagd" maar ze hadden geen idee maar er wel "uren" aan besteed.

Maar goed, als ik de accu weer eens los haal zal ik daarna eens rustig inrijden :-)

Bedankt voor de info weer in ieder geval.

satyrs

Re: Toeren: koud = stijgen, warm = zakken

Bericht door satyrs » wo 05 dec 2012, 10:15 am

Sorry voor de late reactie,

Maar de LMM kan je vinden als je je luchtfilterhuis rechts ziet zitten, ga je naar links. Daar zit een cilindervormige buis met een stekker erin. Dat is de LMM. Als je die loskoppeld en de symptomen zouden hetzelfde blijven kan je concluderen dat hij kapot is. Als de auto ineens na loskoppelen raar gaat doen dan is de LMM nog goed.

Succes,

Wouter

M.D. Yong

Re: Toeren: koud = stijgen, warm = zakken

Bericht door M.D. Yong » wo 05 dec 2012, 12:51 pm

Maakt niet uit, ik had zelf eerder toch geen tijd. Ik heb zonet, direct nadat ik je bericht gelezen had, de LMM afgekoppeld. In eerste instantie, met koude motor, geen verschil. Met warme motor merk ik wel een verschil. Nu slaat ie wel heel snel af namelijk. Daarbij zakt het toerental normaal pas als je echt stil staat, maar nu lijkt het toerental al tot onder de 800 te zakken als je de koppeling indrukt en uitrolt (bij langzaam rijden). Hoewel de motor bij hoge uitzondering toch nog steeds een enkele keer naar een stabiele 800 toe gaat lijkt de afkoppeling van de LMM er voor te zorgen dat deze vrijwel gegarandeerd af slaat (bij warme motor). Ach ja, hopen maar dat Sinterklaas vanavond een nieuwe Puma voor me heeft ingepakt.

satyrs

Re: Toeren: koud = stijgen, warm = zakken

Bericht door satyrs » wo 05 dec 2012, 1:28 pm

Ik kom net e :evil: en foto tegen van de vacuum slangetjes die ik bedoel.
Afbeelding

Plaats reactie