Motor pakt niet op, pruttel-pruttel

Plaats hier je vragen en/of info over de motor, chips, luchtfilters, andere onderdelen van onder de motorkap en alles wat met performance te maken heeft.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

Plaats reactie
sjeuf

Motor pakt niet op, pruttel-pruttel

Bericht door sjeuf » ma 12 nov 2012, 5:27 pm

Beste techneuten,

Sinds een maand doet zich het volgende euvel voor met onze puma.
Met koude motor start de puma meteen, zoals altijd al, toerental is mooi regelmatig.
Rijd je vervolgens weg lijkt het wel alsof hij niet van z'n plek wil. Heel vervelend als je net een weg op wilt rijden.
Het toerental loopt niet op en de motor reageert dan ook niet op gas geven.
Stootsgewijze komt en enige beweging in. Pas na flink gas geven en de motor op toeren houden wil hij wel.
Maar wie doet dit met een koude motor.(ik niet)
Na een kilometer of 2 gereden te hebben is het euvel voorbij en functioneert alles naar behoren, totdat de motor is afgekoeld en ('s morgens) weer gestart word dan begint het gesputter weer opnieuw.
Onlangs een flesje Forté Fuel System Cleaner in de tank gedaan maar heeft weinig resultaat opgeleverd.
Wie heeft een idee wat het kan zijn ?

Roland en Carla.

satyrs

Re: Motor pakt niet op, pruttel-pruttel

Bericht door satyrs » ma 12 nov 2012, 6:37 pm

wat heel goed zou kunnen is een defecte lambda sensor. deze sensor is bij de puma's voorverwarmd om de juiste werking te hebben.
als de sensor niet opwarmt geeft dat een slecht/verkeerd signaal wat de verhouding lucht/brandstof beïnvloed. dit in verband met een koude motor.

het volgende wat er verklaard word, is dat je volgas moet houden om er een beetje gang in te houden. ook dit kan te verklaren zijn met de lambda sensor. doordat de sensor geen goede meting doet gaat de sensor een "noodsignaal" sturen wat door de ecu word omgezet en als veiligheid te veel brandstof gaat geven. want beter te rijk dan te arm.

natuurlijk kan je nooit een goede diagnose geven via een forum maar laat er maar naar kijken voordat je onderdelen gaat kopen. lambda sensoren zijn nogal prijzig.

succes,

Wouter

pieter

Re: Motor pakt niet op, pruttel-pruttel

Bericht door pieter » di 13 nov 2012, 1:06 pm

Ik bevestig het verhaal van wouter.
Ik zou ook de lambda sensor eerst controleren. :wink:

sjeuf

Re: Motor pakt niet op, pruttel-pruttel

Bericht door sjeuf » di 13 nov 2012, 7:17 pm

Hoi Wouter en Pieter,

Dank voor jullie respons, kun je zo'n sensor zelf doormeten en hoe doe je dit of moet dit door een garage gedaan worden ?
Enig idee van de prijs van zo'n sensor ?

Groetjes,
Roland & Carla.

Denny
Puma Junior
Puma Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 30 mar 2011, 3:03 pm
Hyves pagina: http://dane-ladiges.hyves.nl/
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Motor pakt niet op, pruttel-pruttel

Bericht door Denny » di 13 nov 2012, 9:13 pm


Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: Motor pakt niet op, pruttel-pruttel

Bericht door Sjoerd » di 13 nov 2012, 10:36 pm

Is de auto ook schokkerig bij plotseling gas los? Onder je koppelingspedaal zit een sensortje. Deze kun je zo losklikken. Soms blijft deze wat hangen of gaat hij moeizaam. Kan allicht geen kwaad deze eens te checken. Ook zou ik de lucht massa meter en de gaskleppositie sensor eens schoonmaken. Als laatste optie: onder de motor zit een sensor welke de druk in de stuurbekrachtiging meet. De connector is wel okee, maar de draadjes gaan er redelijk knullig in. Soms zijn deze versleten of maken ze geen lekker contact meer.

satyrs

Re: Motor pakt niet op, pruttel-pruttel

Bericht door satyrs » wo 14 nov 2012, 9:02 am

als je je lambda sensor wilt doormeten moet je scoopbeeld er zo uitzien. Afbeelding

met een multimeter kan je het niet meten omdat de waardes snel veranderen.

