haperende motor bij 2500 toeren

Plaats hier je vragen en/of info over de motor, chips, luchtfilters, andere onderdelen van onder de motorkap en alles wat met performance te maken heeft.

Moderators: Passiepooh, pumamartin, Puma Moderators

tonie

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door tonie » wo 12 mar 2014, 11:06 am

Het zal zeker een combinatie van zijn, maar het helpt niet volgens mij.

Kleine update. Na het rommelen in mijn zekeringen bak, loopt het blokje weer een stuk beter, alleen was mijn linker koplamp uit. Ik blij, want dan moest het wel een kapotte zekering zijn. Nogmaals de zekeringen doorgemeten, maar die waren allemaal goed. Uit voorzorg toch maar vervangen en een nieuwe koplamp erin. Ik moet nog even proberen of de oude inderdaad defect was, maar dat moet haast wel, want de nieuwe brandt wel, dus als het een kabelbreuk is, zou deze het ook niet moeten doen.

Langs de dealer geweest vorige week om de computer te resetten voor 2 tientjes en sindsdien is het probleem weg gebleven. Stationair loopt hij nog steeds niet helemaal lekker, maar ik heb het idee dat 850 toeren ook wel erg laag is, dus dat laten we maar even zo. Even afwachten of het wegblijft, maar ik ben tevreden voor nu. Als dadelijk mijn eigen obd2 lezer binnen is, even kijken of P0135 ook daadwerkelijk weg gebleven is.

De dealer kon trouwens wel de dtc-codes uit het dashboardklokje wissen, maar die hebben dus niet zoveel te maken met de ECU.

Moraal van het verhaal: check je zekeringen en de aansluiting bij het schutbord als je P0135 scoort. Wellicht dat ik nog eens een keer een lijstje maak met alle mogelijkheden die je kan doen als je een haperende motor hebt. Ik heb namelijk ook ergens gelezen dat je een upgrade moet hebben voor de stekker aan je gasklep sensor.

Sjoerd
Puma Senior
Puma Senior
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 07 feb 2010, 9:30 pm
Locatie: Valkenswaard

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door Sjoerd » wo 12 mar 2014, 6:25 pm

Mooi dat het opgelost is. De ECU resetten kan ook door je accupolen los te halen en een uur later weer vast te zetten. Het toerental van +/- 850 rpm is heel normaal. Draait mijne ook in onbelaste toestand.

tonie

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door tonie » do 13 mar 2014, 9:28 am

Het is een beetje een 'magic fix', aangezien ik niet echt een oorzaak heb kunnen vinden, bijvoorbeeld dat de zekering stuk was. Ik heb elke dag nog wel een beetje argwaan of het niet weer terug is, maar so far, so good :)

Met je accu polen loshalen, ben je dan ook je foutcodes kwijt? En ben je daarna gelijk klaar? Op pumapeople staat nog een heel verhaal met zolang stationair draaien en dan zoveel mijl wisselend. Leek mij een beetje overdreven.

Overigens is 850 tpm normaal, staat ook in TIS, maar het voelt een beetje te langzaam omdat hij dan net niet lekker loopt.

tonie

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door tonie » do 12 jun 2014, 10:54 am

En daar zijn we weer na een lange radiostilte. Toch besloten een nieuwe sensor te kopen. Even zoeken op eBay en een nieuwe Bosch sensor gekocht die voor 77 euro razendsnel uit Italië aan kwam sjezen. Lijkt optisch niet dezelfde als de originele Ford sensor, wat ook een Bosch sensor is.

Er was zoals verwacht wat geduld nodig om de oude los te krijgen, maar het goede nieuws is dat ik er inmiddels 400 probleemloze kilometers op heb zitten, op naar de volgende verbetering!

Voor wie nog op zoek is naar een lambda sensor, ik heb deze gekocht. (Mag ik dat eigenlijk wel posten?)

pumamartin
Puma Lover
Puma Lover
Berichten: 825
Lid geworden op: zo 10 jul 2005, 3:31 pm
Facebook Pagina: https://www.facebook.com/martin.oerlemans.3
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: haperende motor bij 2500 toeren

Bericht door pumamartin » do 12 jun 2014, 7:27 pm

mag jij Tonie :wink:
:fordpuma: rijder sinds 29/3/2002

Plaats reactie