@sjoerd:

als het die punten zouden zijn. zou de auto er toch constant last van hebben?

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: Motor pakt niet op, pruttel-pruttel

Bericht door Sjoerd » wo 14 nov 2012, 6:02 pm

satyrs schreef: @sjoerd:

als het die punten zouden zijn. zou de auto er toch constant last van hebben?
Ja en nee. Bijv. mijn koppelingssensor bleef 'haken' bij de eerste paar keer indrukken. Na enkele minuten werd het beter omdat hij weer gangbaar was. Dit kan ook bij de overige punten zijn. Ik ben het met je eens dat in dit geval de lambdasensor als eerste te onderzoeken valt. Als dat het niet is zijn er meerdere opties.

satyrs

Re: Motor pakt niet op, pruttel-pruttel

Bericht door satyrs » wo 14 nov 2012, 10:23 pm

ja over die koppelings sensor, ik had het onderwerp net gehad op school en de "symptomen" kwamen een beetje overeen wat ik had. bleek dat ik ruim 8 maanden zonder koppelingssensor heb gereden.. whahah maar even vast klikken en klaar :party:

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: Motor pakt niet op, pruttel-pruttel

Bericht door Sjoerd » do 15 nov 2012, 7:02 pm

satyrs schreef:ja over die koppelings sensor, ik had het onderwerp net gehad op school en de "symptomen" kwamen een beetje overeen wat ik had. bleek dat ik ruim 8 maanden zonder koppelingssensor heb gereden.. whahah maar even vast klikken en klaar :party:
Bij mij kwam hij eens naar beneden bij een flinke remactie. Motor sloeg na een paar schokken af. Met moeite gestart en naar huis gehobbeld. Ik vreesde iets ernstigers, tot ik vlak bij huis iets op mijn teen voelde bungelen. Bij mij bleek hij na montage toch nog steeds te bokken soms. Heb hem dus vervanger en de auto liep stukken beter!

sjeuf

Re: Motor pakt niet op, pruttel-pruttel

Bericht door sjeuf » do 13 dec 2012, 5:49 pm

Bij de garage de storingen laten uitlezen, lambda sensor was idd defect.
Maar aangezien deze op temperatuur moest zijn om goed te kunnen functioneren leek dit niet van invloed op het storingspatroon. Lambda sensor vervangen.
Gaskleppositiesensor gecontroleerd, luchtmassameter gecontroleerd, ivm de regeling van de nokkenassen de motor gespoeld en olie vervangen ( wij rijden slechts 4000 km per jaar met de Puma)
Mij te technisch maar goed, keertje motor reinigen is niet verkeerd.
Storingen bleven............... dan wel, dan niet.
Verrassend was dat storing zich spontaan voordeed bij oneffenheden in het wegdek, kuilen / drempels.
Toen de garage de accu verwijderd had zag hij dat een draadje tbv de dashboardverlichting/meters was doorgeschuurd tot op de kern en had liggen vonken aan de massa, dit kabeltje bevindt zich achter de accu.
Vandaar bij oneffenheden in de weg.
Kabeltje geïsoleerd, accu weer aangesloten , geen problemen meer gehad.
Kwestie van 5 cm isolatietape.
Het moet niet gekker worden.................

Dank voor alle goede raad.

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Motor pakt niet op, pruttel-pruttel

Bericht door pumamartin » do 13 dec 2012, 6:08 pm

Soms is de oorzaak van een storing wel erg onverwacht hè.
:?
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

satyrs

Re: Motor pakt niet op, pruttel-pruttel

Bericht door satyrs » do 13 dec 2012, 9:50 pm

Ben blij voor je dat de puma weer lekker rijd!

pieter

Re: Motor pakt niet op, pruttel-pruttel

Bericht door pieter » wo 16 okt 2013, 1:19 pm

Durf het bijna niet te zeggen. .. maar ja t blijft n ford he :P
Als ze het doen doen ze het goed.

Plaats reactie